اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان:

باید به حال برخی از آثار تاریخی اصفهان گریه کرد

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: برخی آثار تاریخی اصفهان مثل سرهنگ آباد جایی مثل باغ چهل‌ستون است که باید به حال آن زارزار گریه کنیم که در 100 سال اخیر به آن توجه نشده و من اگر بودجه سه سال را صرف این اثر بکنم باز هم نمی‌توانم آن را زنده کنم.

باید به حال برخی از آثار تاریخی اصفهان گریه کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محسن مصلحی شامگاه پنج‌شنبه در نشست بررسی وضعیت گردشگری اصفهان که در پژوهشگاه شاخص پژوه برگزار شد به بررسی روند گردشگری در ایران پرداخت و گفت: در 35 سال انقلاب اسلامی ایران، همواره دچار مشکلاتی بودیم، در ابتدا بلافاصله وارد یک جنگ خانمان‌برانداز شدیم و پس از جنگ قریب به 10 سال طول کشید تا زیرساخت‌ها را اصلاح کنیم و پس از آن وارد اصلاحات اجتماعی شدیم و در نهایت فرصتی نبود تا به درستی به مقوله گردشگری بپردازیم.

وی با طرح این موضوع که مشخص نیست با چه الگویی می‌خواهیم وارد مقوله گردشگری شویم افزود: در زمینه دارا بودن منابع طبیعی جز 5 کشور اول دنیا هستیم و از در حوزه میراث فرهنگی و باستانی نیز به عنوان یکی از 10 کشور مطرح در جهان حرف برای گفتن داریم، ولی علت اینکه نتوانستیم به نقطه مطلوب برسیم جای بررسی دارد و عدم توان مدیریتی از جمله عوامل تأثیرگذار در این مسئله است.

مصلحی ادامه داد: چرخش‌هایی که با تغییر دولت ایجاد می‌شود باعث شده تا همه تصمیمات مدیریتی از ابتدا گرفته شود.

وی افزود: داشتن مدرک دکتری علمی در یک رشته ملاک خوبی برای توانمندی و تخصص نیست و فاصله بین نظریه و عمل در کشور ما زیاد است و کسانی که صرفاً در حوزه‌های علمی مشغول هستند و انتقادات صریح و بی‌پرده می‌کنند باید در کارهای اجرایی وارد شوند و بضاعت‌ها را ببینند و بودن برخی افراد در حوزه عمل ضروری است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان بر ضرورت مطالعه برنامه‌ریزی گردشگری در دنیا تاکید کرد و گفت: این اشتباه است که ما خود را با مالزی و ترکیه مقایسه کنیم، نظام ما از منظر اعتقادی متفاوت است و باید بر اساس ایدئولوژی و مکتب خودمان در حوزه گردشگری برنامه‌ریزی کنیم.

وی با اشاره به نگاه به گردشگر در ابتدای انقلاب و در سال‌های پیش گفت: نیروی انتظامی به گردشگر عنوان اتباع بیگانه را اطلاق می‌کند، نهادهای امنیتی گردشگر را جاسوس می‌شناختند و بازاریان هم توریست ها را دلار متحرک می‌دانستند و تغییر این نگاه نیازمند فرهنگ‌سازی است .

وی بر ضرورت تهیه سند آمایش در حوزه گردشگری تاکید کرد و گفت: در تمامی حوزه‌های مورد نظر گردشگری از جمله اقتصاد و درمان و صنعت و سایر حوزه‌ها باید کارشناسان و مسئولان برای تهیه این سند وارد عمل شوند.

مصلحی افزود: در اصفهان بیش از 20 هزار اثر تاریخی وجود دارد، بودجه‌ای که به من می‌دهند، اگر بخواهیم خوب کارکنیم فقط به بازسازی یک اثر می‌رسد و این مسئله نیاز به آسیب‌شناسی دارد، به عنوان مثال، سرهنگ آباد جایی مثل باغ چهل‌ستون است که باید به حال آن زارزار گریه کنیم که در 100 سال اخیر به آن توجه نشده و من اگر بودجه سه سال اداره کل را هم صرف این اثر بکنم باز هم نمی‌توانم آن را زنده کنم.

وی به سخن برخی از خبرنگاران درباره باستانی شدن برخی از داربست‌های فلزی ابنیه تاریخی اصفهان گفت: یک اثر خوب تاریخی قریب به 200 سال عمر ماندگار دارد و بعد از آن دچار فرسودگی می‌شود و مثال آن همچون انسان پیر فرتوتی است  که نیازمند هزینه بسیار برای بازگشت به حالت  عادی است و تعمیر، بازسازی و اصلاح آنها نیازمند پول است که ما فعلاً نداریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مشخص است که گذشتگان چندان به فکر منافع و منابع آیندگان نبودند، چرا برخی‌ها به خود اجازه دادند که محور توسعه اصفهان صنعت شود، دلارهای شیرین صادرات فولاد ما را از دقت نظر در زمینه بیماری‌ها و عوارض و مخاطرات صنعت دور کرد و الان گریبان گیر بسیاری از مشکلات ناشی از صنعت هستیم.

وی بر ضرورت برنامه‌ریزی در حوزه گردشگری تاکید کرد و گفت: در درجه اول باید به داشته‌هایمان توجه کنیم، پس از آن آینده را مدنظر قرار دهیم و ببینیم برای نیل به اهداف باید چه کاری انجام دهیم.

انتهای پیام/2301

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول