اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم ارومیه در مجلس اعلام کرد

انتقال آب از دریای خزر تنها علاج دریاچه ارومیه

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: انتقال آب از دریای خزر تنها علاج دریاچه ارومیه است.

انتقال آب از دریای خزر تنها علاج دریاچه ارومیه

عابد فتاحی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: از رونق افتادن دریاچه نابودی زیبایی‌های دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی را به دنبال دارد و این کمبود چیزی نیست که بشود آن را با اعداد و ارقام سنجید.

وی تصریح کرد: دریاچه ارومیه مورد بی مهری مردم آذربایجان غربی خصوصا آذربایجان شرقی قرار گرفت، زمانی که بحث خشکی دریاچه ارومیه پیش آمد گروهی با اطلاع رسانی غلط افکار مردم را به سوی جنگ فرهنگی و سیاسی سوق داده و جمعی از جوانان را به خیابان‌ها ریختند که این مسئله دستاویزی برای دولت برای به تعویق انداختن اقدامات جهت نجات دریاچه شد.

به گفته فتاحی جمعی از مسئولان برای بازدید از وضعیت دریاچه و بحث در این باره به ارومیه سفر کردند اما این نشست به نتیجه‌ای نرسیده؛ در این زمینه همه مصوبات در حد حرف باقی مانده‌اند و تاکنون هیچ اقدام قابل توجهی در خصوص احیای دریاچه انجام نگرفته است.

فتاحی گفت: دلیل به تاخیر افتادن انتقال آب از ارس، به جدیت نگرفتن موضوع از دید دولت گذشته بود که با پیش کشیدن مسائل پیش پا افتاده‌ای چون کمبود آب مشکین شهر، پارس آباد، تبریز و حل چنین مسائلی سبب فراموشی مسئله اصلی یعنی نابودی دریاچه ارومیه شد.

وی اضافه کرد: تنها طرحی که برای نجات دریاچه مورد بهره‌برداری قرار گرفته طرح بارور کردن ابرها است که این راه به تنهایی تامین کننده کمبود آب دریاچه نیست چرا که این طرح با نواقصی از قبیل کمبود دستگاه‌های مورد نیاز برای بارورسازی همراه است.

فتاحی با تاکید بر این نقطه که انتقال آب از ارس هیچ نفعی برای آذربایجان غربی نداشته و سود آن برای آذربایجان شرقی است، اظهار داشت: در مجلس با این طرح مخالفت خواهیم کرد و تنها راهکار موثر برای نجات دریاچه را انتقال آب از دریای خزر می‌دانیم که این طرح برای به نتیجه رسیدن به سه تا پنج سال نیاز دارد.

فتاحی خاطرنشان کرد: تاخیر در عملیات اجرایی احیای دریاچه ارومیه سبب نابودی کامل بخش جنوبی دریاچه شده به طوری‌که اصلاح آن غیرممکن است.

وی با تاکید بر اینکه با خشکی دریاچه و به راه افتادن طوفان‌های شنی که جهت وزش آنها عمدتا از غرب به شرق بوده و جابه‌جایی نمک موجود در اطراف دریاچه که براثر خشکی به سمی مهلک برای نابودی نیروهای انسانی و حیوانی تبدیل می‌شوند خطر تخلیه شهرهای شرقی را در پی خواهد داشت و اگر از این پیشروی جلوگیری نکنیم مشکل مذکور تا شهرستان قزوین نیز پیش خواهد رفت.

انتهای پیام/61009/خ30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول