به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، رضا رحیمی ظهر امروز در نشست دو روزه هماندیشی نقد و بررسی چالشهای مراکز رشد و پارک علم و فناوری در توسعه منطقهای که به میزبانی کرمانشاه در سالن جلسات نوروزنژاد برگزار شد، گفت: پنل نخست این نشست در خصوص نقدی بر خدمات آموزش و مشاوره در مراکز رشد است و مشاوره و آموزش نقش تعیین کنندهای در سرعت رشد واحدهای فناور دارد.
وی اظهار داشت: باید در نظر داشت که در آموزش بهدنبال دستیابی به چه اهدافی هستیم، و نخستین مخاطبان ما دانشجویان، شرکتهای رشد، مشاوران تخصصی و کارکنان و اساتید مراکز تحقیقاتی هستند و باید سطوح آموزش و مشاوره رتبهبندی شود.
رحیمی در خصوص رتبهبندی سطوح آموزش و مشاوره در دنیا گفت: فنلاند نخستین رتبه را در سطوح آموزش و مشاوره در دنیا دارد و کره، چین، ژاپن، سنگاپور و انگلستان به ترتیب در اولویت رتبهبندی در زمینه آموزش و مشاوره هستند.
وی در خصوص مهمترین موانع آموزش در پارکهای علم و فناوری گفت: بسیاری از مدیران و کارشناسان از ماموریت پارکها آگاهی چندانی ندارند و نظام دانشگاهی، رشتهها و سرفصلهای آنان با حوزه فناوری دارای فاصله زیادی است و خلاقیت اندک در کلاسهای درسی، دانشگاهها و در مدارس ما وجود دارد.
رحیمی ادامه داد: وجود خلا در یک سیستم و شبکه جامع آموزشی و فقدان یک سیستم نیازسنجی پایش و ارزیابی، کمبود ظرفیتهای فیزیکی در کلاسها و کارگاهها و عدم تدریس دروس کارآفرینی و اقتصاد مهندسی در فضای آموزشی احساس میشود.
این مسئول در زمینه از بین بردن موانع و چالشهای موجود بر سر راه آموزش، گفت: ارتقای مستمر سطح علمی مدیران و تثبیت علمی آنان، بازنگری اساسی در نظام نوآوری و فناوری کشور در چارچوب ماموریتها و وظایف معاونت پارک علم و فناوری، ایجاد راهکار سیستمی تشویق جامع و فراگیر در نظام دانشگاهی کشور از جمله این راهکارها است.
به گفته رحیمی، بررسی، تصویب و راهاندازی دورههای فناورمحور در پارک علم و فناوری، راهاندازی دورههای مجازی و آموزش الکترونیکی و راهاندازی دورههای پودمانی در حوزههای فناوری برای افراد شاغل از دیگر راهکارها به منظور از بین بردن موانع و چالشهای موجود بر سر راه آموزش است.
معاون پارک علم و فناوری استان کرمانشاه در پایان اذعان داشت: نهادینه کردن نوآوری و حل خلاقانه مسئله از مهمترین راهکارها در زمینه رفع موانع موجود در نظام آموزشی است.
انتهای پیام/2700/ن30/چ3000