اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم شیراز در مجلس:

اتصال فارس به سواحل خلیج‌فارس مطالبه‌ای ملی است

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: اتصال فارس به دریا و الحاق چند روستا به این استان پشتوانه شورای امنیت ملی را دارد و نباید به یک مطالبه محلی تنزل داده شود.

اتصال فارس به سواحل خلیج‌فارس مطالبه‌ای ملی است

دکتر جعفر قادری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: ساحلی شدن فارس و الحاق بخش‌هایی از پارسیان و یا تمام آن به این استان، مبحثی است که مربوط به دولت دهم و یازدهم نیست بلکه در زمان آقایان هاشمی و خاتمی و پیش از آن نیز مطرح بوده است.

وی با اشاره به اینکه ساحلی شدن فارس یک مطالبه ملی است و به خواسته یک یا چند استان محدود نمی‌شود، افزود: تصمیماتی که در شورای عالی امنیت ملی گرفته می‌شود، مورد تایید تمام مسئولان با گرایشات مختلف نشانگر این است که موضوع در مطالبه یک یا دو نماینده خلاصه نمی‌شود و مسئله را باید فراتر این محدوده‌ها دید.

این نماینده مجلس اضافه کرد: شرایط ایجاب می‌کند که محدودیت‌هایی که در دسترسی به آب وجود دارد برداشته شود چراکه در آینده با بحران آب مواجه می‌شویم و آب‌های سطحی در حال تمام شدن است.

ظرفیت‌های سواحل بی‌استفاده مانده است

قادری با اشاره به اینکه دریا برای ما چند امکان را فراهم می‌کند، گفت: داشتن حمل و نقل ارزان دریایی ما را به اقتصاد بین‌المللی پیوند می‌زند، دسترسی به آب برای صنایع آب‌بر جز استقرار آنها در کنار دریا توجیهی ندارد و همچنین استفاده از انرژی در جنوب و تامین غذا و نیازهای معدنی از جمله دلایلی است که این استان را باید به دریا اتصال داد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر از ظرفیت‌های دریا به نحو شایسته استفاده کرده بودیم، تحریم‌های امروز کمترین فشار را به ما وارد می‌کرد، گفت: باید برای استان‌هایی که از این ظرفیت برخوردارند، این امکان را فراهم کنیم تا مانند طرف دیگر این آب‌ها توسعه یابند و سواحل گسترده، بدون استفاده رها نماند.

بهره‌مندی از ظرفیت‌های صنایع بین‌المللی

وی با بیان اینکه باید با کشاندن صنایع خود به کنار دریا از ظرفیت‌های صنایع بین‌المللی بهره‌مند شویم، تصریح کرد: اینکه آب و انرژی را به داخل کشور بیاوریم و سپس تولیدات را به سواحل انتقال دهیم، منطقی نیست.

قادری با اشاره به اینکه تا سال 1348 ایالت فارس و بنادر وجود داشت، همچنین بندرعباس جزو ایالت کرمان بود و پارسیان امروز، بعدها از استان ما جدا و به استان هرمزگان الحاق شد، ابراز داشت: موقعیت و شرایط در آن زمان ایجاب می‌کرد، زیرا ارتباط این قسمت‌ها با بندرعباس بیشتر بود، به هرمزگان متصل شوند.

این نماینده مردم ادامه داد: الحاق امروز به فارس چیزی نیست که بدون سابقه باشد و امروز حمل و نقل دریایی رو به توسعه گذاشته و ارتباط شیراز و پارسیان هم هوایی و هم زمینی توجیه دارد، اما ارتباط این شهرستان با بندرعباس با مسیرهای ریلی و هوایی توجیه ندارد و ارزان‌ترین شیوه آن حمل و نقل دریایی است.

الحاق چند روستا به فارس خواسته اهالی آنها است

وی با اشاره به اینکه الحاق صورت گرفته به فارس یک اتفاق به طور کامل طبیعی است و به تایید بالاترین مقامات کشور رسیده و یک بحث کلی و کلان است، خاطرنشان کرد: از جانب دیگر این یک خواسته دیرینه مردم منطقه در طول سال‌های گذشته بوده است که جزو محروم‌ترین مردم مناطق هرمزگان به شمار می‌آیند.

قادری با اشاره به اینکه باید زیرساخت‌ها را طوری فراهم کرد تا مردم استان‌ها بتوانند در کنار یکدیگر از امکانات موجود بهره‌مند شوند، اظهار داشت: این اتصال و الحاق موجب نورچشمی شدن مردم این روستاها برای استان فارسی‌ها می‌شود.

نماینده شیراز در ادامه ابراز داشت: در چهار فاز پتروشیمی شیراز مصرف آب 50 میلیون متر مکعب است و با توجه به اینکه واحدهای پتروشیمی آب‌برند باید زیرساخت‌های ایجاد پتروشیمی در این سواحل فراهم شود.

قادری با یادآوری اینکه این الحاق همواره توام با طومارهای مردم منطقه و خواست آنان بوده است، گفت: نمایندگان فارس و هرمزگان با هماهنگی در این زمینه پا پیش گذاشته‌اند و همچنین با حضور و خواست مسئولان و افراد صاحب نفوذ هرمزگان این اقدامات صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در یک جلسه با حضور 50 نفر اهل تسنن و تشیع نیز بر این خواسته پافشاری شده است، افزود: در جریان رای اعتماد به وزرا همگی متفق‌القول بودند که فارس باید به دریا وصل شود چراکه هرکس نگاه استراتژیک داشته باشد این موضوع را تایید می‌کند.

این نماینده با بیان اینکه نمایندگان هرمزگان افراد پیگیری هستند و همواره با همفکری نمایندگان فارس در صدد حل مشکلات مربوط به استان خود بوده‌اند، تصریح کرد: ما نیز با نگاه استراتژیک با الحاق بخش‌هایی از فارس به استان کرمان موافقت کردیم.

قادری با بیان اینکه ما همواره با نمایندگان هرمزگان رفیق و نه رقیب بوده‌ایم اضافه کرد: باید با کمک یکدیگر برای پیشرفت جنوب کشور و هم‌راستا حرکت کنیم.

وی با یادآوری اینکه موضوع اتصال به دریا مطالبه یک شهرستان به تنهایی نیست، گفت: این امر امکان احداث منطقه تجاری را فراهم می‌کند و موجب رشد سریع سواحل می‌شود.

الحاق بخش‌هایی از فارس به دیگر استان‌ها

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه پارسیان در سال 1348 از فارس جدا شد، هشت سال پیش نیز ابرقو از این استان و در این اواخر 50 هزار هکتار از فارس به کرمان الحاق شد، تصریح کرد: منافع کشور و مردم مهم است و بر مباحث محلی و قومی ارجعیت دارد.

وی با اشاره به اینکه توصیه همیشگی ما به رسانه‌های فارس این بوده و هست که همواره منافع ملی را مطالبه‌گر باشند و افتخار می‌کنیم که نماینده محترم ولی فقیه در استان هرگز مسائل و منافع ملی را به حد محلی و قومی تنزل نداده‌اند.

تشکیل فراکسیون نمایندگان جنوب کشور

قادری ابراز داشت: استان‌ها منافع مشترکی دارند که به همین دلیل تشکیل فراکسیون نمایندگان جنوب کشور را در حال دنبال کردن هستیم چراکه اعتقاد داریم به جای تخریب باید به دغدغه‌های مردم توجه کنیم و اجازه ندهیم این‌گونه مسائل و موارد موجب عقب‌افتادگی استان‌ها و کشور شود.

انتهای پیام/2448/ع40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول