اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور:

مشکل دریاچه ارومیه تنها با حل مشکل آبخیزداری ممکن خواهد بود

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: مشکل دریاچه ارومیه تنها با حل مشکل آبخیزداری ممکن خواهد بود.

مشکل دریاچه ارومیه تنها با حل مشکل آبخیزداری ممکن خواهد بود

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، پرویز گرشاسبی شامگاه دوشنبه در نشست مشترک با کارشناسان و مسئولان آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی استان‌های شمال‌غرب کشور در تبریز با اشاره به اینکه مشکل دریاچه ارومیه تنها با حل مشکل آبخیزداری ممکن خواهد بود، نقش منابع طبیعی در احیاء دریاچه ارومیه را مهم دانست و اظهار کرد: غفلت از نقش منابع طبیعی آثار زیان باری خواهد داشت، چرا که انتقال آب از دریای خزر و رود ارس به تنهایی چاره کار نیست.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: 10 میلیارد ریال اعتبار آبخیزداری خارج از اعتبارات برنامه‌ای تعیین شده امسال برای سه استان آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی و کردستان تخصیص داده شد که در زمینه توسعه پوشش گیاهی، جنگل کاری و درختکاری هزینه خواهد شد.

وی از تشکیل کارگروه نجات دریاچه ارومیه در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور خبر داد و گفت: از 5 میلیون 200 هزار هکتار حاشیه دریاچه ارومیه 4 میلیون 200 هزار هکتار عرصه‌های منابع طبیعی است و این کارگروه با هدف ساماندهی منابع طبیعی و آبخیزداری در حوزه دریاچه ارومیه تشکیل شده است.

این مسئول افزود: این کارگروه در حال بررسی موضوع دریاچه ارومیه و تهیه بسته اجرایی است و ممکن است در آینده اقدامات اساسی از جمله توقف صدور اجازه معدن کاوی و واگذاری زمین‌های جدید در حوزه آبخیز دریاچه ارومیه و کاهش ظرفیت دام‌ها از سه برابری در مراتع صورت بگیرد.

گرشاسبی، حفاظت از عرصه‌های ملی و احیای آن را از اولویت اصلی سازمان جنگل‌ها  و آبخیزداری کشور دانست و متذکر شد: در این زمینه تمام تلاش‌های خود را به کار بسته‌ایم تا با احیای دریاچه ارومیه نقش خود را ایفا کنیم.

وی ضرورت استفاده از توان مردمی برای رفع بحران دریاچه ارومیه را یادآور شد و اذعان داشت: اگر پوشش گیاهی حوزه آبخیزداری احیا شود دریاچه احیا خواهد شد.

این مسئول با تأکید بر اینکه احیای دریاچه ارومیه نیازمند عزم همگانی است، ابراز کرد: توازن بین انسان و طبیعت در حوزه آبخیز دریاچه ارومیه به هم خورده که خشکسالی دریاچه ارومیه یکی از تبعات آن است و باید با حفاظت و حراست از منابع طبیعی همه نقش خود را در مقابله با این خشکسالی انجام دهیم.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در پایان گفت: افزایش محصولات کشاورزی، استفاده بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی، بهره‌گیری بیش از حد از توان منطقه و توجه نکردن به مسائل زیست محیطی باعث کاهش سرریز آب به حوزه آبریز دریاچه ارومیه شد و خشکسالی این ثروت خدادادی ناشی از این عوامل است.

انتهای پیام/60002/ذ30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول