اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گفت‌وگوی فارس با تنها آتش‌نشان زن شهربابک

تنها آتش‌نشان زن در شهربابک می‌گوید تلاش آتش‌نشانان ترویج فرهنگ مشارکت و حس کمک‌رسانی در جامعه است، اگر برای کسی اتفاقی رخ ندهد، ما خوشحال‌تر و بیکارتر هستیم.

گفت‌وگوی فارس با تنها آتش‌نشان زن شهربابک

به گزارش خبرگزاری فارس از شهربابک، همیشه دعا می‌کنند آتشی برپا نشود تا خاکستری برجا نماند، اما حادثه خبر نمی‌کند و مردان حادثه‌جو نیز به تبع آن همیشه در بیداری و هوشیاری به سر می‌برند که مبادا دیر به محل حادثه برسند و نتوانند از شدت آن بکاهند.

‌هفتم مهر ماه روز آتش‌نشان نامگذاری شده است تا شاید بهانه‌ای باشد برای پی بردن به تلاش‌ها و رشادت‌های مردانی که همیشه در آماده‌باش به سر می‌برند که اگر حادثه‌ای رخ داد و انسانی گرفتار آن شد‌ در کوتاه‌ترین زمان ممکن به یاری و کمک او بشتابند و در نهایت دعای خیر همنوعانشان را برای خود بخرند و فرصتی برای تجلیل از خدمات شبانه‌روزی این عزیزان باشد.

از همین رو در کنار مردان تلاش‌گر در واحد آتش‌نشانی و خدمات ایمنی بنا به نیاز یکی از بانوان شهرستان شهربابک نیز عزم خود را جزم کرده تا در خدمت همشهریان باشد، ما نیز به پاس قدردانی از خدمات این قشر خدوم با تنها آتش‌نشان زن شهربابک به گفت‌و‌گو نشستیم.

طاهره عباسی‌ کارشناس علوم اجتماعی است و از ابتدای سال 91 با موافقت شهردار وقت و مسئول خدمات شهری شهربابک فعالیت خود را به عنوان آتش‌نشان آغاز کرده است.

تعریف شما از آتش‌نشان چیست؟‌

در کل آتش‌نشان به شخصی گفته می‌شود که با مهارت‌های آتش‌نشانی، اطفای حریق به ‌طور کامل آشنایی داشته باشد.

شما به عنوان یک آتش‌نشان زن چه مشکلاتی در جامعه دارید‌؟

مردم فکر می‌کنند که یک زن نمی‌تواند به عنوان‌ آتش‌نشان فعالیت کند، اما اینگونه نیست، بلکه آتش‌نشان زن در بسیاری از موارد مکمل نیروهای دیگر است و گاهی اوقات کارهایی که یک آتش‌نشان زن می‌تواند انجام دهد از عهده مردان بر نمی‌آید.

آیا در انجام مأموریت با مشکلی مواجه می‌شوید‌؟

البته مشکلات عدیده‌ای بر سر راه حضور به موقع آتش‌نشانان در محل حادثه وجود دارد که از آن جمله می‌توان به تماس‌های بی‌مورد برخی افراد اشاره کرد‌ که سبب می‌شود در زمانی که حادثه‌ای دیگر در مکان دیگری رخ داده است‌، ماموران آتش‌نشان به محلی اعزام شوند که هیچ حادثه‌ای وجود ندارد.

این امر موجب می‌شود که آتش‌نشانان بیش از دیگران خود را مسئول بدانند‌ در حالی که این کار هیچ توجیه منطقی و عقلانی برای فردی که موجب دردسر آتش‌نشانان شده است‌، ندارد و شاید یک بیماری باشد که تنها با ترویج فرهنگ مشارکت و حس کمک‌رسانی به همنوع‌، بتوان به درمان آن کمک کرد.

آیا شما در تمام‌ صحنه‌ها حضور پیدا می‌کنید‌؟

نه‌، در صحنه‌هایی که نیاز باشد حتما حاضر می‌شوم، بیشتر مواقعی که آسیب دیدگان از زنان و دختران باشند یا اماکنی که نیاز به کمک‌رسانی یک محرم است من حضور دارم. 

تلخ‌ها و شیرینی‌های کار شما چیست؟‌

کار یک آتش‌نشان همواره ‌با استرس و اضطراب همراه است، وقتی تلفن 125 به صدا در می‌آید استرس سراسر وجود آتش‌نشان را فرا می‌گیرد و تلخ‌ترین ‌لحظات‌ زمانی است که حادثه رخ می‌دهد و نیرو‌های عملیاتی برای آن حادثه اعزام می‌شوند‌ و بهترین و شیرین‌ترین لحظات کار ما زمانی است که می‌توانیم عملیات‌ را با موفقیت پشت سر ‌بگذاریم و جان همشهریان و مردم را نجات دهیم.

بزرگترین آرزوی‌ یک آتش‌نشان ‌چیست؟

بزرگترین آرزویی که هر آتش‌نشان می‌تواند داشته باشد این است که برای هیچ‌کس‌ اتفاقی ناگواری رخ ندهد و تلفن 125 برای حوادث به صدا در نیاید.

در واقع می‌توان گفت شما دوست دارید همیشه بیکار باشید‌؟

بله، اگر برای کسی اتفاقی رخ ندهد و آتش‌سوزی انجام نشود، قطعا ما خوشحال‌تر و بیکارتر هستیم.

کار یک آتش‌نشان همواره با خطر همراه است، اما در مجموع خطرات کار ‌بستگی به نوع حادثه دارد.

در برخی از موارد مردم از تأخیر حضور نیروهای عملیاتی در محل حادثه گلایه دارند، شما چه توضیحی دارید؟‌

مردم و شهروندان باید بدانند که نیروهای عملیاتی در کوتاه‌ترین زمان ممکن خود را به محل حادثه می‌رسانند.

در ضمن مردم باید در سریع‌ترین زمان ممکن پس از وقوع آتش‌سوزی یا حادثه با شماره 125 تماس بگیرند تا ما بتوانیم هر چه سریع‌تر خودمان را به محل حادثه برسانیم.

برخی می‌گویند در بعضی از صحنه‌های آتش‌سوزی ماشین آتش‌نشانی آب نداشته و یا آب داخل ماشین یخ زده است؟‌

اصلا چنین چیزی نیست و ماشین‌های آتش‌نشانی‌ همیشه بعد از انجام مأموریت آبگیری می‌شوند و تانکر ماشین‌ها همیشه پر از آب است، آمادگی ما 100 درصد است، اگر اتفاق خاصی برای خودمان نیفتد.

چه توصیه‌ای ایمنی به مردم دارید؟‌

مردم باید حداکثر ایمنی لازم در منازل مسکونی و مغازه‌ها را رعایت کنند تا اتفاقی رخ ندهد، اما اگر خدایی نکرده اتفاقی افتاد، سریعا با آتش‌نشانی تماس بگیرند، برای مثال وقتی جایی آتش می‌گیرد مردم اول سعی می‌کنند خودشان آتش را مهار کنند و زمانی که موفق به مهار آن نشدند به آتش‌نشانی زنگ می‌زنند که آن موقع زمان زیادی از دست رفته است.

صحبت پایانی زن آتش‌نشان شهربابک چیست؟

با تشکر از شما که روز آتش‌نشان‌ را فراموش نکردید و به فکر این قشر زحمت‌کش جامعه بودید، باز هم به شهروندان ‌می‌گوییم که رعایت موارد ایمنی موجب حفظ جان و سلامتی آنان می‌شود.

درخواست ما از شهروندان این است که در صحنه‌های آتش‌سوزی ‌فضا را خلوت کنند تا مأموران آتش‌نشانی بهتر بتوانند کار خود را انجام دهند.

.................................

گفت‌وگو از وحید فتوحیان

.................................

انتهای پیام/80023/ی40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول