اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در سفر دو روزه معاون بهداشتی و مدیر مالی دانشگاه علوم پزشکی صورت گرفت

بررسی مهم‌ترین مشکلات مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان‌های کهگیلویه و چرام

مهم‌ترین مشکلات مراکز بهداشتی و درمانی و خانه‌های بهداشت شهرستان‌های کهگیلویه، چرام و لنده در سفر دو روزه معاون بهداشتی و مدیر مالی دانشگاه علوم پزشکی، بررسی و دستور برطرف کردن این مشکلات صادر شد.

بررسی مهم‌ترین مشکلات مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان‌های کهگیلویه و چرام

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به همراه مدیر امور مالی این دانشگاه از مراکز بهداشتی و درمانی و خانه‌های بهداشتی شهرستان‌های چرام، کهگیلویه و لنده به صورت سرزده بازدید کرد.

در این بازدید دو روزه که هنوز ادامه دارد، سید رشید غفاری، شهرستان چرام را نخستین مقصد خود انتخاب و از شبکه بهداشت و مرکز بهداشتی و درمانی شبانه‌روزی تازه‌ تأسیس آن بازدید کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج که به طور اتفاقی در کلاس آموزشی بهورزان شهرستان چرام شرکت کرده بود، با تشریح سیاست‌های بهداشتی تأکید کرد: اکنون بیش از آنکه به سیاست‌های کاهشی یا افزایشی جمعیت توجه کنیم باید سلامت کودک و مادر باردار برای ما مهم باشد.

وی بیان کرد: وظیفه همه شما بهورزان و دست‌اندرکاران سلامت مردم بسیار سنگین است و قصور و سهل‌انگاری در کار شما جبران‌ناپذیر و نابخشودنی است.

* نباید از نبود مرگ یک نوزاد یا مادر باردار در این چندسال خیالی آسوده داشت

غفاری با بیان اینکه حادثه خبر نمی‌کند، افزود: در موضوع مرگ یک نوزاد یا مادر باردار نباید هیچ‌گاه خیالتان آسوده باشد و بگویید چون این چند سال مرگی نبوده، در سال‌های بعد نیز نخواهد بود.

رئیس مرکز بهداشت استان کهگیلویه و بویراحمد رعایت فاصله بارداری، بارداری زیر 18 سال، شناسایی مادران در معرض خطر و مواردی از این دست را مهم دانست و گفت:‌این آموزش‌ها را به صورت مستمر به خانواده‌ها ارائه دهید.

بعد از این کارگاه آموزشی، وی در جمع مدیران، پزشکان و کادر اداری شبکه بهداشت چرام حاضر شد و مشکلات آن‌ها را شنید.

* مهم‌ترین مشکلات شبکه بهداشت شهرستان چرام

شکرپور رئیس شبکه بهداشت چرام در این دیدار مهم‌ترین مشکلات این شبکه را کمبود کامپیوتر و چاپگر، مشکلاتی در راه‌اندازی خط اینترنت، تجهیزات مصرفی آزمایشگاه، رادیولوژی و داروهای مکمل در داروخانه‌ها برشمرد.

وی گفت: آمبولانس این شبکه بهداشت و سه مرکز بهداشتی درمانی درا ین شهرستان نیاز به تعمیر دارد.

بعد از شنیدن مشکلات شبکه بهداشت چرام، سید رشید غفاری با بیان اینکه جای خوشحالی است که در یک مرکز نوپا شاهد مشکلات چندانی نیستیم.

مشکل تعمیر آمبولانس بلافاصله با پیگیری‌های وی برطرف شد و در مورد سایر مشکلات نیز علی صالحی، مدیر امور مالی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج قول همکاری داد.

* کمک میلیونی به شبکه بهداشت چرام

 صالحی با برآورد همه مشکلات شبکه بهداشت چرام، مبلغ 600 میلیون ریال را برای برطرف کردن این مشکلات اختصاص داد و گفت: نیاز شبکه بهداشت چرام به رایانه و دستگاه چاپگر تا پایان مهرماه برطرف می‌شود.

بعد از این دیدار، معاون بهداشتی و مدیر امور مالی دانشگاه وارد مرکز شبانه‌روزی بهداشتی درمانی چرام شدند و به طور مستقیم با مردم صحبت کردند.

مقصد بعدی در این بازدید، شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه بود.

سید رشید غفاری در بازدید از مرکز گذری DIC معتادان نیز با مشکلات این مرکز از زبان گودرز پورانصاری آشنا شد.

* دیدار از مرکز گذری معتادان، مقصد بعدی

رئیس مرکز گذری DIC معتادان در این دیدار گفت: معتادان در این مرکز داروهای لازم را دریافت می‌کنند و در وهله نخست آن‌ها را در وضعیت اعتیاد کنونی خود نگه می‌داریم و در وهله دوم آن‌ها را به ترک اعتیاد تشویق می‌کنیم.

پورانصاری با بیان اینکه عمده مراجعین و جامعه هدف ما، معتادان کارتن‌خواب هستند اظهار کرد: در این مرکز یک تیم سیار وجود دارد که به محل پاتوق معتادان رفته و ضمن دعوت به درمان، الکل و سرنگ را در میان آن‌ها توزیع می‌کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نیز در این دیدار با تأکید بر قوی‌تر شدن نظارت‌ها گفت: شغل حساس و مهمی دارید که هر چه شما در این حرفه، مهارت داشته باشید جامعه ما بیشتر به سمت پاک بودن از اعتیاد پیش خواهد رفت.

مقصد بعدی این بازدید دو روزه، مرکز بهداشتی و درمانی بخش قلعه‌دختر شهرستان کهگیلویه بود.

سید رشید غفاری در این مرکز با بررسی وضعیت سالم بودن تجهیزات درمانی و بهداشتی، سؤالاتی را از متصدیان، پرستاران و بهورزان برای سنجش میزان آگاهی آن‌ها پرسید و توضیحاتی را نیز خود ارائه کرد.

* مراقب بیماری وبا و شیوع آن باشید/ موارد مشکوک را بلافاصله گزارش کنید

وی، بیماری وبا را از بیماری‌های واگیری خواند که امکان شیوع آن وجود دارد و ادامه داد: در همه مراکز و خانه‌های بهداشت باید آمادگی لازم برای شناسایی به موقع موارد مشکوک به بیماری وبا و گزارش آن وجود داشته باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به دست‌اندرکاران حوزه سلامت تأکید کرد تا هر فرد مبتلا به اسهال شدید را به عنوان مورد مشکوک تلقی کنند.

مدیر امور مالی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نیز بعد از شنیدن مشکلات این مرکز، میزان 400 میلیون ریال را برای برطرف کردن آن‌ها اختصاص داد.

* مهم‌ترین مشکلات مرکز بهداشتی و درمانی دهستان جاورده

در گام بعدی، تیم بازدید کننده وارد مرکز بهداشتی و درمانی دهستان جاورده شدند.

درب و تابلوی بی‌روح و زنگ‌زده این مرکز بهداشتی و درمانی در بدو ورود مورد انتقاد سید رشید غفاری قرار گرفت و گفت: ‌مگر رنگ‌آمیزی کردن یک درب و تابلوی این مرکز جز سلیقه چه می‌خواهد؟!

بعد از آن، غفاری و صالحی وارد مرکز شدند و از سلامت تجهیزات و آشنایی متصدیان آن‌ها مطمئن شدند هر چند وضعیت نامناسب نظافت سرویس‌های بهداشتی، تخت‌های بستری و برخی دیگر از مشکلات آزاردهنده بود ولی در مجموع مهم‌ترین مشکلات مردم نبود پزشک بود که غفاری قول داد از فردا پزشک مرکز درمانی جاورده در محل کار خود حاضر خواهد بود.

مشکلات سرویس‌های بهداشتی، لایه‌های قطور گرد و خاک بر قفسه‌ها و کشوی میزها و در هم‌ریختگی فرم‌ها و برخی وسایل به حدی نگران‌کننده بود که سید رشید غفاری و علی صالحی خود دست ‌به کار شدند و یک نظمی به آن‌ها دادند تا نشان دهند که این مسائل توجیه‌پذیر نیستند؛ اقدامی که با تحسین حاضران مواجه شد.

* درخواست مردم جاورده از معاون بهداشتی

سید رشید غفاری در ادامه در حلقه اهالی دهستان جاورده قرار گرفت و از آن‌ها شنید که مرکز جاورده هم پزشک دارد و هم آمبولانس ولی آن‌ها را به سایر مراکز می‌دهند و خود ما کمتر از آن‌ها استفاده می‌کنیم.

مشکلات آزمایشگاه، پوشش‌دهی نامناسب اورژانس 115 و عدم پذیرش بیماران دهستان جاورده در مراکز درمانی قلعه رئیسی نیز از دیگر مشکلت این مرکز بود که غفاری دستورات لازم را برای برطرف کردن آن‌ها صادر کرد.

رئیس مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد بعد از شنیدن مشکلات مردم تذکرات لازم را به مدیر مرکز دهستان و شهرستان مربوطه داد و گفت:‌ اگر فردی تحصیل‌کرده و بومی این مناطق وجود دارد تا به صورت طرحی به کادر مرکز بهداشتی و درمانی جاورده اضافه شود.

حبیب‌پور، رئیس مرکز بهداشتی درمانی دهستان جاورده نیز از عدم همکاری مرکز بهداشت کهگیلویه و تأخیر در انجام امور اداری دریافت تجهیزات مصرفی چون کیت آزمایشگاه انتقاد کرد و گفت: در چنین مسائل ضروری برای سلامت مردم، امروز و فردا کردن‌ها قابل پذیرش نیست؛ این انتقاد حبیب‌پور مورد تأیید معاون بهداشتی دانشگاه قرار گرفت.

طاعتی، رئیس مرکز بهداشت شهرستان کهگیلویه نیز از مراکز بهداشتی و رؤسای آن خواست تا مشکلات را انعکاس دهند و برای برطرف کردن آن‌ها مصر و پیگیر باشند.

*مرکز خبرساز قلعه‌رئیسی چه مشکلاتی دارد؟

شهر قلعه رئیسی، در گام بعدی پذیرای معاون بهداشتی و مدیر امور مالی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بود.

در این شهر که همواره انتقاداتی از مرکز بهداشتی و درمانی آن وجود داشت، علیرضا صفری مدیر این مرکز، عدم راه‌اندازی کامل رادیولوژی، محوطه‌سازی نامناسب و تجهیز امکانات درون آمبولانس را از مهم‌ترین مشکلات این مرکز خواند.

وی با تقدیر از معاون بهداشتی این دانشگاه، گفت: ‌مشکل کمبود پرستار زن در شیفت شب و تزریقات بانوان برطرف شده و از این حیث مشکلی وجود ندارد.

* مراجعه شبانه بیماران برای سرماخوردگی و ایجاد مزاحمت برای رسیدگی به بیماران اورژانسی

 بهناز کارخیران و گلنوش شاهوردی دو پزشک این مرکز بهداشتی درمانی هستند که آن‌ها نیز از وضعیت تجهیزات این مرکز راضی هستند و می‌گویند: تعداد پرستاران و پزشکان کم است ولی مشکل اصلی این است که مردم از این مرکز انتظارات یک بیمارستان را دارند و مرتبا" شاکی هستند.

 

دو پزشک جوان مرکز بهداشتی و درمانی قلعه رئیسی

کارخیران ازدحام بیش از حد بیماران در این مرکز را از دیگر مشکلات دانست و به فارس گفت:‌ عمده بیماران حتی برای یک بیماری ساده سرماخوردگی به صورت شبانه مراجعه می‌کنند در حالی که این بیماران باید در طول روز مراجعه کنند تا بتوان با فراغت بال به بیماران اورژانسی خدمات بهتری ارائه کرد.

پزشک مرکز بهداشتی و درمانی قلعه رئیسی تأکید کرد: در کنار برخی نقایص، کادر این مرکز زحمات زیادی را در نجات جان بیماران و بهبودی سلامت آن‌ها متقبل می‌شوند که باید این‌ها هم دیده شود.

به گزارش فارس، مدیر مالی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج برای برطرف کردن این مشکلات مبلغ 400 میلیون ریال کمک کرد.

در گام آخر این بازدید، مشکلات مرکز بهداشتی و درمانی شهر دیشموک و روستاهای اطراف بررسی و میزان 400 میلیون ریال نیز برای برطرف شدن مشکلات این مراکز از سوی مدیر مالی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اختصاص یافت.

-------------------------

گزارش از کریم بنام

------------------------

انتهای پیام/5523/ش40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول