اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نشان ایثار بر سینه آتش‌نشان

فرشته نجاتی که خود را به آب و آتش می‌زند

آتش‌نشانان، قشر تأثیرگذار جامعه هستند که برای نجات افراد، همواره در دل حادثه بوده و خود را به آب و آتش می‌زنند.

فرشته نجاتی که خود را به آب و آتش می‌زند

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، هفتم مهرماه آغاز هفته آتش‌نشانی است تا بتوانیم در این روز به گرامیداشت انسان‌هایی بپردازیم که با تمام وجود و بی‌مهابا برای نجات جان افراد به دل حادثه می‌زنند تا امنیت را به ما هدیه کنند.

نام آتش‌نشان نشان از شجاعت، ایثار و فداکاری افرادی دارد که به نام فرشتگان نجات برای ایجاد آسایش و امنیت در جامعه نام‌گذاری شده‌ تا ماهیت وجود خود را در قالب شغل آتش‌نشانی نمایان کنند.

و اما آتش‌نشانی را نمی‌توان فقط یک شغل دانست زیرا این کار، سراسر شور، اشتیاق و علاقه است تا با حضور در دل حادثه این مهم را به اثبات برسانند، در این شغل شاهد وقایعی هستیم که یکی از همین فرشتگان، برای نجات جان یک شخص، جان خود به خطر می‌اندازد و در آن لحظه هم باز به فکر نجات دیگری است و اینجاست که درس فداکاری و ایثار را برای دیگران دیکته می‌کند.

ایمنی کلمه ایمنی با قرار گرفتن در کنار یک آتش‌نشان معنا پیدا می‌کند که تمام‌وقت در حال خدمت‌رسانی هستند تا ایمنی که مصونیت در برابر آسیب‌های ناشی از حوادث است، شکل بگیرد.

در چند سال اخیر و با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی سطح تجهیزات و وسایل ایمنی نیز بالا رفته و هر کشوری به فراخور توسعه به دنبال ارتقای سطح ایمنی است تا بتواند در عرصه بین‌المللی حرفی برای گفتن داشته باشد.

در ایران نیز با توجه به موقعیت جغرافیایی که حوادث طبیعی و غیر طبیعی در آن به وفور رخ می‌دهد، سازمان آتش‌نشانی بسیار موفق عمل کرده و همیشه سعی بر آن داشته تا آتش‌نشانان و سازمان از علم و تجهیزات روز عقب نمانند و بتوانند همزمان با دنیا پیش بروند که هدف از این پیشروی به حداکثر رساندن سطح پوشش ایمنی است.

هدف از نام‌گذاری این روز به عنوان روز ملی ایمنی و آتش‌نشانی این است تا بتوانیم ایمنی را در کشور به یک فرهنگ تبدیل کنیم.

و اما پیشینه شکل‌گیری آتش‌نشانی در ایران ...

نخستین آتش‌نشانی در سال 1221 شمسی در شهر تبریز ایجاد شد به این شکل که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با انحلال سازمان دفاع غیر نظامی، فلسفه وجودی آتش‌نشانی‌های کشور توسط بندهای 14 و 20 ماده 55 قانون شهرداری تعریف شد و از همین روی، سازمان‌های آتش‌نشانی زیرمجموعه شهرداری‌ها قلمداد شدند.

بر اساس این قانون شهرداری هر استانی ملزم به ایجاد سازمانی به نام آتش‌نشانی شد تا به توسط آتش‌نشانان مردم و شهر را از خطر آتش، حوادث طبیعی و غیر طبیعی حفظ کنند.

سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی با هدف مهار، اطفای حریق، حفاظت از افراد و ثروت‌های جامعه در مقابل آتش‌سوزی و سوانح ناشی از آن و با آموزش‌های مختلف و تخصصی به افراد، اقدام به راه‌اندازی ایستگاه‌های مختلف آتش‌نشانی کرده تا بتواند در این ایستگاه‌ها با آموزش به آتش‌نشانان خدمات شایسته‌ای را به مردم ارائه کند.

قطع و یقین در هنگام وقوع حادثه، نیاز به افراد متخصصی داریم تا به صحنه حادثه وارد شده و با کمک گرفتن از اطرافیان از فجیع شدن سوانح ناشی از آن جلوگیری کرده و اقدام مناسب و به موقعی انجام دهند.

سازمان آتش‌نشانی هر روز با آموزش‌های مختلف به نیرو‌های آتش‌نشان به دنبال بالا بردن سطح مهارت آتش‌نشانان و آمادگی آنان برای مقابله به حوادث است که از جمله این اقدامات ارتباط و همکاری با مراکز علمی، نظامی، پزشکی و ...، به کارگیری رشته‌های مختلف ورزشی برای بالا بردن سطح مهارت آمادگی جسمانی و همچنین برگزاری مسابقات مختلف در بین این آنان و همچنین تأیید سطح ایمنی تجهیزات و امکانات فنی سازمان‌ها، ادارات، شرکت‌ها و ... است.

در ادامه اقدامات انجام شده مسئولان و آتش‌نشانان خدمات مختلفی را نیز را با عنوان آموزش‌های شهروندی در جامعه ارائه می‌کنند که این آموزش‌ها برای اقشار مختلف جامعه اعم از کودک و نوجوان و میانسال و ... برگزار می‌شود تا پیشگیری از حوادث را به صورت یک فرهنگ در بین مردم نهادینه کنند.

با این اقدام، هر کدام از این اشخاص در زمان وقوع حادثه یک آتش‌نشان می‌شوند و می‌توانند اقدامات اولیه را تا رسیدن آتش‌نشانان انجام دهند.

در پایان باید بگوییم این‌ها همه بهانه‌ای است تا از فرشتگان نجاتی که به نام آتش‌نشان به این مرز و بوم خدمت می‌کنند قدردانی کرده باشیم و یادی کنیم از همه آتش‌نشانان شهیدی که جان خودشان را برای نجات مردمان این سرزمین فدا کردند و نامی پرافتخار در جهان از خود به یادگار گذاشتند..

=======

فاطمه جانی

=======

انتهای پیام/89007/ب40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول