اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم ماکو در مجلس:

دریاچه ارومیه منتظر تدبیر دولتمردان است

نماینده مردم ماکو، چالدران، شوط، پلدشت در مجلس شورای اسلامی گفت: دریاچه ارومیه منتظر تدبیر و اقدامات موثر دولتمردان است.

دریاچه ارومیه منتظر تدبیر دولتمردان است

محمد علیپور در گفت‌وگو با خبرنگار  فارس در ارومیه اظهار داشت: دریاچه ارومیه از دیرباز تاکنون به عنوان یکی از مناطق توریستی و گردشگری استان آذربایجان غربی محسوب می‌شود و سالانه پذیرای تعداد زیادی مسافر از گوشه و کنار کشور برای استفاده از خاصیت دارویی دریاچه است.

وی تصریح کرد: با خشکی دریاچه ارومیه از آمار مسافران کاسته شده و حتی دریاچه مفهوم توریستی گردشگری خود را کاملا از دست داده است.

علیپور خاطرنشان کرد: خشکی دریاچه ارومیه هم از لحاظ توریستی گردشگری ، اقتصادی، اجتماعی ، زیست محیطی و... اثرات سوئی بر روی شهر و استان دارد.

وی افزود: با خشکی دریاچه ارومیه شاهد به راه افتادن طوفان نمک خواهیم شد که این طوفان‌ها بیماری‌های ریوی و تنفسی برای مردم پیش می‌آورد هرچند مسیر وزش بادها از غرب به شرق بوده و عمدتا تاثیر آن بر بخش‌های شرقی دریاچه ارومیه خواهد بود؛ اما این مشکل تا حدودی دامن گیر روستاهای غرب دریاچه ارومیه که از زمین‌های حاصلخیز کشاورزی استان آذربایجان غربی است نیز خواهد شد.

وی با بیان اینکه مشکل کم آبی دریاچه ارومیه با بازگشایی سدهای اطراف رفع نمی‌شود، اضافه کرد: به دلیل افزایش میزان شوری آب دریاچه ارومیه و لایه‌های نمکی در کف این دریاچه بازگشایی سدها راه حل مناسبی نیست به طوری که این امر سبب از دست دادن آبهای شیرین و قابل استفاده می‌شود.

علیپور با بیان اینکه دلیل به تاخیر افتادن انتقال آب از ارس بی‌مسئولیتی مسئولان دولت نهم و دهم است، تاکید کرد: دولت گذشته توان جلوگیری از این مشکل را داشت اما اراده‌ای برای به جد گرفتن این مسئله نبود و اقدامات واپسین دولت دهم برای نجات دریاچه ارومیه به مانند نوش دارو بعد مرگ سهراب بود چرا که در آن دولت زمانی برای اجرای طرح‌ها نمانده بود.

نماینده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امروزه در جنوب و شمال دریاچه ارومیه اقداماتی برای انتقال آب به حوزه آبریز دریاچه ارومیه صورت گرفته که با افزایش هزینه‌ها و تورم، ادامه اجرای اقدامات با مشکل مالی روبرو است.

انتهای پیام/61001/ت30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول