اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رخداد عظیم فرهنگی-39

رادفر: زبان کردی از غرب ایران تا مدیترانه زنده است

دبیر علمی نخستین جشنواره شعر کردی دفاع مقدس استان کرمانشاه گفت: زبان کردی یکی از زبان‌های زنده ایرانی بوده و از غرب ایران تا مدیترانه زنده است.

رادفر: زبان کردی از غرب ایران تا مدیترانه زنده است

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، عبدالرضا رادفر عصر امروز در نخستین جشنواره شعر کردی دفاع مقدس استان کرمانشاه اظهار داشت: زبان یکی از اصلی‌ترین جلوه‌های فرهنگ بوده و گستردگی آن به پهنای جغرافیا است.

رادفر تصریح کرد: زبان و اندیشه فصل ممیز بشر با سایر حیوانات بوده و آنقدر هوشمند است که هنوز چیستی آن با وجود نوشته‌های بسیار بیان نشده است.

وی با بیان اینکه در هر شعبه زبان باید تقوای الهی در نظر گرفته شود، ادامه داد: زبان کردی یکی از زبان‌های زنده ایرانی بوده و از غرب ایران تا مدیترانه زنده است.

به گفته دبیر علمی نخستین جشنواره شعر کردی دفاع مقدس استان کرمانشاه، ادبیات کردی در حوزه گوران، اورامی و سورانی بیشتر زبان نیاز است.

وی خاطرنشان کرد: گویش شمال با 10 لهجه، گویش مرکزی و گویش جنوب با چند لهجه سه دسته زبان کردی را تشکیل می‌دهند و زبان کردی و فارسی وندی و ترکیبی هستند.

رادفر از وجود 100 رشته تخصصی در حد پی.اچ.دی در رابطه با زبان‌شناسی خبر داد و زبان را یک سیستم اجتماعی، زنده و قابل تغییر عنوان کرد.

اشعار پریوش ملکشاهی، زینب اکبری، شبنم کریمی، نسرین بیگی، الهام علی‌پور، حبیب‌الله عنبری، سجاد رضایی، مریم رستمی، آذر ولی‌زاده، مهرداد ناصری، ایمان فریدونی، حمزه کرمی، ژینا مرادی و سهیلا فرخی به‌عنوان نفرات برگزیده انتخاب شدند و از محمد چهری نیز به ‌عنوان شاعر پیشکسوت دفاع مقدس تجلیل شد.

انتهای پیام/2700/ب30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول