اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

گیلان روستاشهر بزرگ

گیلان دارای ماهیت دوگانه روستاشهری است و اقتصاد این استان بر پایه کشاورزی استوار بوده اما به مقررات شهری عمل می‌شود.

گیلان روستاشهر بزرگ

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، ویژگی‌های مختلف شخصیتی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی افراد در مهاجرت از روستاها به شهر متفاوت بوده و قصد عده‌ای از این مهاجرت تحصیل، ازدواج، کار و... است.

در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران، مهاجرت از روستا به شهر در زمره مهم‌ترین مسایل اجتماعی و اقتصادی به شمار می‌رود. 

بروز نابسامانی‌های متعدد ناشی از فشار بر منابع و امکانات محدود جوامع شهری، بیکاری و کم‌کاری، کمبود فضای زیستی و آموزشی، آلودگی هوا و محیط زیست، سالخوردگی و زنانه شدن نیروی کار کشاورزی، تخلیه روستا و... از جمله عمده‌ترین مشکلات مهاجرت‌های روستایی به شهرها است.

گیلان نیز از جمله استان‌های کشور است که بیشترین مهاجرت روستانشین‌های شهری را دارد.

جمعیت گیلان تعادلی است و بسیاری از ساکنان این استان در شهرهای زیر 20 هزار نفر زندگی می‌کنند.

از جمعیت 2 میلیون و 480 هزار نفری گیلان، تعداد 982 هزار نفر معادل 40 درصد گیلانی‌ها روستانشین هستند.

جمعیت گیلان دارای ماهیت دوگانه روستاشهری بوده و نظام برنامه‌ریزی کشور برای نخستین بار جهت‌گیری همه‌جانبه و عدالت‌محوری را در توسعه روستایی مدنظر قرار داده است.

*اجرای سند روستایی گیلان

مدیرکل امور روستایی و عشایری استانداری گیلان روستاهای این استان را متاثر از برنامه‌های گردشگری خواند و اظهار کرد: ایجاد الگوهای گردشگری روستایی موجب تحول در این مناطق می‌شود

سید عیسی مهدوی، افزود: ماده 194 قانون برنامه پنجم توسعه کشور توسعه پایدار همه‌جانبه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، کالبدی و محیطی را بر مبنای روستاها عنوان کرده است.

وی با بیان اینکه سند توسعه روستایی طبق ماده 190 در سطح ملی اجرایی شده است، تصریح کرد: تهیه سند توسعه روستایی به صورت استانی و محلی طبق ماده 20 متاثر از نتایج همایش سال گذشته بوده است.

مدیرکل امور روستایی و عشایری استانداری گیلان گفت: برنامه‌های روستایی با توجه به تلاش برنامه‌ریزان و مجریان دستاورد مهمی در ماندگاری جمعیت فعال و توسعه اقتصادی، اجتماعی و کالبدی نداشته است.

وی بر چگونگی دستیابی شرایط سکونتگاهی کامل و توسعه روستایی تاکید کرد و افزود: طبق ماده 194 قانون توسعه پنجم کشور باید به راهبردهای مذکور برسیم.

*مهاجرت به گیلان موجب افزایش رشد 6 درصدی جمعیت این استان شده است

استاندار گیلان نیز با بیان اینکه 240 هزار هکتار شالیزار در استان وجود دارد، گفت: سرانه مالکیت کشاورزان هفت‌دهم هکتار است.

کیهان هاشم‌نیا با بیان اینکه 200 هکتار باغ در استان وجود دارد که 200 هزار خانوار از آن بهره می‌برند، افزود: 350 هزار نفر در روستاهای گیلان ارتزاق می‌کنند.

استاندار گیلان فعالیت 100 هزار خانوار را در زمینه تولید طیور در استان ذکر کرد و ادامه داد: هشت درصد طیور کشور در گیلان تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه پرداخت یارانه موجب شده تعداد خانوارهای گیلان به بیش از 800 خانوار افزایش یابد، تصریح کرد: طبق آمار سال 90 تعداد 750 هزار خانوار روستایی در استان وجود دارد.

هاشم‌نیا، رشد جمعیت گیلان را شش‌دهم درصد عنوان کرد و گفت: مهاجرت از دیگر استان‌ها دلیل رشد جمعیت گیلان بوده و در مدت یک سال 30 درصد به تعداد خانوار‌های استان اضافه شده است.

*فعالیت 90 درصد جمعیت گیلان در بخش کشاورزی

وی با تاکید براینکه بیشترین جمعیت شاغل استان در بخش کشاورزی است، خاطرنشان کرد: 90 درصد جمعیت استان در بخش کشاورزی و صنایع جانبی فعال هستند.

استاندار گیلان، با تصریح بر اینکه به هیچ عنوان ضعف در منابع را قبول ندارم، اضافه کرد: گیلان روی فرش طلا خوابیده است اما دائم می‌گوییم گرسنه‌ایم.

وی مساحت گیلان را 14 هزار کیلومتر ذکر کرد و افزود: از هر متر مربع دریا می‌توان درآمدزایی معادل 10 متر مربع در خشکی را داشت.

هاشم‌نیا،  220 هکتار از تالاب‌های استان را بدون استفاده دانست و خاطرنشان کرد: رشد ماهیان گرمابی در تالاب‌ها دو برابر استخرها است.

*گیلان روستا شهر بزرگ است

این مسئول، گیلان را روستا شهر بزرگ توصیف کرد و یادآور شد: اقتصاد کشاورزی مبنای روستا شهرها است اما به مقررات شهری عمل می‌شود.

به گفته وی، اعمال روش‌های شهری در مناطق مذکور در کالبد روستایی است.

هاشم‌نیا، با اشاره به اینکه بنیاد مسکن انقلابی در روستاها پدید آورده است، تصریح کرد: مهاجرت معکوس به روستاهای گیلان آغاز شده است.

وی تراکم جمعیت گیلان را بالا خواند و افزود: متمرکز کردن روستاها سبب ایجاد محبت بین روستاییان است و 78 کیلومتر جاده در هر 100 کیلومتر مربع در گیلان وجود دارد.

استاندار گیلان، برنامه‌ریزی ییلاق‌ها برای نسل‌های آینده را ضروری دانست و یادآور شد: ایجاد الگوهای گردشگری روستایی موجب تحول در این مناطق می‌شود.

*توانمندی روستاها با اجری طرح هادی روستایی

وی اجرای طرح هادی روستایی را موجب توانمندی روستاها دانست و متذکر شد: ارتقای توان اقتصادی روستاییان باید در تمام زمینه‌ها باشد.

هاشم‌نیا، مشارکت‌جویی را سبب توانمندی اقتصاد روستاها خواند و خاطرنشان کرد: مدیریت مربوط به اقتصاد را در تعاون روستایی می‌توان دید.

وی با بیان اینکه روستاها طبق نیاز تفریحی شهرها ساخته می‌شوند، خاطرنشان کرد: در گذشته مدیریت جامعه مبتنی بر اقتصاد روستا وجود نداشته و اقتصاد تفریحی در جلگه شمال کشور بر بافت روستایی غلبه کرده است.

استاندار گیلان، بر استفاده از توانمندی تالاب‌ها در اقتصاد روستاها تأکید کرد و افزود: تالاب انزلی پنج شهرستان گیلان را می‌تواند احیا کند.

وی با اشاره به اینکه دریا می‌تواند موجب احیای 9 شهرستان ساحلی استان شود، یادآور شد: جنگل پشتیبان اقتصاد روستایی محسوب می‌شود اما نمی‌توان روستایی را با امر و پشتیبانی پیش برد بلکه راهکار اجرایی نیاز است.

هاشم‌نیا، با تأکید بر بهبود مستمر اقتصادی در روستاها، تصریح کرد: قوانین خوبی در زمینه مذکور وجود دارد و باید در اجرای مقررات تلاش کنیم.

وی خواستار بهبود مستمر فرآیندها در مدیریت روستا شد و تصریح کرد: کمیته امداد، بنیاد مسکن، تعاون روستایی و دفتر امور روستایی بستر بهبود وضعیت روستا را فراهم می‌کنند.

*ضرورت توجه به توسعه پایدار روستایی

معاون حمایت و سلامت کمیته امام خمینی (ره) نیز توجه به ضرورت عوامل توسعه روستایی تأکید کرد و گفت: توسعه همه‌جانبه می‌تواند در کشور پایدار باشد.

علی‌محمد ذوالفقاری، با بیان اینکه پرداختن به مباحث اجتماعی بدون توجه به آبادانی نمی‌تواند نسخه شفابخشی برای روستاها باشد، تصریح کرد: انسان محور توسعه است و این امر حرکت روبه جلو محسوب می‌شود.

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد، حاشیه‌نشینی را از موانع شهرنشینی خواند و بیان کرد: 4 میلیون نفر اکنون زیر پوشش کمیته امداد هستند و بخش قابل ملاحظه‌ای از مددجویان روستایی هستند.

وی، فقر را سرعت‌گیر توسعه خواند و تصریح کرد: 2 میلیون نفر در مناطق محروم زندگی می‌کنند و فقر عامل بازدارندگی توسعه است و کمیته امداد تلاش می‌کند فقیر را به عنصر توسعه‌یافته در جامعه تبدیل کند.

ذوالفقاری، با بیان اینکه فقرا باید تبدیل به انسان مولد و با کرامت شوند، یادآور شد: نهاد کمیته امداد تلاش می‌کند خدمات ارائه شده به مددجویان بر محور توانمندسازی باشد.

به گفته وی، انسان‌های کمتر توسعه‌یافته دارایی خود را نمی‌شناسند و افراد جامعه باید میل به تولید پیدا کنند.

*سرمایه‌گذاری کمیته امداد در اقتصاد روستایی

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد آمار اشتغال‌زایی در روستاها را قابل توجه دانست و بیان کرد: 200 هزار شغل خانگی سالمندان در 10 سال گذشته در روستاها ایجاد شده است.

وی با اشاره به ارائه آموزش و مشاوره‌های مختلف در کمیته امداد به مددجویان، تصریح کرد: توانمندسازی فکری موجب مهاجرت فرد به مکان توسعه یافته می‌شود.

ذوالفقاری، با بیان اینکه کمیته امداد تلاش می‌کند توازن اقتصادی در روستاییان ایجاد شود، خاطرنشان کرد: به همین منظور کمیته امداد اقتصاد روستایی سرمایه‌گذاری کرده است.

وی سرمایه‌گذاری در مهارت‌های زندگی و شغلی را مهم خواند و تصریح کرد: توسعه بیمه‌ها عامل توسعه روستایی است.

*حاشیه‌نشینی شهرها محصول توسعه نیافتگی روستاهاست

این مسئول، با تاکید بر کشف موانع توسعه‌یافتگی در روستاها، اظهار کرد: کمیته امداد به دنبال برقراری رابطه با دانشگاه‌ها است.

ذوالفقاری توسعه نیافتگی روستاها را سبب ایجاد حاشیه‌نشینی در شهرها دانست و بیان کرد: حاشیه‌نشینی عامل آزار دهنده توسعه شهری است.

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد بر توسعه اجتماعی همزمان با توسعه عمرانی در روستاها تاکید کرد و گفت: انسان فقیر مانع توسعه است و کمیته امداد تلاش می‌کند موانع توسعه در جامعه برطرف شود.

*اجرای طرح هادی روستایی در 29 هزار و 100 روستای کشور

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز اظهار کرد: بنیاد مسکن دو ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به فرمان امام (ره) در 21 فروردین ماه سال 58 تاسیس شد.

محمدرضا شاملو، با بیان اینکه ساخت مناطق آسیب‌دیده از جنگ تحمیلی به بنیاد مسکن واگذار شده است، اظهار کرد: بازسازی مناطق آسیب‌دیده از سیل جنوب کشور و نیز وظایف جدیدی در دهه‌های 70 و 80 به بنیاد مذکور واگذار شده است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اقدام‌های انجام شده این بنیاد را دارای ماهیت اجرایی خواند و تصریح کرد: بنیاد مسکن نگاه توسعه‌ای به روستاها را هرگز فراموش نکرده و همکاری با مجامع علمی و دانشگاه‌ها مد نظر است.

وی از اجرای طرح هادی در 29 هزار و 100 روستای کشور خبر داد و بیان کرد: 18 میلیون نفر زیر پوشش طرح مذکور هستند و ساخت‌ و سازها بهینه انجام می‌شود.

شاملو با اشاره به اصلاح معابر 13 هزار و 100 روستا در کشور، یادآور شد: اقدام مذکور با مشارکت مردم انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه بهسازی و احیای بافت‌های فرسوده روستایی در حال انجام است، اذعان کرد: این امر در برنامه سوم توسعه کشور به تصویب رسیده است.

*اجرای طرح بافت فرسوده 50 روستای کشور

شاملو با بیان اینکه طرح بهسازی و احیای بافت 67 روستا در کشور تهیه شده است، اظهار کرد: این طرح در 50 روستا به اجرا در آمده است.

وی، مقاوم‌سازی مسکن روستایی را از اقدام‌های ارزشمند نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: مقاوم‌سازی سالانه 200 هزار واحد روستایی در برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه کشور قرار دارد و تاکنون یک‌میلیون و 350 هزار واحد مسکن روستایی ساخته شده است.

این مسئول، با اشاره به اینکه یک‌میلیون و 650 هزار واحد مسکن روستایی در 10 سال گذشته نوسازی شده است، بیان کرد: 480 هزار قطعه زمین تاکنون به منظور ساخت مسکن روستایی در کشور واگذار شده است.

شاملو درباره صدور سند روستایی تصریح کرد: صدور سند روستایی با مشارکت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور انجام شده و دارای آثار اجتماعی بسیاری در توسعه روستاها است.

*تهیه طرح هدف گردشگری 150 روستای کشور

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه 2 میلیون و 700 هزار واحد مسکن روستایی کشور تاکنون سنددار شده است، یادآور شد: بخشی از املاک توانستند به‌راحتی از تسهیلات بانکی استفاده کنند.

وی با تصریح بر اینکه یک‌میلیون و 500 هزار مورد استعلام و نظارت بر ساخت ‌وسازهای روستایی انجام شده است، یادآور شد: طرح هدف گردشگری 150 روستای کشور تهیه شده و در 12 روستا عملیات اجرایی این طرح آغاز شده است.

شاملو، یکپارچه‌سازی طرح‌های توسعه عمرانی در روستاها را مورد تاکید قرار داد و متذکر شد: برطرف شدن مشکلات جامعه روستایی نیازمند اراده ملی است.

انتهای پیام/2300/ش40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول