اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس خانه صنعت و معدن کردستان تشریح کرد

نوسان نرخ ارز و کمبود نقدینگی عوامل چالش‌زای صنعت

رئیس خانه صنعت و معدن کردستان با گلایه از اینکه شرایط بخش صنعت در حال حاضر رضایت‌بخش نیست، گفت: علت اصلی این مسئله، نوسان نرخ ارز و کمبود نقدینگی در واحدهای تولیدی است.

نوسان نرخ ارز و کمبود نقدینگی عوامل چالش‌زای صنعت

عبدالله کاردانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج با بیان اینکه اقتصاد به طور کلی هم‌معنا با ارتباطات است گفت: هر چه ارتباطات بین جوامع بیشتر باشد نزدیکی‌ها افزون‌تر، مراودات همه‌جانبه‌تر و در نتیجه تبادلات تجاری رونق خواهد داشت.

وی با بیان اینکه این مسئله رشد اقتصادی بالاتر را به دنبال دارد اضافه کرد: در سفر اخیر سفیر ترکیه در کشورمان به استان کردستان این موضوع مورد تأکید قرار گرفت که توجه به افزایش مراودات موجبات منفعت برای دو طرف را فراهم می‌آورد.

رئیس خانه صنعت و معدن کردستان تصریح کرد: حضور اشخاصی چون سفیر ترکیه در ایران و امثال وی در استان کردستان و بازدیدهای صورت گرفته از واحدهای صنعتی، ظرفیت‌‌های پیدا و پنهان این استان را نمایان می‌کند.

کاردانی افزود: توانایی‌های استان کردستان در زمینه صنعت و معدن به اندازه‌ای است که آگاهی سفیر ترکیه از آنها و بازتاب آن در کشور متبوع وی توجه و انگیزه سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای برای حضور در بازارهای ایران و بویژه کردستان را جلب خواهد کرد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر میزان رضایت وی از وضعیت بخش خصوصی در استان کردستان با گلایه از اینکه شرایط در حال حاضر رضایت‌بخش نیست، گفت: علت اصلی این مسئله به مشکلات سر راه صنعت و معدن مربوط است.

رئیس خانه صنعت و معدن کردستان 2 مشکل عمده در این راستا را نبود ثبات در انواع نرخ‌های موجود بازار عنوان کرد و با اشاره به اینکه این مشکل سراسری است گفت: این نکته امکان برنامه‌ریزی را از تولید کننده سلب کرده و در نهایت به زیان تولید تمام می‌شود.

این مسئول تصریح کرد: سرمایه‌گذار در این شرایط به دلیل ریسک بالا حاضر به انباشت آورده‌های خود در منطقه نیست.

وی دومین معضل بخش صنعت و معدن را کمبود شدید نقدینگی در واحدهای تولیدی دانست و ادامه داد: با توجه به اینکه قیمت مواد اولیه مدام در حال تغییر و میل به صعود دارد افزایش نرخ آنها نیز نیاز به پول دارد بنابراین کمبود نقدینگی به عنوان منبع تأمین این مواد، حیات واحدهای تولیدی را تهدید خواهد کرد.

رئیس خانه صنعت و معدن کردستان با تأکید بر اینکه وجود این دو عامل مخرب صنعت امروز را به این وضعیت رسانده است، اضافه کرد: پرداخت نشدن سهم تولید از منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها بسیاری از واحدهای را یا ناچار به تعدیل نیرو کرد و یا آنکه موجب شد با ظرفیت کمتر از توان واقعی خود کار کنند.

معادن استان نیازمند برنامه منسجم است

کاردانی در خصوص معادن استان کردستان و شایعاتی که همواره در اطراف آنها وجود داشته تنها به ارائه یک پاسخ کلی بسنده کرد و یادآور شد: چون در جریان جزئیات شایعات نیستم در نتیجه نمی‌توانم اظهارنظر خاصی در این زمینه داشته باشم.

وی در لفافه به وجود خام‌فروشی در معادن استان اذعان کرد و افزود: باید با استفاده از برنامه‌ریزی مناسب در بحث فرآوری مواد معدنی سرمایه‌گذاری لازم انجام گیرد تا از خام فروشی جلوگیری شود.

رئیس خانه صنعت و معدن کردستان با اشاره به اینکه مجموعه فعالان بخش خصوصی استان از ورود سرمایه‌گذاران توانمند خارجی در کردستان استقبال می‌کند، گفت: با ورود هر سرمایه‌گذاری که آورده خود را در راه توسعه و رونق این استان صرف کند کاملاً موافقیم.

کاردانی عنوان کرد: حضور سرمایه‌گذار خارجی مزایای زیادی برای استان خواهد داشت چرا که علاوه بر ایجاد ارزش افزوده در کردستان دانش روز مربوط به اکتشاف و استخراج و بهره‌برداری از معادن نیز از طریق آنها به استان تزریق می‌شود.

وی در بخش دیگری از گفت و گوی خود با بیان اینکه سیستم مدیریتی و اجرایی استان کردستان با بخش صنعت و معدن همراهی مناسبی داشته، متذکر شد: اما بانک‌ها به دلیل کمبود منابع امکان پرداخت تسهیلات کافی به واحدهای تولیدی را نداشتند که البته این قضیه تا حد زیادی تابع شرایط منطقه‌ای است.

رئیس خانه صنعت و معدن کردستان در پایان با بیان اینکه استان کردستان نیازمندی‌های فراوانی دارد، خواستار افزایش همکاری دولت یازدهم با بخش تولید به منظور رفع کاستی‌ها و حرکت در راستای پیشرفت و آبادانی استان کردستان شد.

انتهای پیام/79012/ن40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول