اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با تلاش واحد صلح و سازش شورای حل اختلاف استان قزوین

خانواده مقتول از قصاص قاتل گذشت کردند

یک پرونده قتل با گذشت خانواده مقتول و تلاش واحد صلح و سازش شورای حل اختلاف استان قزوین مصالحه شد.

خانواده مقتول از قصاص قاتل گذشت کردند

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، یک پرونده قتل با گذشت اولیای دم، پیگیری خانواده قاتل و تلاش واحد صلح و سازش شورای حل اختلاف استان، ظهر امروز به طور رسمی با حضور بیژن شیبانی رئیس این شورا، اولیای دم، اعضای خانواده قاتل و چند تن از اعضای شورای حل اختلاف قزوین مصالحه شد.

در این مراسم رئیس واحد ویژه مصالحه قتل شورای حل اختلاف استان اظهار کرد: این پرونده مربوط به قتل «ق.ص» 54 ساله دارای مادر، همسر، پنج دختر و یک پسر بوده که 12 سال پیش از سوی قاتل 21 ساله مجرد به نام «ا.ت» به وقوع پیوسته است.

محمد قنبریان با بیان اینکه ایراد ضرب و جرح عمدی با چاقو، نزاع و درگیری منتهی به قتل مرد 54 ساله شده است، افزود: این پرونده با دستور رئیس‌کل دادگستری در آبان ماه 90 و سپس رئیس شورای حل اختلاف قزوین، به واحد ویژه مصالحه قتل ارجاع شد.

قنبریان ادامه داد: با دعوت از خانواده قاتل برای دریافت مشخصات وی و اولیای دم، پیگیری پرونده، مراجعه به زندان مرکزی و ملاقات با زندانی، تشکیل جلسات متعدد و پیگیری و همکاری یکی از دختران قاتل، در تاریخ 13 مردادماه سال جاری سرانجام گذشت قطعی اولیای دم اعلام شد.

وی تصریح کرد: حکم قاتل جوان در خرداد ماه 82 از سوی دادگاه قزوین صادر شده بود و از آن پس این فرد به مدت 10 سال در زندان به سر برد تا اینکه چند هفته پیش از زندان آزاد شد.

قنبریان با بیان اینکه وظیفه واحد ویژه مصالحه قتل، گره‌گشایی است، خاطرنشان کرد: معمولاً در چنین پرونده‌هایی اولیای دم به دلیل تأثری که دارند، بیشتر از حد مشخصی همکاری نمی‌کنند؛ اما در این پرونده یکی از دختران مقتول برای آزادی قاتل تلاش فراوانی کرد.

وی بیان کرد: به دلیل تعدد وراث مقتول 54 ساله، پراکندگی و سکونت آنان در دیگر استان‌های کشور؛ دختر وی با گرفتن وکالت تام از دیگر وارثان و پیگیری‌های فراوان گذشت اولیای دم را به طور قطعی اعلام کرد.

*به خاطر خدا گذشت کردم

«ا.ص» دختر مقتول 54 ساله نیز در این جلسه اظهار کرد: در مدت 12 سال گذشته خانواده قاتل خود را به ما نشان نمی‌دادند و ما در ابتدا اصرار بر اعدام داشتیم؛ اما از آنجا که پدرم را از دست داده بودم، نمی‌توانستم تحمل کنم که پدر دیگری فرزندش را از دست بدهد.

وی افزود: وقتی از شورای حل اختلاف برای سازش تماس گرفتند، از خانواده‌ام وکالت گرفتم و به خاطر خدا و پدر پیر قاتل از قصاص وی گذشت کردم.

دختر فرد مقتول ادامه داد: گناهی بدتر از قتل عمد وجود ندارد؛ اما از خدا می‌خواهم قاتل عبرت گرفته باشد.

*به مراجع قضایی خوشبین‌تر شدم

عموی قاتل جوان هم در این جلسه گفت: پیش از این اتفاق به هیچ یک از مراجع قضایی مراجعه نکرده بودم؛ اما برقراری ارتباط با 15 شاکی از خانواده مقتول که هر کدام شهر، مرام و مسلک خاصی داشتند، کار دشواری بود که کارکنان شورای حل اختلاف حتی در ساعات غیراداری نیز برای آن تلاش می‌کردند.

وی افزود: با دیدن رسیدگی، توجه و دلسوزی این کارکنان به مراجع قضایی خوشبین‌تر شدم.

انتهای پیام/77011/غ40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول