اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیرکل سازمان جهانی دریانوردی در پیامی به مناسبت روز جهانی دریانوردی:

توسعه حمل و نقل دریایی ضامن رشد اقتصاد جهانی است

دبیرکل سازمان جهانی دریانوردی در پیامی به مناسبت روز جهانی دریانوردی اظهار داشت: سیستم حمل و نقل دریایی برای توسعه پایدار و رشد آتی اقتصاد جهانی ضروری است.

توسعه حمل و نقل دریایی ضامن رشد اقتصاد جهانی است

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، پیام دبیرکل سازمان جهانی دریانوردی یک‌شنبه شب در مراسم روز جهانی دریانوردی توسط مهدی نوفرستی سرپرست معاونت امور دریایی اداره‌کل بنادر و دریانوردی هرمزگان قرائت شد.

«کوجی سکیمیزو»، دبیر کل سازمان بین المللی دریانوردی در این پیام که به مناسبت روز جهانی دریانوردی 2013 صادر شده، آورده است: توسعه و پیشرفت‌های بشر نه تنها باید پاسخگوی نیازهای کنونی باشد بلکه باید نیازهای نسل آتی را نیز پاسخگو باشد، به عبارت دیگر، توسعه بشری باید پایدار باشد، سازمان ملل با ایفای نقش جهانی خود، تلاش‌های جهانی را برای عینیت بخشیدن به ایده و مفهوم توسعه پایدار هدایت می‌کند.

بنا به گفته وی یکی از نقاط عطف چشمگیر و مهم در رسیدن به توسعه پایدار این بود که سال گذشته با برگزاری کنفرانس سازمان ملل درخصوص توسعه پایدار یا اصطلاحاً (Rio+20) پایه‌گذاری شد که 20 سال پس از برگزاری اولین کنفرانس در همان شهر برگزار شده بود؛ یکی از نتایج اصلی کنفرانس Rio+20 این بود که همه کشورهای عضو برای شروع فرایند توسعه پایدار توافق کردند به همین منظور شعار روز جهانی دریانوردی سال 2013 «توسعه پایدار: نقش IMO پس از Rio+20» انتخاب شد.

دبیرکل سازمان جهانی دریانوردی در بخش دیگری از این پیام آورده است: زنجیره توزیع جهانی، یکی از عوامل اصلی در پیشرفت‌های آتی به‌شمار می‌رود و مکانیسم پیچیده‌ای است که امکان اقتصاد وابسته به داخل امروز را به یک اقتصاد جهانی فراهم می‌آورد، بخش دریایی نقطه اتصال اصلی و حیاتی در این زنجیره است.

بنابه گفته وی بخش حمل و نقل دریایی به عنوان تنها روش حمل و نقل جهانی، مقرون به صرفه و قابل اطمینان برای حمل انرژی، مواد غذایی و محصولات صنعتی، عامل تعیین‌کننده‌ای در توسعه پایدار محسوب می‌شود و سیستم حمل و نقل دریایی باید مطمئن شود که توسعه در بخش دریا به‌صورت پایدار باشد؛ منظور من از توسعه پایدار در صنعت کشتیرانی، نه تنها عملیات کشتی‌ها بلکه همه فعالیت‌هایی که برای حمایت از کشتیرانی مهم هستند را در بر می‌گیرد فعالیت‌هایی نظیر راه‌اندازی سیستم‌های مدیریت ترافیک دریایی و سیستم‌های ارتباطات جهانی، بنادر و حمل و نقل چندوجهی که همه از اجزای این صنعت چندجنبه‌ای هستند.

در ادامه این پیام آمده است: همچنین خدماتی نظیر ساخت و طبقه‌بندی کشتی، ثبت و مدیریت کشتی، ‌سرمایه‌‌گذاری، تعمیر و بازیافت کشتی، ‌آموزش دریانوردان، ‌همه از اجزای این سیستم هستند؛ همانطور که سایر عملیات مانند خدمات جستجو و نجات، امنیت دریانوردی، گارد ساحلی و موسسات مجری قوانین دریانوردی و بسیاری دیگر از اجزای آن هستند و همه آنها باید در تعیین و حصول به سیستم حمل و نقل پایدار دریایی نقش خود را ایفا کنند.

بنا به گفته وی سیستم حمل و نقل دریایی به سه ستون توسعه پایدار، یعنی اجتماعی، زیست محیطی و اقتصادی کمک می‌کند اما سئوال اینجاست که چگونه می‌توان مفهوم سیستم حمل و نقل دریایی پایدار را به یک واقعیت قابل لمس تبدیل کرد؟ اولین گام این است که زمینه‌های وسیعی که دربرگیرنده پایدار بودن است را تعریف و تبیین کنیم، ایمنی، حفاظت محیط زیست، عملیات کارآمد، امنیت و حفظ منابع از جمله حوزه‌هایی هستند که باید بر روی آنها تمرکز کنیم.

‌کوجی سکیمیزو در بخش دیگری از پیام خود آورده است: من و همکارانم در دبیرخانه IMO (سازمان جهانی دریانوردی)، با شرکای صنعت دریانوردی و دیگران در خصوص مفهوم سیستم حمل و نقل دریایی پایدار کار می‌کنیم، در روز جهانی دریانوردی، از همه کشورها و سازمان‌های عضو و علاقه‌مند دعوت می‌کنم این موضوع را در قالب سمپوزیومی به بحث و گفت‌وگو بگذارند این ابتکار و پیشنهاد، سهم من در جشن روز دریانوردی امسال به حساب می‌آید.

بنا به گفته دبیر کل سازمان جهانی دریانوردی از آنجا که سیستم حمل و نقل دریایی برای توسعه پایدار و رشد آتی اقتصاد جهانی ضروری است، IMO بصورت پیشگام این موضوع را از طریق وضع استانداردهای جهانی مناسب، ارتقا همکاری‌های فنی و اتخاذ سیاست‌های ضروری ملی حمل و نقل دریایی و تعیین چارچوب‌های لازم برای یک سیستم حمل و نقل دریایی پایدار دنبال می‌کند؛ موضوع توسعه پایدار، نگرانی ما را از دو جهت، هم در زمینه ظرفیت لازم برای سیستم‌های طبیعی زمین و هم چالش‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی که بشر با آن روبروست را بر می‌انگیزد.

وی در پایان این پیام آورده است: شعار روز جهانی دریانوردی امسال (توسعه پایدار: نقش IMO پس از Rio+20) بر اهمیت سیستم حمل و نقل دریایی تأکید می‌ورزد و فرصتی را برای بحث و گفت‌و‌گوی بیشتر در این خصوص فراهم می‌آورد.

به گزارش فارس، برگزاری مراسم روز جهانی دریانوردی هرمزگان که با حضور مسئولان و فعالان این حوزه برگزار شد، بخشی از برنامه‌های این روز در هرمزگان است.

بخش قابل توجهی از ساکنان هرمزگان به واسطه برخورداری اغلب مراکز جمعیتی این استان، در راستای تقویت معیشت و اقتصاد خود به دریا وابسته هستند.

در این استان چند صد ملوان و دریانورد توانسته‌اند مدارک معتبر از موسسات مربوطه دریافت کنند.

بنادر شهید رجایی، باهنر، لنگه، کیش، کاوه و جوادالائمه، سیریک و جاسک از جمله بندرگاه‌های مهم تجاری این استان به شمار می‌روند.

انتهای پیام/88001/غ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول