اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33سال پیش در چنین روزی

مخالفت روحانی با مسکوت ماندن سوال از رئیس جمهور

در جریان مذاکرات نمایندگان مجلس، دکتر روحانی ضمن مخالفت با مسکوت ماندن طرح سوال از رئیس جمهور گفت: فکر نمی کنم که نظرامام ناظر براین باشد که مجلس یکی از مهمترین وظایف سنگینش را به زمین بگذارد و فکر نمی کنم نظر امام به مجلس باشد.

مخالفت روحانی با مسکوت ماندن سوال از رئیس جمهور

رخدادهای23 شهریور  1359

چکیده

  • نمایندگان مجلس طرح سوال از رئیس جمهور که در جلسه گذشته و با امضای بیش از 100 نماینده مطرح شده بود را مسکوت گذاشتند .
  • به دنبال یادداشت 17 شهریور دولت بعث عراق به کاردار سفارت ایران در بغداد مبنی بر ادعای اراضی قرارداد 1975 شاه سابق با صدام وزارت امورخارجه در طی یادداشتی شدیدا واکنش نشان داد .
  • طی درگیری های 24 ساعت گذشته در نوار مرزی ایران وعراق نیروهای ژاندارمری و همچنین پاسداران انقلاب توانستند پاسگاه شلمچه عراق را منهدم کنند .
  • در پی انتخاب آیت الله مهدوی کنی به سمت وزیر کشور و با توجه به این که وی عضو فقهای شورای نگهبان نیز می باشد  مقر شد به زودی از سوی امام خمینی شخص واجد شرایط دیگری برای عضویت در شورای نگهبان انتخاب شود .
  • حجت الاسلام سید هادی خسروشاهی نماینده امام خمینی در وزارت ارشاد ملی پس از بازگشت از کنفرانس اندیشه اسلامی الجزایر در مصاحبه ای از تبلیغ و توطئه وسیع علیه ایران و رهبر انقلاب در خارج از کشور خبر داد .
  • گزارش های رسیده از کردستان حاکیست ابراهیم یونسی استاندار اسبق کردستان دستگیر و به زندان منتقل شده است .
  • روابط عمومی دادستانی کل انقلاب به ارتشبد سابق طوفانیان ، اسدالله رشیدیان و عبدالغفار و عبدالرحمان برومند و چند تن دیگر اخطار کرد که هر چه زودتر برای ادای توضیحاتی خود را به دادسرای انقلاب در زندان اوین معرفی کنند .
  • استاندار آذربایجان غربی: تعداد 15 الی 20 نفر از افراد حزب منحله دمکرات کردستان به صورت مسلحانه وارد بانک ملی شعبه مهاباد شده و طی آن حدود 80 میلیون تومان موجودی بانک را سرقت کردند .
  • دولت آمریکا با تائید کودتای نظامیان در ترکیه این کودتا را یک کودتای دموکراتیک و بر اساس ارزش های دموکراتیک خواند .

مجادله هاشمی با یکی از نمایندگان مجلس

در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی به هنگام سخنان پیش از دستور رضا اصفهانی یکی از نمایندگان مجادله ای میان وی و آیت الله هاشمی رفسنجانی و دیگر نمایندگان پیش آمد .رضا اصفهانی گفت : قبل ازانقلاب ، ملت مستضعف انتظاراتی داشت، امام انتظاراتی داشت وبه طورکلی توقع این بودوقتیکه حکومت به دست مسلمان ها بیفتد وتشکیلات جمهوری اسلامی درست میشودمستضعفینی که سال های سال محرومیت کشیده اند وزیر ستم ثروتمندان غدار واستثمارگران خونخوار، دست وپا زدند ، بحق طبیعی خودشان برسند.

وی ادامه داد : امام روز اول دربهشت زهرا فرمودند ونیز بعد ازورودشان به قم گفتند که باید مستضعفین رابالا ببریم ومستکبرین را به زمین بزنیم وآنچه که خواست اسلام است وبه حق طبیعی رسیدن مستضعفین است تحقق پیداکند .آیت الله هاشمی رفسنجانی در مقام رئیس مجلس در واکنش به اظهارات اصفهانی گفت : شما از تریبون مجلس سوء استفاده می کنید !

این همه کارخانه مصادره شده و این همه کارخانه دار اعدام شده ...

وی گفت : آقای اصفهانی شعارگونه فرمودند که بعد ازانقلاب مستکبرین مستکبرتر شدند ومستضعفین ، مستضعفتر ما توقع نداشتیم که بعد ازشنیدن گزارش کارشورای انقلاب (آمار وارقام سخن میگویند) که گفتند هفتادوهشت درصدکارخانه های مستکبرین به نفع دولت مصادره شده است وبسیاری از این مستکبرین هم ازاین کشوررفته اند وامکاناتشان را گذاشته اند ورفته اند ، کجا این طوری است چقدر ازاینها تیرباران شدند، چقدر ازاین افراد درزندان هستند ما نمی گوئیم همه چیز دست شده است ولی از پشت تریبون مجلس آدم صحبت بکند که بعد ازانقلاب مستضعفها مستضعفتر شده اند این اثر درستی درجامعه ندارد.

قرار بود پس از کودتا رجوی نماینده ایران در سازمان ملل شود !

هادی غفاری سخنران دیگر جلسه علنی امروز مجلس بود . وی با اشاره به کودتای نوژه و نقش مجاهدین خلق [منافقین] در این کودتا به مسعود رجوی اشاره کرده و گفت : من میخواهم بپرسم که پس ازپیام امام که دقیقا یادمان است که فرمودند همه آنها که درکودتا دست داشته اند محکوم به اعدام هستند آیا نباید کسانی که دراین کودتا یا درطراحی بوده اند یا درجنب کودتا بوده اند وبعد قول همکاری میدهند وبعد قرار میشود که اینها درکودتا ساکت بمانند ومطلعند از کودتا وجاده صافکن کودتا هستندو رسما هم حضور داشته اند من نمیدانم آیا این مملکت بی صاحب است؟ بی درودروازه است؟ بی پیکر است؟

وی در پاسخ به آیت الله خلخالی که خواستار نام بردن از افراد شد گفت : یکی آقای رجوی است که ایشان قرار بوده است دردولت کودتا نمایندة دائم ایران درسازمان ملل متحد باشد.هادی غفاری در ادامه با اشاره به سرقت از بانک ملی مهاباد نیز گفت : چگونه است که در بانک های تهران یک میلیون تومان پول نقد به دلایل امنیتی وجود ندارد ولی در یک بانک مهاباد و آن هم در کردستان 80 میلیون تومان پول نقد وجود دارد ؟!

در پی انتخاب آیت الله مهدوی کنی به سمت وزیر کشور و با توجه به این که وی عضو فقهای شورای نگهبان نیز می باشد مقر شد به زودی از سوی امام خمینی شخص واجد شرایط دیگری برای عضویت در شورای نگهبان انتخاب شود .

سوال از رئیس جمهور مسکوت ماند

در ادامه جلسه علنی دیروز 15 تن از نمایندگان مجلس طی نامه ای خواستار مسکوت ماندن دعوت از رئیس جمهور به مجلس شدند . در جلسه علنی گذشته 114 تن از نمایندگان خواستار حضور بنی صدر در مجلس و پاسخ وی به سوالات نمایندگان راجع به سخنرانی رئیس جمهور در مراسم 17 شهریور شده بودند . نمایندگان امروز با استناد به سخنان امام خمینی مبنی بر حفظ آرامش در کشور دعوت از رئیس جمهور را پس گرفتند .

مخالفت دکتر حسن روحانی با مسکوت ماندن سوال از رئیس جمهور

در جریان مذاکرات نمایندگان، دکتر حسن روحانی ضمن مخالفت با مسکوت ماندن  طرح سوال از رئیس جمهور گفت : یکی ازمهمترین وظائف مجلس بعد ازمسئله قانون گذاری، نظارت برتمام جریانات کشور است. بنابراین ما نباید مسئله را به صورت تعارف برگزار بکنیم که حالا صلاح است یا صلاح نیست وفکر هم نمی کنم که نظرامام ناظر براین باشد که مجلس یکی از مهمترین وظایف سنگینش را به زمین بگذارد وفکر نمی کنم نظر امام به مجلس باشد ومن اینطور استنباط می کنم.

نمایندگان طرح سوال را مسکوت گذاشتند

در ادامه رئیس مجلس برای دعوت یا عدم دعوت از بنی صدر برای حضور در مجلس تقاضای رای کرد و در نتیجه تصویب شد که پیشنهاد دعوت از رئیس جمهور فعلا مسکوت بماند . (1)

پاسخ شدید اللحن ایران به عراق

به دنبال یادداشت 17 شهریور دولت بعث عراق به کاردار سفارت ایران در بغداد مبنی بر ادعای اراضی قرارداد 1975 شاه سابق با صدام وزارت امورخارجه در طی یادداشتی شدیدا واکنش نشان داد . در بخشی از این یادداشت آمده است : اگر دولت عراق نمی داند ، خوب است متوجه باشد مردمی که با دست خالی و با نیروی ایمان توانستند شاهی را که همه قدرت ها یاریش می دادند در خلال مدت کوتاه و به آسانی خلع سلاح کند و از ایران بیرون براند اکنون که مسلح هستند و ارتش با ایمانی در اختیار دارند توانا هستند هر دولت متجاوز جسوری را تادیب کنند .

روابط عمومی دادستانی کل انقلاب به ارتشبد سابق طوفانیان ، اسدالله رشیدیان و عبدالغفار و عبدالرحمان برومند و چند تن دیگر اخطار کرد که هر چه زودتر برای ادای توضیحاتی خود را به دادسرای انقلاب در زندان اوین معرفی کنند .

در بخش دیگری از این نامه آمده است : دلیل روشن بر عدم حسن نیت دولت عراق هنگامی بهتر آشکار می گردد که در حالیکه دولت انقلابی ایران با ابرقدرتها و حامیان رژیم اشغالگر قدس در جریان جنگی رو در رو است دولت عراق به عوش آنکه دست در دست دولت نوپای جمهوری اسلامی ایران بگذارد تا به اتفاق یکدیگر بتوانند بهتر و تواناتر دشمنان مشترک همه مستضعفین را سرکوب کنند دست به تجاوزات آشکار خود زده و همچنین متجاوز از 40 هزار عراقی را فقط به دلیل اینکه شیعه و ایرانی الاصل هستند با بدترین و غیرانسانی ترین وضعی از خاک عراق بیرون راند . (2)

انهدام پاسگاه مرزی شلمچه عراق

طی درگیری های 24 ساعت گذشته در نوار مرزی ایران وعراق نیروهای ژاندارمری و همچنین پاسداران انقلاب توانستند پاسگاه شلمچه عراق را منهدم کنند . مرز شلمچه بسته شده و از دیروز از هرگونه تردد از این قسمت مرز توسط افراد ژاندارمری و پاسداران انقلاب اسلامی جلوگیری می شود .بستن مرز شلمچه به دنبال بازدید معاون سیاسی و اداری استانداری خوزستان از این نوار مرزی صورت گرفت.

خبر دیگر این که دیروز یک فروند میگ عراقی در یکی از مناطق مرزی کشور در منطقه عشایری چگر سقوط کرد . در جریان درگیری میان نیروهای جمهوری اسلامی با مزدوران بعثی یکی از پاسداران انقلاب اسلامی ایلام به شهادت رسید . (3)

آیت الله مهدوی کنی از شورای نگهبان به وزارت کشور رفت 

در پی انتخاب آیت الله مهدوی کنی به سمت وزیر کشور و با توجه به این که وی عضو فقهای شورای نگهبان نیز می باشد  مقر شد به زودی از سوی امام خمینی شخص واجد شرایط دیگری برای عضویت در شورای نگهبان انتخاب شود . (4)

تبلیغ و توطئه وسیع علیه ایران و رهبر انقلاب در خارج از کشور

حجت الاسلام سید هادی خسروشاهی نماینده امام خمینی در وزارت ارشاد ملی پس از بازگشت از کنفرانس اندیشه اسلامی الجزایر در مصاحبه ای از تبلیغ و توطئه وسیع علیه ایران و رهبر انقلاب در خارج از کشور خبر داد .

وی گفت : تمام افراد شرکت کننده در کنفرانس از انقلاب اسلامی ایران دفاع کرده و سعی در تبلیغ آن در کشورهای خود دارند مخصوصا شاذلی بن جدید رئیس جمهور الجزایر گفت : الجزایر با تمام قوا و امکانات خود از انقلاب اسلامی ایران حمایت می کند .

در جلسه علنی گذشته 114 تن از نمایندگان خواستار حضور بنی صدر در مجلس و پاسخ وی به سوالات نمایندگان راجع به سخنرانی رئیس جمهور در مراسم 17 شهریور شده بودند . نمایندگان امروز با استناد به سخنان امام خمینی مبنی بر حفظ آرامش در کشور دعوت از رئیس جمهور را پس گرفتند .

خسروشاهی ادامه داد : دولت عربستان و مصر تبلیغ کرده بودند که امام خمینی رهبر انقلاب معتقد است امام زمان دین جدیدی خواهد آورد و شیعیان منتظر این دین جدید هستند ! و ما به شدت این را رد کرده و توضیح دادیم که امام فرموده اند « وقتی امام مهدی بیاید احکام الهی را که انبیا آورده و نتوانسته اند آنها را به طور کامل اجرا کنند پیاده می نماید ، این سخن را رادیو تلویزیون الجزایر و دیگر رسانه های بین المللی از جمله خبرگزاری فرانسه منتشر کردند و لذا سوء تفاهمات در این مورد برطرف شد .

وی در مورد دعوت عربستان برای جهاد علیه رژیم صهیونیستی نیز گفت : ما گفتیم اگر عربستان می خواهد با رژیم  اشغالگر قدس بجنگد بهتر است دلارهایی را که در بانک های صهیونیستی آمریکا دارد بیرون بیاورد و تولید نفت  خود را که بعد از انقلاب اسلامی ایران به میزان 12 تا 14 میلیون بشکه در روز افزایش داده کاهش دهد آن وقت درخواهیم یافت که هیچ احتیاجی به جنگیدن نیست زیرا دیگر رژیم اشغالگر قدس اصولا وجود نخواهد داشت .

خسروشاهی همچنین گفت : در خارج از کشور تبلیغات و توطئه های وسیعی بر علیه انقلاب اسلامی ایران و رهبر انقلاب انجام می گیرد که متاسفانه دفاع ما در مقابل این حملات و تبلیغات صفر است.(5)

استاندار اسبق کردستان دستگیر شد

گزارش های رسیده از کردستان حاکیست ابراهیم یونسی استاندار اسبق کردستان دستگیر و به زندان منتقل شده است . مردم با امضای طوماری خواستار مجازات وی به علت همکاری با ضد انقلاب منطقه و به مصرف رساندن اعتبارات مالی کردستان در راه ضد انقلاب شدند . (6)

اخطار دادستانی انقلاب به طوفانیان و رشیدیان

روابط عمومی دادستانی کل انقلاب به ارتشبد سابق طوفانیان ، اسدالله رشیدیان و عبدالغفار و عبدالرحمان برومند و چند تن دیگر اخطار کرد که هر چه زودتر برای ادای توضیحاتی خود را به دادسرای انقلاب در زندان اوین معرفی کنند .این افراد متهمند که در خرید و فروش زمین های اصفهان به هلیکوپترسازی سوء استفاده های مالی از بیت المال کرده اند . (7)

آخرین خبرها از ترکیه حاکیست، کنعان اورن ژنرال طرفدار آمریکا که رهبری کودتا را بر عهده داشت خود را رئیس جمهور ترکیه اعلام کرده است . دولت آمریکا نیز در حمایت از کودتا گران کلیه بدهی های ترکیه را بخشیده و از دریافت اصل و فرع وام های اعطا شده صرف نظر کرده است .

سرقت مسلحانه حزب دمکرات از بانک ملی مهاباد

استاندار آذربایجان غربی گفت : تعداد 15 الی 20 نفر از افراد حزب منحله دمکرات کردستان به صورت مسلحانه وارد بانک ملی شعبه مهاباد شده و طی آن حدود 80 میلیون تومان موجودی بانک را سرقت کردند .طاهری همچنین گفت : در سردشت نیز درگیری هایی روی داده و بر اساس گزارش های غیر رسمی این درگیری ها همچنان ادامه دارد و تاکنون دو نفر از برادران پاسدار به شهادت رسیده اند .

به گفته استاندار آذربایجان غربی شب گذشته نیز پایگاه مستقر در مریوان از توابع اشنویه مورد حمله مهاجمین مسلح قرار گرفته و در این حمله دو نفر از جوانمردان به شهادت رسیده و یک نفر دیگر زخمی شده است .خبر دیگر این که روز گذشته مینی بوس حامل فرهنگیان در نزدیکی روستای قارنا از توابع اشنویه با برخورد به مین ضد تانک منفجر شده و هفت نفر از سرنشینان آن زخمی شدند که حال دو نفر از آنان وخیم است . (8)

رهبر کودتا رئیس جمهور ترکیه شد

دولت آمریکا با تائید کودتای نظامیان در ترکیه این کودتا را یک کودتای دموکراتیک و بر اساس ارزش های دموکراتیک خواند .وزیر خارجه آمریکا نیز گفت : ما از پیش اطلاع داشتیم که قرار است در ترکیه کودتا شود . رژیم صهیونیستی نیز از دولت ترکیه خواست امروز که بر سرکار آمده است همه حاضران در راهپیمایی روز قدس را دستگیر و مجازات کند !

آخرین خبرها از ترکیه نیز حاکیست کنعان اورن ژنرال طرفدار آمریکا که رهبری کودتا را بر عهده داشت خود را رئیس جمهور ترکیه اعلام کرده است . دولت آمریکا نیز در حمایت از کودتا گران کلیه بدهی های ترکیه را بخشیده و از دریافت اصل و فرع وام های اعطا شده صرف نظر کرده است . (9)

پی نوشت :

1- مشروح مذاکرات مجلس ، 23 شهریور 1359

2- اطلاعات ، 23 شهریور 1359 ، صفحه 2

3- اطلاعات ، 23 شهریور 1359 ، صفحه 4

4-  اطلاعات ، 23 شهریور 1359 ، صفحه 16

5- اطلاعات ، 23 شهریور 1359 ، صفحه 2

6- اطلاعات ، 23 شهریور 1359 ، صفحه 2

7- اطلاعات ، 23 شهریور 1359 ، صفحه 2

8- اطلاعات، 23 شهریور 1359 ، صفحه 2

9- اطلاعات ، 23 شهریور 1359 ، صفحه 16

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول