اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل آبفای کاشان مطرح کرد

حفر بی‌رویه چاه‌‌ها عامل هجوم آب‌های شور به آران و بیدگل

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کاشان، حفر بی‌رویه چاه‌های آب در 30 سال گذشته را دلیل اصلی افت آب در منابع زیرزمینی دانست و گفت: این اتفاق ناخوشایند باعث هجوم آب‌های شور و گسترش نفوذ آب شور در منطقه آران و بیدگل شده است.

حفر بی‌رویه چاه‌‌ها عامل هجوم آب‌های شور به آران و بیدگل

محمدرضا اسدی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کاشان، اظهار داشت: بحران آب، مسئله‌ای اجتماعی و جدی است و هر لحظه این نگرانی وجود دارد؛ در صورتی که آب شهروندان قطع شود چه اتفاقی می‌افتد و باید برای برون‌رفت از بحران طی جلسات متعدد به آن پرداخت.

وی با بیان اینکه با تعامل و همفکری مشکلات حوزه آب را در این شهرستان کویری حل می‌کنیم، ادامه داد: در صورتی می‌توانیم برنامه‌ریزی دقیق و درستی انجام دهیم که به وضعیت موجود، تهدیدها و فرصت‌ها اشراف کامل داشته باشیم.

مدیرعامل آب و فاضلاب کاشان، آمار بارندگی در آران و بیدگل را یک ششم جهانی و یک دوم میانگین کشوری عنوان کرد و افزود: بیش از 91 درصد آب منابع در بخش کشاورزی و کمتر از 9 درصد آن در دیگر بخش‌ها مصرف می‌شود بنابراین با صرفه‌جویی 10 درصدی در حوزه کشاورزی آب معادل دیگر بخش‌های حاصل می‌شود.

اسدی، حفر بی‌رویه چاه‌های آب در 30 سال گذشته را دلیل اصلی افت آب در منابع زیرزمینی دانست و متذکر شد: این اتفاق ناخوشایند باعث هجوم آب‌های شور و گسترش نفوذ آب شور در منطقه آران و بیدگل شده است.

رئیس هیئت‌‌مدیره آبفای کاشان ابراز کرد: با پیگیری‌های انجام شده 35 لیتر از 200 لیتر آب اختصاص شده خط انتقال زاینده‌رود به وسیله یک رینگ اختصاصی به شهرستان آران و بیدگل اختصاص داده شده است.

اسدی، جداسازی آب شرب، تغییر الگوی کشت برای کشاورزی منطقه و استفاده از پس‌آب را به عنوان بخشی از راهکارهای برون‌رفت از بحران آب منطقه ذکر کرد و افزود: از دیگر اقدامات انجام شده تجهیز شبکه آب شهرستان آران و بیدگل به سیستم تله‌متری است که نتایج خوبی در برداشته است.

وی با بیان اینکه هدررفت متوسط آب در شبکه کشوری 30 درصد است، اذعان داشت: این مقدار در شبکه آب آران و بیدگل و با وجود تجهیزات تله‌متری به 17 درصد کاهش یافته است.

این مسئول با اشاره به اینکه آران و بیدگل قبل از دیگر مناطق به امکانات تله‌متری مجهز شده است عنوان کرد: درصدد هستیم این قابلیت را در صورت تأمین اعتبار به دیگر شهرستان کاشان و دیگر مناطق تحت پوشش گسترش دهیم.

وی، توجه به فرهنگ‌سازی در مصرف بهینه آب را به عنوان یک نیاز ضروری دانست و گفت: 3.5 میلیون متر مکعب از 6.5 میلیون مترمکعب مصرف آب شهرستان بیدگل در سال 91 در بازه زمانی تابستان مصرف شده است که می‌توان با توجه به فرهنگ صرفه‌جویی و تشریح محدودیت‌ منابع برای مردم در راستای کاهش مصرف آن تلاش کرد.

انتهای پیام/2406/ذ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول