اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون جهاد کشاورزی همدان:

گردوی تویسرکان جزو گردوهای درجه یک جهانی است

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی همدان گفت: گردوی تویسرکان به لحاظ رقم خاص تویسرکانی جزو گردوهای درجه یک جهانی محسوب می‌شود.

گردوی تویسرکان جزو گردوهای درجه یک جهانی است

به گزارش خبرگزاری فارس از تویسرکان، محمد‌رضا ابراهیمی بعد از ظهر امروز در مراسم گردوتکانی تویسرکان، با اشاره به اینکه 15 درصد از گردوی تولیدی کشور مختص استان همدان است، اظهار کرد: 30 درصد گردوی استان در پنج هزار و 600 هکتار به شهرستان تویسرکان اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه از 18 هزار درخت گردو در استان 17 هزار درخت آن بارور است، ابراز کرد: بعد از کرمان دومین سطح زیر کشت گردو در کشور متعلق به استان همدان است.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی همدان با تاکید بر اینکه متوسط تولید گردو در هر هکتار در کشور دو هزار و 379 کیلوگرم است، خاطرنشان کرد: متوسط تولید گردو در همدان سه هزار و 100 کیلوگرم است.

وی تاکید کرد: تولید متوسط گردو در شهرستان تویسرکان چهار تن است یعنی 80 درصد متوسط تولید گردوی کشور به تویسرکان تعلق دارد.

ابراهیمی با بیان اینکه گردوی تویسرکان از نظر کیفیت درجه یک قلمداد می‌شود، گفت: گردوی تویسرکان به لحاظ رقم خاص تویسرکانی جزو گردوهای درجه یک جهانی محسوب می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه محصول گردو در سال‌های مختلف از حیث شکل، فرم و باردهی به خاطر خاصیت ژنتیکی تغییر می‌کند، ابراز داشت: با آموزش کشاورزان تویسرکانی به عنوان مروجین گردو عملیات سرشاخه‌زنی را انجام می‌دهیم.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی همدان افزود: با اصلاح باغات موجود در فرایند دو تا سه سال تاج درخت گردو را تغییر می‌دهیم.

وی بیان داشت: طرح سرشاخه‌زنی را به واسطه امتیازت خوبی که دارد ادامه می‌دهیم چراکه گردو در بحث اقتصاد استان نقش اساسی دارد.

ابراهیمی با اشاره اینکه دومین طرح اجرای ما توسعه گردو از طریق کاشت نهال‌های پیوندی است، ادامه داد: یکی از مراکز تحقیقاتی کشور تولید نهال‌های پیوندی ایستگاه تحقیقاتی تویسرکان است که به سراسر کشور خدمات‌دهی دارد.

وی با تاکید بر اینکه با توسعه باغات پیوندی تلاش داریم گردوی مد نظر باغدار را به دست آوریم، گفت: شرایط باغ‌ها به گونه‌ای است که کمتر می‌شود از دستگاه‌های مکانیزه استفاده کرد، پس برای ایجاد شرایط بهتر به باغداران تسهیلات دولتی می‌دهیم.

انتهای پیام/89010/ت30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول