اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در اثر سرمازدگی

محصولات باغی خلخال به کمترین حد کاهش یافته است

رئیس تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شهرستان خلخال گفت: محصولات باغی سیب خلخال در اثر سرمازدگی به کمترین حد خود رسید.

محصولات باغی خلخال به کمترین حد کاهش یافته است

محمد کیانفر امروز در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: سرمازدگی بی‌سابقه امسال اصلی‌ترین عامل کاهش محصولات باغی در شهرستان خلخال است.

وی تصریح کرد: امسال بیش از 75 درصد محصولات باغی از جمله سیب در اثر سرمازدگی از بین رفت و باغداران شهرستان خلخال تنها 25 درصد از باغات خود محصول برداشت کردند.

کیانفر ادامه داد: سیب از جمله میوه‌هایی است که برداشت آن در پاییز آغاز می‌شود و امسال کشاورزان خلخالی با وجود سرمازدگی با مشکل مواجه شدند.

رئیس تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شهرستان خلخال گفت: امسال 3 هزار و 50 تن انواع سیب قرمز و سفید از باغات شهرستان خلخال برداشت شده که نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

این مسئول افزود: در تولید سایر میوه‌ها نیز این کاهش محسوس مشاهده می‌شود که محصول گردو نیز امسال در خلخال با کاهش زیادی مواجه شده است و سرمای شدید خلخال و به دنبال آن سرمازدگی در فصل بهار باغات غنی گردو در شاهرود خلخال و روستاهای اطراف را نابود کرده است.

کیانفر ابراز داشت: امسال 365 تن گردو از باغات خلخال برداشت شده که نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

این کارشناس جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: سرمازدگی موجب کاهش محصولات کشاورزی و باغی شده که به دنبال آن ضررهای فراوانی نیز متوجه کشاورزان منطقه شده است به طوری که برداشت گردو از 2 هزار و 400 تن در سال گذشته به 365 تن در سال جاری رسیده است.

کیانفر یادآور شد: محصولات باغی در مناطق کوهستانی همچون خلخال بیشتر در معرض خطرات و آسیب‌ها هستند که انتظار می‌رود کشاورزان و باغداران با بیمه کردن محصولات کشاورزی و باغی از گزند این خطرات در امان بمانند.

همچنین رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان خلخال نیز به خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: محصولات باغی خلخال به علت قرار گرفتن در منطقه کوهستانی و آب و هوای سرد کیفیت خاصی داردکه ارگانیک بودن یکی از شرایط ویژه محصولات باغی و کشاورزی خلخال است که در دهه اخیر بی‌سابقه بوده است.

رسول انامپور بهترین زمان برداشت محصولات باغی از جمله سیب در شهرستان خلخال را اول پاییز تا اواخر مهر ماه عنوان کرد.

انتهای پیام /62008/ق30/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول