اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو شورای مرکزی نظام صنفی کشاورزی:

مسئولان به هشدار 15 سال قبل درباره دریاچه ارومیه توجه نکردند

عضو شورای مرکزی نظام صنفی کشاورزی کشور گفت: از حدود 15سال قبل کارشناسان در مورد افت سطح آب دریاچه ارومیه و هدر رفت منابع آب زیرزمینی اعلام خطر کرده بودند اما متاسفانه مسئولان به این توصیه‌ها توجه خاصی نکردند.

مسئولان به هشدار 15 سال قبل درباره دریاچه ارومیه توجه نکردند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، عطاء‌الله هاشمی پیش از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: در برنامه‌ریزی‌ها اولویت بر اساس کمبود منابع آب در نظر گرفته نشده است.

رئیس هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه مشکلات بخش کشاورزی از دو جنبه فنی و منابع طبیعی قابل ارزیابی است، افزود: در حال حاضر بخشی از مشکلات طبیعی به مسائل اقلیمی و شرایط کره زمین مربوط است که بالطبع کشور ما نیز از این پدیده‌ها مستثنا نیست.

وی افزود: به نظر من یکی از مشکلات مهم این بخش از لحاظ منابع طبیعی به کمبود آب باز می‌گردد که در برخی از زمینه‌ها منجر به ناپایداری تولید محصولات کشاورزی شده است، البته باید بپذیریم که در برنامه‌ریزی‌ها اولویت بر اساس کمبود منابع آب در نظر گرفته نشده است و همین امر سبب بروز مشکلات و ناپایداری تولید بسیاری از محصولات شده است.

هاشمی گفت: حدود 15 سال قبل کارشناسان در مورد افت سطح آب دریاچه ارومیه و هدر رفت منابع آب زیرزمینی اعلام خطر کرده بودند اما متاسفانه مسئولان به این توصیه‌ها توجه خاصی نکردند و امروز می‌بینید که چه وضعیتی برای دریاچه پیش آمده است.

وی افزود: حفاری‌های غیرمجاز چاه‌های آب موجودیت سفره‌های زیرزمینی را به خطر انداخته بطوریکه به یکی از مشکلات بغرنج کشاورزی تبدیل شده است، شوری بعضی سفره‌های زیر زمینی به حد غیرقابل استفاده رسیده است و با انتقال آنها به سطح زمین سالانه حدود 20 تن نمک به هر هکتار اضافه می‌شود شوری آبهای زیرزمینی در طی سه دهه گذشته 1.5 برابر شده است و عمق چاه‌ها به حدود 2 برابر رسیده است،آثار منفی افت آب‌های زیرزمینی چنان رو به گسترش است که بیشتر دشت‌های کشور به مناطق ممنوعه تبدیل شده است و بیش از 70 دشت در کشور وضعیت بحرانی پیدا کرده‌اند.

هاشمی با اشاره به اجرای الگوی کشاورزی پایدار گفت: باید در وهله نخست میزان سرمایه‌گذاری افزایش یابد از طرف دیگر فرآیند تولید محصولات از مرحله کاشت تا برداشت نیازمند رعایت الگوی‌های صحیح و کارشناسی هستیم تا سرمایه‌گذاری انجام یافته به خطر نیفتد. آنچه مسلم است تعیین الگوی کشت محصولات کشاورزی با هدف ایجاد ثبات در تولید ضرورت دارد و بدون شک این موضوع می‌تواند در ارتقاء صادرات محصولات کشاورزی مؤثر باشد.

عضو شورای مرکزی نظام صنفی کشاورزی ایران با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های انجام یافته در سال‌های اخیر در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی افزود: ضروری‌ترین موضوع در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی مکان‌یابی مناسب است دسترسی آسان به مراکز تولید یک محصول با کمترین هزینه ضرورت دارد و باید مراکز تولید ماده اولیه به مراکز و کارخانه‌های فرآوری نزدیک باشد در غیر اینصورت هزینه تولید بالا می‌رود و بازار محصول نهایی از استحکام و ثبات لازم برخوردار نخواهد بود.

وی با بیان اینکه در برخی موارد مجوزها و موافقت اصولی بدون در نظر گرفتن قابلیت‌های منطقه داده شده و در برخی مناطق به اندازه چندین برابر ظرفیت تولید ماده اولیه ظرفیت فرآوری داده شده است، گفت: یکی از کارهای مهمی که به تازگی از سوی دولت مورد توجه قرار گرفته موضوع سنددار کردن زمین‌های کشاورزی است در مورد بیمه تامین اجتماعی کشاورزان دولت از سال 90 ملزم به بیمه کردن کشاورزان شده است که متاسفانه کمبود اعتبارات فعلاً این طرح را عقیم گذاشته است در دولت دهم هم حمایت‌های مناسبی از تشکل‌های کشاورزی انجام گرفت و در سیاستگذاری‌های بخش کشاورزی از کارشناسان این بخش نظرخواهی انجام می‌شود انصافاً این نظرات در تصمیم‌گیری‌ها دخالت داده می‌شود و نظرات کشاورزان شنیده می‌شود.

هاشمی با بیان اینکه در سال‌های اخیر در مورد مکانیزاسیون کشاورزی، توسعه اراضی آبیاری تحت فشار و لوله‌گذاری و پوشش انهار هم فعالیت‌های خوبی انجام گرفته است، افزود: البته توقع داشتیم که در بحث هدفمندسازی یارانه‌ها از بسته‌های حمایتی بهره‌مند شویم که متاسفانه اعتبارات آن پرداخت نشد.

رئیس هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی آذربایجان‌شرقی تعیین تکلیف قوانین اجرا نشده بخش کشاورزی را از مهمترین خواسته‌های کشاورزان دانست و افزود: طرح انتزاع، قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی، بیمه تامین اجتماعی کشاورزان و سنددار کردن زمین‌های کشاورزی از جمله قوانینی هستند که انتظار داریم به سرانجام برسد.

وی یکی دیگر از خواسته‌های کشاورزان را ساده‌سازی واردات نهاده‌های کشاورزی کود و بذر عنوان کرد و افزود: تشکیل ستاد تنظیم بازار محصولات کشاورزی در وزارت جهادکشاورزی با کمک بخش خصوصی، تنظیم آیین نامه‌های اجرایی طرح انتزاع، اولویت دادن به منابع ملی بویژه آب، اعلام قیمت‌های خرید تضمینی محصولات کشاورزی حداکثر تا اوایل شهریور ماه هر سال و واقعی کردن قیمت‌ها بطوری که کشاورز رغبت کافی برای کشت محصولات کشاورزی داشته باشد از دیگر انتظارات این بخش است و البته مشکلی که در مورد گندم هم پیش آمد ناشی از بی‌توجهی به این مقوله آخری است.

هاشمی بابیان اینکه کشاورزان باید کمترین تکیه را به دولت داشته باشند، ادامه داد: تا زمانی که وابستگی به اعتبارات وجود دارد مشکلات بخش کم نخواهد شد البته این به معنی رها کردن کشاورزان و بخش کشاورزی تلقی نشود به نظر من باید دولت به بخش خصوصی کمک کند تا به توانمندی لازم برسد. قرار بود سال 91 دولت 8 میلیارد تومان به تشکل‌های کشاورزی کمک کند ولی ریالی پرداخت نشد، بنابراین تا تشکل‌های کشاورزی تقویت نشوند تکیه کشاورزان به دولت قطع نخواهد شد.

انتهای پیام/60002/ع30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول