اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت:

دفاع مقدس سبک جدیدی در گستره ادبیات آفرید

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت گفت: ادبیات دفاع مقدس سبک جدیدی در گستره ادبیات آفرید که باید با همین سبک شناسایی و بازخوانی شود.

دفاع مقدس سبک جدیدی در گستره ادبیات آفرید

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، مظاهر زمانی ظهر امروز در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد این شهر به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس به تأثیر جنگ تحمیلی و دفاع مقدس بر ادبیات فارسی در کشور اشاره کرد.

وی، با بیان اینکه با آغاز جنگ تحمیلی فصل نوینی در تاریخ سیاسی و اجتماعی این مرز و بوم پدیدار شد، اظهار کرد: دفاع مقدس با شرایط و ویژگی‌های خاص خود در زمینه‌های مختلف بر زندگی مردم ایران تأثیر گذاشت.

این استاد دانشگاه، افزود: با آغاز جنگ تحمیلی یک‌هزار و 200 کیلومتر از مرزهای کشور در پنج استان به طور مستقیم مورد حمله دشمن قرار گرفت و درگیر جنگ شد.

وی خاطرنشان کرد: با نمایان شدن جنگ در شرایط حساس کشور تمام مردم با شرایط و سلایق متفاوت و حتی طبقات مختلف اجتماعی درگیر دفاع از کیان مملکت و دین شدند. 

زمانی، با اشاره به اینکه شرایط جدید به‌وجود آمده در جامعه در نوع نگاه و بینش مردم اثرگذار بود، خاطرنشان کرد: نتیجه این تأثیرگذاری در قالب آثار مکتوب نویسندگان،‌ نخبگان و شاعران به نمایش گذاشته شد.

به گفته وی،‌ آنچه ادبیات دفاع مقدس را با دیگر گونه‌های ادبی متفاوت می‌کند در واقع همان چیزی است که دفاع مقدس و جنگ تحمیلی را از دیگر جنگ‌های دنیا یعنی پرداختن به بعد ایمانی آن متمایز کرده است.

مسئول دفتر فرهنگ اسلامی واحد رشت، درون‌مایه اعتقادی دفاع مقدس که منشأ خلق حماسه‌های عظیم و آثار ارزشمند ادبی است را موجب متفاوت شدن ادبیات دفاع مقدس در تقسیم‌بندی آثار ادبی در جهان دانست.

وی، با تصریح بر اینکه آثار ادبی در دنیا به دو دسته آثار جنگ یا آثار ضدجنگ تقسیم می‌شود، خاطرنشان کرد: مهم‌‌ترین شاخصه‌ای که برای ادبیات دفاع مقدس وجود دارد و موجب تفاوت بنیادین آن با دیگر آثار ادبی جنگ می‌شود، ‌وجود اهداف ایمانی استوار بر پایه‌های اعتقادی و متأثر از عقاید دینی است.

زمانی، با بیان اینکه عالی‌‌ترین مضامین عرفانی را می‌توان در فیلمنامه، رمان، اشعار و کتاب‌های دفاع مقدس مشاهده کرد، متذکر شد: بهترین گزارش نویس‌ها و مناجات‌نامه نویسی در دوران جنگ تحمیلی تدوین شده که توانسته است بین مردم و خوانندگان آثار ادبی طرفداران بسیاری پیدا کند.

وی تصریح کرد: برخی از آثار دفاع مقدس مانند کتاب «دا» نوشته سیده اعظم حسینی، تاکنون ده ها بار با تیتراژ بالا چاپ شدند و مورد استقبال مردم قرار دارد.

این شاعر آیینی گیلان، اضافه کرد: ادبیات دفاع مقدس یکی از شاخه‌های اصلی ادبیات انقلاب اسلامی بوده که شایسته و نیازمند مطالعه جدی به ویژه توسط نسل جوان اهل تحقیق و پژوهش است.

 وی گفت: ادبیات دفاع مقدس یکی از شاخه‌های اصلی مطالعه و پژوهش در عرصه ادبیات آیینی با محتوای عاشورایی در روزگار ماست که بیشترین و نزدیک‌‌ترین پیوند را با ادبیات عاشورایی و شعر آیینی به ویژه شعر عاشورایی، شعر علوی، شعر رضوی، شعر فاطمی و شعر مهدوی دارد.

زمانی، ادبیات دفاع مقدس را دارای سبک خاصی خواند و یادآور شد: ادبیات دفاع مقدس سبک جدیدی در گستره ادبیات آفرید که باید با همین سبک شناسایی و بازخوانی شود.

وی افزود: به دلیل عمق مبانی اعتقادی و غنای ادبیات دفاع مقدس در بررسی بخش‌هایی که به تفاوت‌ها، تمایزها و ویژگی‌های خاص این دوران اشاره دارد، در چارچوب سبک‌های گذشته به بن‌بست می‌رسیم.

استاد زبان و ادبیات فارسی واحد رشت، خاطرنشان کرد: در سیر تاریخی ادبیات باید این فصل را به عنوان یک دوره مستقل و فاخر با ویژگی‌های خودش مطالعه، تبیین و تحلیل کنیم که اگر اینگونه فکر شود به زایش سبکی نو و تازه در ادبیات پی‌ می‌بریم و از ورود به کوچه بن‌بست پرهیز می‌کنیم.

انتهای پیام/84002/صا40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول