اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گفت‌وگوی فارس با رئیس 115 کهگیلویه و بویراحمد

هر 2 ساعت یک تصادف و هر 20 دقیقه یک مأموریت امدادی اتفاق می‌افتد

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت:‌ در این استان در هر دو ساعت یک فقره تصادف صورت گرفته و کارکنان اورژانس 115 نیز در هر 20 دقیقه به یک مأموریت رفته‌اند.

هر 2 ساعت یک تصادف و هر 20 دقیقه یک مأموریت امدادی اتفاق می‌افتد

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، امداد و امدادرسانی یکی از ملزومات زندگی همراه با امنیت در هر جامعه‌ای است.

امدادگران قشری از جامعه هستند که با تابلوی نوع‌دوستی و خدمت به بشریت شناخته می‌شوند و بدون وابستگی به هیچ حزب و گروهی تنها به فکر امداد و نجات هستند.

در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز قشر امدادگر همواره در کنار نیازمندان به کمک بوده‌اند و کارنامه آنان سرشار از صحنه‌های ایثار و فداکاری است.

مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نیز در این بین از خادم‌ترین نیروها در بخش امدادی این استان است که تاکنون منشا خدمات زیادی بوده است.

برای بررسی عملکرد این مرکز مدیریت به سراغ ضیا رسولی، رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی رفتیم و از او سؤالاتی پرسیدیم.

مرکز مدیریت حوادث تاکنون چند مأموریت مهم را انجام داده است؟

در شش ماهه نخست سال جاری نیروهای اورژانس 115 استان کهگیلویه و بویراحمد، 13 هزار و 713 مأموریت انجام داده‌اند که بر این اساس و در این مدت امدادگران 115 هر 20 دقیقه به یک ماموریت اعزام شده‌اند.

در حوادث غیرتصادفی چه وضعیتی در این استان حاکم است؟

بیشترین حجم مأموریت‌های غیرتصادفی به ترتیب مربوط به بیماری‌های قلبی با 591 مورد، بیماریهای تنفسی 345 مورد و مسمومیت‌ها با 562 مورد بوده است.

در حوادث غیر تصادفی آمارها نشان از افزایش دارد یا کاهش؟

در حوادث مربوط به بیماری‌های قلبی 10 درصد افزایش، در بیماری‌های تنفسی 14 درصد افزایش و در حوادث مربوط به مسمومیت‌ها نیز 25 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل وجود داشته است.

گفته شده حوادث ترافیکی جاده‌ای و شهری کاهش پیدا کرده، آیا این‌گونه ‌است؟

بله، در این شش ماهه از مجموع مأموریت‌های ذکر شده، کارشناسان اورژانس پیش‌بیمارستانی استان به یک‌هزار و 837 مأموریت حوادث ترافیکی شهری و جاده‌ای اعزام شدند که در حوادث شهری 19 درصد افزایش و در حوادث ترافیکی جاده‌ای 9 درصد کاهش نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.

تعداد حوادث کاهش یافته یا تعداد مجروحان و فوت‌شدگان؟

در تعداد حوادث کاهش داشتیم ولی در تعداد مجروحان و فوتی‌ها افزایش داشتیم به‌طوری که در این حوادث ترافیکی دو هزار 428 مجروح در محل درمان شده و یا به بیمارستان انتقال یافته‌اند، که هشت درصد افزایش را در این شاخص داشته‌‌ایم ولی متأسفانه در این تصادفات 46 فوتی در صحنه حوادث ترافیکی بوده که 20 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

بیشتری تلفات مربوط به چه خوردویی است؟

درصد بالایی از آمار مصدومین و فوتی‌های حوادث ترافیکی این استان را سرنشینان خودروهای پراید و وانت و عابرین و کودکان خردسالی که در صندلی جلوی خودروها بدون کمربند ایمنی و صندلی مخصوص بوده‌اند، تشکیل داده‌اند.

چه مدت طول می‌کشد تا مأموران شما در محل حادثه حضور پیدا کنند؟

حجم مأموریت‌ها در پایگاه‌های اورژانس شهری و جاده‌ای این استان بسیار بالا است که نشان از روحیه بالای ازخودگذشتگی کارکنان فوریت‌های پزشکی دارد. در خصوص سؤال شما نیز باید بگویم که حضور به موقع در محل حادثه و امدادرسانی سریع بسیار مهم است و میانگین حضور نیروهای 115 کهگیلویه و بویراحمد در صحنه حوادث و در سطح شهرها چهار دقیقه و هفت ثانیه و در جاده‌ها پنج دقیقه و چهار ثانیه است که با توجه به استاندارد حضور کشوری که در شهرها هفت دقیقه و در جاده‌ها 14 دقیقه بوده، اورژانس کهگیلویه و بویراحمد امسال نیز یکی از بهترین شاخص‌های زمانی رسیدن بر بالین بیماران در کشور را کسب کرد.

آیا در کهگیلویه و بویراحمد کمبود پایگاه‌های امداد جاده‌ای وجود دارد؟

در حال حاضر 29 پایگاه اورژانس 115 در سطح این استان مشغول به خدمت است؛ با توجه به اینکه در برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه، باید پنج پایگاه دیگر در کهگیلویه و بویراحمد راه‌اندازی شود ولی تاکنون به دلیل کمبود اعتبار و عدم تخصیص منابع مالی این مهم انجام نشده و در اینجا از انجمن محترم خیرین سلامت این استان که در امر احداث و بازسازی مراکز درمانی گام‌های موثری برداشته‌اند تقاضا دارم که در امر اهدای زمین و ساخت و توسعه پایگاه‌های اورژانس 115 همت گمارند تا با ایجاد این پایگاه‌ها، سطح پوشش امدادی در استان را توسعه داده و موجب پوشش 100 درصدی جاده‌ها و به حداقل رساندن میانگین حضور در صحنه حوادث شویم.

در خصوص مزاحمت‌های تلفنی چه آماری دارید؟

در شش ماهه سال جاری تعداد 97 هزار و 278 مورد تماس با مرکز پیام 115 استان کهگیلویه و بویراحمد برقرار شده که بیش از 65 درصد از این تماس‌ها، مزاحمان تلفنی بوده‌اند.

بیشتر از چه خطوطی اقدام با مزاحمت تلفنی می‌شود؟

مالکان تلفن‌های خطوط ایرانسل بیشترین درصد مزاحمان را تشکیل می‌دهند.

این مزاحمت‌ها تا چه حد در کار امدادی شما خلل وارد کرده است؟

بدون شک این مزاحمت‌ها موجب اخلال در امر امدادرسانی به بیماران و نیازمندان حوادث می‌شوند که برخورد با آن‌ها بسیار ضروری است؛ متاسفانه با اینکه عمده مزاحمان شناسایی و به واحدهای حقوقی دانشگاه علوم پشکی نیز معرفی شده‌اند ولی  تاکنون هیچ‌گونه پیگیری و اقدام حقوقی و قضایی در این مورد صورت نگرفته که در نتیجه موجب افزایش مأموریت‌های کاذب و افت کاری کارکنان مراکز پیام شده است.

------------------------

گفت‌وگو از کریم بنام

------------------------

انتهای پیام/82005/غ30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول