اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دفتر آمار استانداری گلستان در گفت‎وگو با فارس:

سرشماری کشاورزی به توسعه اقتصاد و اشتغال کمک می‎کند/ مشکلات کشاورزی بررسی می‎شود

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات استانداری گلستان، سهم کشاورزی را در ارزش افزوده مهم خواند و تاکید کرد: اطلاعات دقیق و به هنگام در سرشماری کشاورزی به توسعه اقتصاد و اشتغال کمک می‎کند.

سرشماری کشاورزی به توسعه اقتصاد و اشتغال کمک می‎کند/ مشکلات کشاورزی بررسی می‎شود

به گزارش خبرگزاری فارس از گلستان، بخش کشاورزی به دلیل تامین غذای مورد نیاز جامعه یکی از مهمترین حوزه‎های اقتصادی کشور محسوب می‎شود، این بخش از یک سو سهم بالایی در ارزش افزوده اقتصاد کشور دارد و از سویی دیگر سهمی در حوزه اشتغال را به خود اختصاص داده است؛ لذا برنامه‎ریزی، پیش‎بینی آینده و تحلیل وضعیت گذشته و حال سبب می‎شود تا آمارگیری کشاورزی به عنوان ضرورتی مهم قلمداد شود.

با انتخاب رده‌های اجرایی و برگزاری دوره آموزشی سرشماری عمومی کشاورزی عملا اجرای این نسخه آزمایشی از روز گذشته در گلستان کلید خورد که بنا به اهمیت موضوع خبرنگار فارس تلاش کرد تا در این زمینه مصاحبه‎ای با محمد دودانگی مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات استانداری گلستان ترتیب دهد که ماحصل آن در ذیل از نظرتان می‎گذرد:

فارس: سرشماری کشاورزی با چه هدفی انجام می‎گیرد؟

دودانگی: تقریبا تمام کشورهای دنیا سرشماری کشاورزی را هر پنج یا 10 سال برگزار می‎کنند در ایران نیز سرشماری کشاورزی هر 10 سال یکبار اجرا می‎شود، آمار درست ابزاری برای ارزیابی گذشته و برنامه‎ریزی برای آینده است که از طریق آن می‎توان با تحلیل وضعیت موجود چشم‎انداز آینده کشور را ترسیم کرد.

سرشماری عمومی کشاورزی نقش محوری و پایه‎ای در نظام ملی آمارهای کشاورزی هر کشوری ایفا می‌کند. این سرشماری منبعی بسیار مهم در زمینه داده‌های ساختاری و پایه‌ای بخش کشاورزی محسوب می‌شود که براساس آن می‌توان طرح‌های نمونه‌گیری متعددی برای تامین نیازهای آماری بخش کشاورزی آماده و اجرا کرد.

فارس: در چه سالی مبادرت به اجرای نخستین آزمایش سرشماری عمومی کشاورزی شد؟

دودانگی: نخستین آزمایش سرشماری عمومی کشاورزی با هدف تعیین حجم کار روزانه و بررسی کامل اقلام اطلاعاتی در پاییز سال 1391 اجرا شد.

فارس: در این سرشماری چه اقلامی مورد بررسی و محاسبه قرار می‎گیرد؟

دودانگی: براساس اقلام آماری که مدنظر است مشخصات بهره‌برداران، کاربری اراضی کشاورزی، سطح کاشت و مقدار تولید محصولات سالیانه به تفکیک آبی و دیم، تعداد انواع درختان بارور و نهال، تعداد انواع دام سبک و سنگین، مساحت گلخانه، ادوات کشاورزی مورد استفاده در بهره‎برداری، تعداد کندو و مقدار تولید عسل، تعداد جعبه تخم نوغان و مقدار تولید پیله تر، مساحت مکان‌های پرورش‎دهنده ماهی و میگو و مقدار تولید از جمله اقلامی است که در سرشماری آزمایشی کشاورزی بررسی می‌شود.

فارس: چه تعداد بهره‌بردار کشاورزی در گلستان فعالیت می‌کنند و میزان تحصیلات آنها چقدر است؟

دودانگی: براساس آخرین سرشماری کشاورزی که در سال 1382 انجام گرفت تعداد 140 هزار و 74 بهره‌بردار در گلستان فعالیت می‌کنند که از این تعداد، 55 هزار و 672 نفر بی‌سواد، 46 هزار و 542 نفر در مقطع ابتدایی و سواد غیررسمی، 32 هزار و 35 نفر در مقطع راهنمایی و متوسطه و یک‎هزار و 332 نفر در مقطع فوق‎دیپلم و بالاتر در بخش کشاورزی و چهار هزار و 219 نفر در مقطع فوق‎دیپلم در بخش غیرکشاورزی فعالیت می‎کنند.

فارس: پس از اتمام سرشماری آزمایشی از چه زمانی اقدام به سرشماری اصلی کشاورزی خواهید کرد؟

دودانگی: سرشماری اصلی کشاورزی در سال 93 انجام خواهد گرفت که در این راستا دستگاه‌های اجرایی مرتبط نیز همکاری می‌کنند. انجام سرشماری فقط به عهده دفتر آمار و اطلاعات نیست بلکه در این راستا جهاد کشاورزی، فرمانداری، نیروی انتظامی و دهیاران روستاها نسبت به این مهم مبادرت خواهند کرد و ممکن است از برخی تجهیزات دستگاه‌ها نیز استفاده کنیم.

==============

مصاحبه: زهره رجبی

==============

انتهای پیام/83001/غ40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول