اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان خبر داد

اختصاص ردیف بودجه‌ای به 8 پارک فناوری جدیدالتأسیس / ثبت 15 شرکت دانش‌بنیان در پارک هرمزگان

رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان با بیان اینکه هشت پارک فناوری جدیدالتأسیس در کشور در بودجه 92 فاقد ردیف بودجه‌ای بودند، از اختصاص یک میلیارد تومان به هر کدام از این پارک‌ها خبر داد.

اختصاص ردیف بودجه‌ای به 8 پارک فناوری جدیدالتأسیس / ثبت 15 شرکت دانش‌بنیان در پارک هرمزگان

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، علی فتی  عصر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پارک‌های علم و فناوری با شکل و ساختار کنونی از سال 68 در بسیاری از استان‌ها راه‌اندازی شد، اظهار داشت: با وجود اینکه ایران در رده چهاردهم تولید مقالات علمی قرار دارد، جایگاه این کشور در مقوله فناوری چندان مشخص نیست.

وی با اشاره به اهداف راه‌اندازی و فعالیت پارک‌های علم و فناوری، افزود: این پارک‌ها در ابتدا با هدف سرمایه‌گذاری بر روی یک درصد از افراد جامعه شکل گرفته‌اند که دارای خلاقیت و توانائی‌ تبدیل ایده‌ها به واقعیت هستند.

رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان با بیان اینکه ایران از نظر برخورداری از پارک‌های علم و فناوری در غرب آسیا دارای رتبه یکم است، بیان داشت: نوعی از پارک‌های علم و فناوری طی یک دهه قبل در شهرهایی همانند اصفهان و تهران راه‌اندازی شد که به عنوان نمونه پارک علم و فناوری اصفهان در کشور یکی از الگوهای مطلوب در این زمینه است.

فتی با بیان اینکه وضعیت پارک‌های علم و فناوری تاکنون در کشور نظام‌مند نبوده است، متذکر شد: تقریباً دو درصد از بودجه وزارت علوم مربوط به پارک‌های علم و فناوری است که از این میزان 60 درصد به پارک‌های تهران و اصفهان اختصاص و مابقی به سایر پارک‌های استان‌ها اختصاص داده می‌شود که با توجه به حوزه تعریفی و فعالیتی این پارک‌ها میزان اعتبارات بسیار کم و ناچیز است.

وی در همین راستا یادآور شد: طی ماه‌های گذشته کماکان هشت پارک از جمله پارک‌های علم و فناوری سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خوزستان حتی ردیف بودجه‌ای نیز نداشتند و در پی پیگیری‌های صورت گرفته توسط مسئولان این سه استان، علی‌رغم اینکه دولت رقم بودجه برای این پارک‌ها را صفر در نظر گرفته بود، مقرر شد در سال 92 یک میلیارد بودجه به هشت پارک جدیدالتأسیس مذکور اختصاص یابد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه هرمزگان اضافه کرد: در حال حاضر سه هزار و 200 شرکت دانش‌بنیان در پارک‌های علم و فناوری کشور به ثبت رسیده و تخمین زده می‌شود؛ به همین میزان نیز خارج از سیستم پارک‌های علم و فناوری در کشور شرکت دانش بنیان داشته باشیم.

وی تأکید کرد: با وجود اینکه استانی همانند هرمزگان استانی تجاری و اقتصادی است، دانشگاه‌ها کمتر در این ابعاد وارد می‌شوند؛ به نحوی که خروجی‌های فنی و مهندسی در هرمزگان محسوس نیست.

فتی از وجود امتیازهای قانونی برای شرکت‌های دانش بنیان تحت نظر پارک‌های علم و فناوری خبر داد و بیان داشت: به عنوان نمونه این شرکت‌ها در صورت داشتن معرفی‌نامه پارک‌های علم و فناوری به مدت 15 سال از معافیت مالیاتی برخوردار می‌شوند.

به گفته این مسئول؛ همچنین برخورداری از اولویت در مناقصات نیز از دیگر مزایای ثبت شرکت‌ها توسط پارک‌های علم و فناوری است.

رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان از راه‌اندازی صندوق نوآوری و شکوفایی و برخورداری آن از 30 هزار میلیارد ریال سرمایه اولیه با هدف حمایت از امر فناوری در کشور خبر داد.

فتی اضافه کرد: همچنین مقرر شده است که دستگاه‌های اجرایی یک تا سه درصد از اعتبارات تملک و دارائی خود را در حوزه فناوری به مصرف برسانند.

وی با بیان اینکه مبحث علوم انسانی به پارک‌های علم و فناوری استان‌های خراسان رضوی و قم محول شده است، ابراز کرد: اما در هرمزگان به دلیل وجود و رونق فعالیت‌های کشاورزی، تجاری، اقتصادی و صنعتی، 80 درصد از فعالیت‌های پارک‌ علم و فناوری در این چارچوب تعریف و 20 درصد از فعالیت‌ها به سایر حوزه‌ها از جمله علوم انسانی اختصاص دارد.

رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان در پایان از استقرار و ثبت 15 شرکت در پارک علم و فناوری هرمزگان خبر داد و اذعان داشت: همچنین پرونده ثبت 17 شرکت دیگر نیز در دست بررسی است.

انتهای پیام/88001/ذ40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول