اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادداشت

والدین برای ارتقای مهارت‌های دوست‌یابی فرزندان تلاش کنند

والدین و سرپرستان نونهالان همزمان با آغاز سال تحصیلی باید در راستای ارتقای مهارت‌های دوست‌یابی فرزندان خود تلاش کنند.

والدین برای ارتقای مهارت‌های دوست‌یابی فرزندان تلاش کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، دوست‌یابی و حفظ دوست برای اقشار مختلف سنی به ویژه نوجوانان از اهمیت زیادی برخوردار است، بنابراین خانواده‌ها با درک این نیاز فرزندشان آن‌ها را برای انتخاب دوست کمک کنند.

نوجوانانی و جوانانی که در سنین پایین مهارت‌های دوست‌یابی را به وسیله والدین خود فراگرفته‌اند در برقراری ارتباط موثر اجتماعی با محیط اطراف بیش از پیش موفق شده و به دام دوستان ناباب و اشخاصی که از نظر اخلاقی و فکری بیمار شده‌اند، گرفتار نمی‌شوند.

همزمان با آغاز سال تحصیلی پرداختن به این موضوع بیش از سایر ایام سال اهمیت پیدا می‌کند، زیرا رده‌های مختلف سنی، گروه اجتماعی جدید و رفت آمد با اشخاص برخوردار از روحیات و شخصیت‌های متفاوتی را تجربه می‌کنند، چه بسا معاشرت‌های سطحی و گذرا به دوستی‌های عمیق تبدیل شده، سعادت یا شقاوت دنیوی و اخروی افراد در این روابط رقم زده شود.

انتخاب دوست و همسفر مناسب، یادگیری شیوه‌های درست دوست‌یابی از شاخص‌های مهم سلامت روان در شکل‌گیری شخصیت افراد به شمار می‌آید و به عقیده اغلب کارشناسان حوزه علوم اجتماعی و روانشناسی گروه همسالان در پی‌ریزی و تکامل شخصیت فردی کودکان و نوجوانان تاثیر بسیار زیادی را بر جای می‌گذارد به طوری که روحیات دوستان فرد تا پیری نیز بر خلق و خوی شخص باقی می‌ماند.

پس از اینکه کودکان به دومین مرحله زندگی خود به عبارت دیگر نوجوانی وارد می‌شوند، به تدریج نقش اعضای خانواده در شکل‌گیری شخصیت، آمال، آرزوها و اهداف فرد رنگ باخته و جایگاه برجسته‌تری به گروه همسالان اختصاص پیدا می‌کند، پس با در نظر گرفتن این مطلب ارائه آموزش‌های مهارت‌های چگونگی انتخاب مناسب گروه دوستان اهمیت خود را نشان می ‌دهد.

علاوه بر آموزش نحوه انتخاب دوست مناسب باید در راستای آموزش‌های دیگری نیز گام برداشت تا کودکان و نوجوانان در محیط مدرسه بین گروه همسالان روابط سالم و توام با اخلاقیات را در پیش گرفته و در مسیر صحیح زندگی باقی بمانند.

آموزش تکنیک‌هایی مانند دوست‌یابی، مهارت نه گفتن‌، تقویت اعتماد به نفس، ‌اتخاذ تصمیم‌گیری‌های منطقی، مساعدت درسی دوستان، تقویت روحیه شرکت در کارهای جمعی مدرسه و مواردی دیگر منجر به این می‌شود نوجوانان در محیط خارج از خانواده با مشکلات کمتری روبه‌رو شود.

آموزش نکات مورد اشاره علاوه بر اینکه دانش‌آموزان در مقطع سنی پایین را برای ورود به جامعه و ارتباط برقرار کردن با دیگران آماده می‌کند بلکه در اثر این آموزش‌ها هیچ‌گاه زیرنفوذ دیگران اعم از دوستان و غیره قرار نمی‌گیرند.

والدین باید راه‌های تقویت اندیشه‌های فردی و اجتماعی‌، گسترش استعدادهای فردی در میدان رقابت با دوستان را فرا گرفته و به شکل مستقیم این قبیل آموزه‌ها را به فرزندان خود منتقل کنند تا آن‌ها در زندگی فردی و اجتماعی خود توفیق‌های لازم را به دست آورند.

انتهای پیام/61002/ر30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول