اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان میراث فرهنگی:

رویکرد جدید گردشگری در دنیا گردشگری اجتماعی است

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور گفت: رویکرد جدید گردشگری در دنیای امروز به سمت ((Social Tourism)) گردشگری اجتماعی است.

رویکرد جدید گردشگری در دنیا گردشگری اجتماعی است

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، محمدعلی نجفی شامگاه پنج‌شنبه در جلسه با استاندار و نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان گلستان اظهار داشت: جاذبه اصلی گردشگری دنیای امروز این نیست که گردشگر دنبال عیش و نوش باشد یا بخواهد ساختمان‎های بزرگ را ببیند بلکه در پیوند فرهنگی و اجتماعی است که بین میزبان و میهمان برقرار می‎شود.

وی خاطرنشان کرد: در این کنش اجتماعی، گردشگر دوست دارد به جاهایی برود که میزبان دارای فرهنگ سنتی است و از نزدیک با فرهنگ و انسان‎های متاثر از آن روبه رو شده و با آنان نشست و برخاست داشته باشد.

آسایش روانی  دستمایه اصلی گردشگری اجتماعی

نجفی با اشاره به مشخصه‎های جامعه مدرن از جمله بالا رفتن فرهنگ و سطح رفاهی زندگی مردم در دنیای امروز اذعان داشت: این خاصیت زندگی مدرن است که انسان‎ها به دنبال آسایش و تخلیه روانی باشند و بی‎شک بافت‎های سنتی می‎توانند به ‎دور از مدرنیته و هیاهو این فضای آرام را برای آنان مهیا سازند.

وی ادامه داد: در گلستان نیز نباید تنها به مسائل محیطی از جمله جنگل، دریا، کوه و ... اتکا کرد بلکه باید نگاهمان به سمت مسائل فرهنگی و هویتی این استان متمایل شود و از این ظرفیت بهره‎برداری کنیم.

توسعه گردشگری بهترین فرصت برای ارزآوری است

به گفته معاون رئیس‌جمهور آرامش و آسایش روانی، مایه اصلی گردشگری ارتباط و ملاقات فرهنگی است.

نجفی با اشاره به تحریم‎های انجام گرفته طی چند سال اخیر افزود: این تحریم‎ها اگر چه آثار نامناسبی بر اقتصاد کشور تحمیل کرده اما موجب شد تا به توانمندی‎های درونی خود بیشتر توجه کنیم و بدون توجه به آن دنبال ارزآوری از منابع دیگر باشیم.

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی به نظر می‎رسد، توسعه گردشگری داخلی و خارجی به عنوان صنعت سبز بهترین فرصت برای ارزآوری در کشور است.

تاکید بر حاکم شدن نگاه علمی و فرهنگی به گردشگری کشور

نجفی با اشاره به مبحث اکوتوریسم به عنوان یکی از بخش‎های مهم گردشگری در کشور اذعان داشت: مبحث اکوتوریسم از رشته‎های علمی است که بیشترین پژوهش در زمینه آن انجام گرفته است.

وی بر حاکم شدن رویکرد علمی و فرهنگی بر مباحث گردشگری تاکید کرد و افزود: این رویکرد منافاتی با پذیرش گردشگری به عنوان یک ارزش اقتصادی ندارد ضمن آنکه اگر با نگاه علمی و فرهنگی به گردشگری نگاه شود، ارزش اقتصادی آن نیز بیشتر می‌شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور اضافه کرد: اگر در طبیعت‎گردی نگاه علمی و فرهنگی حاکم نشود، ما‌به‌ ازای اقتصادی آن هم ناچیز خواهد بود.

حمایت از بخش خصوصی در عرصه گردشگری کشور

نجفی، سیاست اصولی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را واگذاری تصدی‎گری‎ها به بخش خصوصی برشمرد و تاکید کرد: از بخش خصوصی انتظار می‎رود ظرفیت لازم را برای قبول مسئولیت‎های محوله در خود ایجاد و نگاه خود را به مقوله گردشگری به یک نگاه ملی مبدل سازد.

معاون رئیس‌جمهور، تقسیم کار بین فعالان بخش خصوصی و سازمان‎های مردم‌نهاد مرتبط با صنعت گردشگری را محور سوم تقسیم وظایف و کارها در این عرصه عنوان کرد و گفت: تقسیم کار در این بخش باید مبتنی بر ایجاد فضای رقابتی و بر پایه قواعد تجاری و فضای حرفه‎ای فعالیت اقتصادی باشد.

نجفی تاکید کرد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تلاش می‌کند تا در کنار پرداختن به مباحث فرهنگی و پژوهشی در حوزه میراث فرهنگی، به عنوان یک حامی بخش خصوصی صنعت گردشگری ظاهر شود و خود را خدمتگزار فعالان این بخش بداند.

انتهای پیام/83002/ی30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول