اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل زندان‌های مازندران خبر داد

رشد 30 درصدی اشتغالزایی در زندان‌های مازندران

مدیرکل زندان‌های مازندران از رشد 30 درصدی اشتغالزایی در زندان‌های استان خبر داد.

رشد 30 درصدی اشتغالزایی در زندان‌های مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی اداره کل زندان‌های مازندران، علی‌اکبر غفاریان اظهار داشت: اشتغال حرفه‌آموزی زندانیان یکی از سیاست‌های کاری و اولویت‌های مهم سازمان زندان‌های کشور در کاهش آسیب اجتماعی و بروز رفتارهای پرخطر به شمار می‌آید.

وی گفت: بر این اساس این اداره کل نیز از ظرفیت موجود در کارگاه‌های داخل زندان‌ها حداکثر استفاده را کرده تا زندانیان واجد شرایط با کسب مهارت و درآمدزایی برای تأمین هزینه‌های خانواده خود در کارگاه‌ها مشغول فعالیت شوند.

وی اظهار امیدواری کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای افزایش ظرفیت کارگاه‌ها و همچنین همکاری بیش از پیش بنیاد تعاون در زمینه اشتغال زندانیان تلاش می‌کنیم آمار فعلی را افزایش دهیم.

این مسئول گفت: در پنج ماه گذشته بیش از هزار و 820 نفر از زندانیان در کارگاه‌های مختلف این استان مشغول به کار شدند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته بیش از 30 درصد افزایش داشت. 

وی درباره انواع جرائم در استان گفت: بی‌شک نوع جرم با توجه به شرایط اقلیمی و محیطی و همچنین اعتقادات دینی و مذهبی و موقعیت اقتصادی و اجتماعی در مناطق مختلف از یک کشور متفاوت بوده و شاخصه‌های متعددی هم در شکل‌گیری نوع جرم دخالت دارند اما جرائم غیرعمد دارای تعریفی مشخص است و جرائمی همچون تصادفات رانندگی منجر به فوت، حوادث رانندگی، صدور چک بلامحل، مهریه، نفقه و دیگر محکومیت‌های مالی را شامل می‌شود که متهم قصد مجرمانه نداشته و به دلیل سهل‌انگاری و بی‌احتیاطی مرتکب جرم شد.

غفاریان افزود: در استان مازندران بر مبنی آمار موجودی زندان‌ها تقریباً چهار درصد از کل جمعیت کیفری را زندانیان جرائم غیرعمد تشکیل می‌دهند که امیدواریم با تلاش مسئولان مراجع قضایی استان و کمک نهادهای مردمی و خیران از میزان این جمعیت کاسته شود.

وی افزود: ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند از سال 1380 در استان شروع به کار کرد و در این مدت با کمک‌های مردمی و اعتبارات مصوب موفق شد بیش از 3 هزار و 350 نفر از زندانیان واجد شرایط را از بندهای زندان آزاد و خدمت بزرگی به جامعه انسانی و اجتماعی ارائه دهد.

غفاریان یادآور شد: ستاد دیه همواره از بدو تأسیس در استان مازندران در ماه مبارک رمضان جشن گلریزان را با هدف جمع‌آوری کمک‌های خیرین برای آزادسازی زندانیان بی‌بضاعت و نیازمند در شهرستاهای مختلف استان برگزار کرد.

مدیرکل زندان‌های مازندران تصریح کرد: در سال جاری علاوه بر مرکز استان در 9 شهرستان استان مازندران جشن گلریزان با حضور پر شور خیران از اقشار مختلف مردم برگزار شد و در یک ماه گذشته تعداد هشت نفر از زندانیان با مبلغ  132 میلیون ریال از زندان آزاد شدند و انتظار می‌رود حداقل تعداد 30 نفر دیگر از این کمک‌ها استفاده و زمینه آزادی آنان فراهم شود.

وی افزود: با توجه به اعتبارات تخصیصی دولت و پیگیرهای ستاد دیه کشور در پنج ماهه اول سال جاری مقدمات آزادی تعداد 180 نفر از زندانیان نیز فراهم و این افراد به آغوش خانواده و جامعه اجتماعی بازگشتند.

مدیرکل زندان‌های استان به مسئله عفو مقام معظم رهبری به مناسبت عید فطر امسال اشاره کرد و گفت: با این اتفاق مشکلات زنان سرپرست خانوار تا حدود زیادی از بین می‌رود و همچنین بروز رفتارهای پرخطر اجتماعی به حداقل ممکن کاهش می‌یابد.

وی تصریح کرد: به مناسبت عفو عید فطر تعداد 2 هزار و 986 پرونده  مورد بررسی قرار گرفت که از این تعداد 405 نفر با برخورداری از شرایط و ضوابط عفو آزاد شدند و برای تعداد 816 پرونده موجبات تقلیل و کاهش مدت زمان حبس و یا جزای نقدی فراهم شد و تعداد یک هزار و 765 مورد پرونده در حال بررسی است البته این آمار به صورت روزانه تا پایان عملیات اعمال عفو متغیر بوده و در پایان اجرای دستورالعمل آمار قطعی اعلام خواهد شد.

مدیرکل زندان‌های استان مازندران در خصوص برنامه‌های اصلاحی و تربیتی در ماه مبارک رمضان گفت: در این ماه با بهره‌گیری از 22 روحانی به صورت تمام وقت، ساعتی و اداری اقدامات بسیار مطلوب در زمینه فعالیت‌های فرهنگی، دینی و مذهبی و اجرای برنامه‌های اصلاحی و تربیتی انجام شد.

وی ادامه داد: از جمله آن 13 هزار و 248 نفر از زندانیان در کلاس‌های آموزشی قرآن شرکت کردند و 300 مرتبه ختم قرآن کریم در زندان‌های استان به صورت انفرادی و گروه‌های 30 نفره و 60 نفره طبق برنامه روزانه هر روز یک جزء انجام گرفت.

وی اضافه کرد: برگزاری 465 جلسه تلاوت نور، مسابقات کتابخوانی با موضوعات مختلف، اجرای طرح قرآنی 1447 با شرکت بیش از 5 هزار نفر، اجرای مسابقات ورزشی به مناسبت ماه مبارک رمضان، برپایی شب شعر، مراسم قرآن به سر از دیگر فعالیت‌های ماه مبارک رمضان محسوب می‌شود.

غفاریان با بیان اینکه در چند ماه اخیر تعداد 18 هزار نفر مددجو در کلاس‌های آموزشی روخوانی و روان‌خوانی، تجوید، تفسیر و مفاهیم و حفظ قرآن کریم شرکت کردند، خاطرنشان کرد: در ادامه برنامه اصلاحی بیش از 520 جلسه تلاوت نور در زندان‌های استان با حضور پرشور زندانیان و پرسنل برگزار شد.

انتهای پیام/86012/ش/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول