اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

جشنواره تئاتر هرمزگان از دید داوران و منتقدان

بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استانی هرمزگان در نوع خود یکی از رویدادهای قابل توجه است که نظرات متعددی در مورد آن مطرح می‌شود.

جشنواره تئاتر هرمزگان از دید داوران و منتقدان

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استانی هرمزگان که از 10 ماه جاری آغاز شده است، طی روز 13 مهرماه به کار خود پایان می‌دهد.

*استفاده از آیین‌ها و نمادها سبب درخشش تئاتر هرمزگان شده است

یکی از داوران بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استان هرمزگان در همین راستا گفت: شاخصه‌های آئینی نقطه برجسته نمایش‌های منطقه هرمزگان است.

حمید ابراهیمی افزود: آئین‌های متنوع و گوناگون نمایش در هرمزگان زمینه ساز درخشش تئاتر این استان شده است.

وی با اشاره به این موضوع که از نزدیک به نحوه فعالیت تئاتر استان آشناست، گفت: فرهنگ جنوب دارای قابلیتی مسحور کننده برای مخاطبانی است که آشنایی چندانی با فرهنگ منطقه ندارند.

داور بیست و پنجمین جشنواره تئاتر هرمزگان با بیان این موضوع که قابلیت‌های فرهنگ بومی باید به شکل مطلوب نشان داده شود، افزود: نباید دنبال یک سری هنرهای ویترینی و چشمی بود.

ابراهیمی با اشاره به «ضربه پذیر بودن جوانان در مقابله با فرهنگ‌های مهاجم»، اضافه کرد: حمایت و هدایت مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی از آسیب‌های احتمالی به نحو مطلوبی خواهد کاست.

*ظرفیت موجود بومی غنابخش است / تقلید، دردی را دوا نمی‌کند

کرامت رودساز یکی دیگر از داوران بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استانی هرمزگان نیز گفت: شیوه نگاه گروه‌های نمایشی به تئاتر باید دگرگون شود.

وی با بیان اینکه نگاه غالب گروه‌های نمایش به مقوله تئاتر، نمایش آوانگارد است، اضافه کرد: غفلت از ظرفیت‌های بومی و محلی، تئاتر یک منطقه را زبانزد نمی‌کند.

داور بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استان هرمزگان با بیان ظرفیت‌های متعدد استان هرمزگان در زمینه هنرهای نمایشی گفت: گروه‌های نمایشی این استان با تقلید چیزی کسب نمی‌کنند.

رودساز با ابراز خرسندی از این موضوع که به میزان رضایت بخشی از تمرکزگرایی تئاتر در مراکز استان‌ها کاسته شده است، افزود: بردن نمایش‌ها به شهرستان‌های کمتر بهره‌مند موجب علاقمندی بیشتر مردم به هنر تئاتر می‌شود.

وی با اشاره به گرایش گروه‌های تئاتری به اجرای کارهای مدرن، اضافه کرد: ادغام و تلفیق آئین‌ها و سنن بومی با تئاتر امروزی سبب به وجود آمدن نمایشی مطلوب‌تر می‌شود.

رودساز، پرداختن به متن نمایشنامه و اجرای درست متون و باورپذیری در مخاطب را مهم‌ترین رکن تئاتر ذکر کرد.

*توجه به گروه‌های هنری در شهرستان‌ها سبب انگیزه برای تداوم کار می‌شود

میلاد نیک‌آبادی منتقد تئاتر حاضر در بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استان هرمزگان نیز در این راستا گفت: تئاتر استان هرمزگان ظرفیت جهانی دارد و آئین‌ها و مناسک متنوع هرمزگان بستری مناسب برای اعتلای تئاتر استان محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: ترکیب رسوم و آئین‌های گوشه و کنار استان پهناور هرمزگان با هنر مدرن فاکتوری مهم برای ارتقا تئاتر هرمزگان است.

این منتقد بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استان هرمزگان با بیان این موضوع که با کارهای کارگردان‌های مطرح تئاتر استان در سطح ملی مانند کوروش زارعی و ابراهیم پشت کوهی آشنایی دارد، گفت: برای هر فعالیت هنری نیاز به یک سری امکانات و زیرساخت‌هاست.

نیک‌آبادی نگاه جدی و خاص به مقوله هنری را زیربنای توسعه فرهنگی ذکر کرد و گفت: هنرمند موفق هنرمندی است که از سختی‌های کار نترسد و با عبور از بحران‌های پیش آمده به جنگ مشکلات برود.

وی عنصر خلاقیت و مدیریت امور را راه برخورد با مشکلات دانست و افزود: توجه به گروه‌های هنری شهرستانی که با مشکلاتی روبرو هستند سبب انگیزه در تداوم راه هنری شان می‌شود.

همچنین مهدی نیرومند معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان نیز طی روزهای گذشته در همین راستا با اشاره به روند برگزاری بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استان هرمزگان، اظهار داشت: فراخوان این جشنواره از خرداد ماه سال جاری به شهرستان‌ها ارسال و اطلاع رسانی لازم در بین گروه‌های هنری صورت گرفت و در پایان مهلت فراخوان، 20 اثر از گروه‌های نمایشی سراسر استان متقاضی شرکت در جشنواره شدند.

وی افزود: بازبینی آثار جشنواره توسط شورای انتخاب شامل مهدی عطایی دریایی و مجید سرنی‌زاده از هنرمندان شناخته شده استان و همچنین حجت الاسلام و المسلمین کاظم قنبری به عنوان نماینده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان به همراه نماینده دبیرخانه جشنواره از 27 لغایت 30 شهریور ماه در شهرستان‌های بستک، رودان، میناب، جزیره هرمز و بندرعباس صورت گرفت.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان تصریح کرد: از مجموع 20 اثر متقاضی، 10 اثر شایستگی ورود به بخش مسابقه جشنواره را کسب کردند که با توجه به بررسی آثار توسط مرکز هنرهای نمایشی دو اثر از میناب و یک اثر از بندرعباس به علت اینکه در گذشته در جشنواره و همایش‌های تئاتر حضور یافته بودند از مرحله نهایی جشنواره کنار گذاشته شدند.

نیرومند با اشاره به آثار راه یافته به بخش مسابقه جشنواره تئاتر استان، بیان داشت: هفت اثر نمایشی شامل "هیچ" به کارگردانی ایوب رحیمی و جعفر قاسمی از میناب، "بی بری" به کارگردانی علیرضا داوری از رودان، "شط شور" به کارگردانی حسین کعبی از بندرعباس، "زن" به کارگردانی مجید بشکال از بندرعباس، "بفشار خراشنگم را" به کارگردانی حسین غلامشاهی از میناب، "نگرانی" به کارگردانی حسین درویشی از رودان و "برم ببینم برگردم" به کارگردانی غلام رنجبر از بندرعباس در بخش مسابقه بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استان هرمزگان با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

وی اضافه کرد: همچنین با توجه تشکیل گروه‌های تئاتری در شهرستان بستک و در راستای حمایت از هنر نمایش در این شهرستان نمایش "در آستانه فروپاشی" به کارگردانی فریبا آذرهرنگ از بستک در بخش جنبی جشنواره تئاتر استان اجرا می‌شود.

دبیر اجرایی بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استان هرمزگان ادامه داد: هیئت داوران بخش مسابقه این جشنواره شامل حمید ابراهیمی، کرامت رودساز و محسن سلمانی فارسانی هستند و میلاد نیک آباد به عنوان منتقد در این جشنواره حضور دارد.

انتهای پیام/88001/ی40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول