اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

زلزله خاموش در کمین کشاورزان آوجی

مسئله آب در توسعه صنعت کشاورزی با توجه به کمبود‌های شدید همیشه حرف نخست را زده است و به واقع می‌توان از کم‌آبی با عنوان زلزله خاموش نام برد.

زلزله خاموش در کمین کشاورزان آوجی

به گزارش خبرگزاری فارس از آوج استان قزوین مسئله آب در توسعه صنعت کشاورزی با توجه به کمبود‌های شدید همیشه حرف اول را زده است چنانچه حتی طی سالیان اخیر با افت بسیار قابل ملاحظه ذخایر منابع آب پشت سدهای خاکی و بتنی عظیم در استان‌های مستعد و حاصلخیز برای امر کشاورزی شاهد پدیدار شدن شرایط فوق‌العاده و در پاره‌ای از موارد حالت اضطرار در تأمین آب هستیم.

حال با اندک تأمل به این نتیجه می‌توان رسید که استفاده از نعمت طبیعی و خدادادی آب در هر زمانی نیازمند بهینه‌سازی و استفاده صحیح است چراکه گستره آب‌های شیرین بر روی کره خاکی تنها دو درصد از سطح تمامی مایعات آبی را شامل شده و از این بابت به شدت تحت فشار آبی قرار داریم.

اما کشور ایران با توجه به شرایط خاص جغرافیایی جزو معدود نواحی پرظرفیت و مستعد کشت و زرع بخش کشاورزی است که به تناسب حجم قابل توجهی از برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های کلان که سالانه توسط مسئولان رده‌ بالای کشوری در استان‌ها اجرایی می‌شود مرتبط با بحث کشاورزی و به تبع گسترش کمی و کیفی اراضی و تولیدات کشاورزی برای مصارف داخلی و صادرات است.

بر همین اساس تأمین آب و رساندن این طلای مایع به اراضی و سطوح زیرکشت در باغ‌ها و دشت‌ها علاوه بر فراهم‌سازی مقدمات رضایت قشر‌های زحمت‌کش کشاورز به نوعی به استقلال اقتصادی و غذایی کشور هم کمک کرده و شاخص‌های تولید محصولات را بالا می‌برد.

بنابر این با اجرای طرح‌های مختلف آبیاری و بهره‌برداری از سیستم‌های نوین که در دوره‌های گذشته توسط جهاد کشاورزی در سطوح زیر کشت استان قزوین با تقاضای کشاورزان و باغداران به اجرا در آمده است راندمان و حجم کاری بسیاری از کشاورزان حرفه‌ای در شهرستان‌های این استان به طور قابل توجهی افزایش یافته است و حتی این مهم یعنی مکانیزه‌سازی کشاورزی زمینه بروز خلاقیت‌ها و به کارگیری اندوخته‌های تجربی دانش‌آموختگان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی و آبیاری که سالانه از محیط دانشگاه بیرون می‌آیند را فراهم کرده است.

مصطفی متولی در این خصوص به خبرنگار فارس در آوج می‌گوید: کشاورزی به عنوان یکی از ارکان اصلی توسعه و استقلال غذایی کشور دارای اهمیت فراوان و استراتژیک برای یک منطقه است.

معاون فرماندار آوج می‌افزاید: زمانی که دولت و نهاد‌های متولی با افزایش حمایت‌ها به توسعه کشاورزی کمک کنند قطعا میزان صادرات و بی‌نیازی به واردات رقم خورده و کشاورزان انگیزه بیشتری برای کار و تلاش در این عرصه مهم و پربرکت پیدا می‌کنند.

سید عبدالله موسوی نیز در حاشیه جلسه بررسی توسعه آبرسانی بخش آبگرم در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در آوج اظهار می‌کند: تأمین آب آشامیدنی جزو زیرساخت‌ها و دغدغه‌های مهمی بود که همواره گریبانگیر اهالی این منطقه بوده است.

فرماندار آوج با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین مجتمع آبرسانی استان قزوین طی ماه‌های گذشته در بخش آبگرم کلنگ‌زنی شده، ابراز می‌کند: این مجتمع با 123 کیلومتر لوله‌گذاری شبکه 24 روستا را زیر پوشش قرار داده و کار اولیه این پروژه نیز با اعتبار نزدیک به 40 میلیارد ریالی آغاز شده است که امیدواریم در آینده مشکل آب در آبگرم برطرف شود.

موسوی ادامه می‌دهد: همچنین کار احداث پروژه‌ منحصر به فرد آب و فاضلاب شهر آبگرم نیز از سال 88 آغاز شده و شبکه‌گذاری این پروژه نیز با 3 تا 4 میلیارد تومان اعتبار انجام شده است.

وی با بیان اینکه پروژه آب و فاضلاب شهر آبگرم جزو پروژه‌های ملی قرار گرفته که به علت مشکل در تأمین زمین اخیرا کارهای مقدماتی این پروژه شکل گرفته و کانال اعتباری آن نیز از طریق بودجه‌های ملی و استانداری پیگیری می‌شود، تصریح کرد: همچنین طی روز‌های گذشته مدیرعامل آب و فاضلاب به منظور اجرایی کردن پروژه دستورات لازم را ابلاغ کرده و بحث تملک زمین هم از طریق دادگاه پیگیر می‌شویم که امیدواریم تا در آینده نزدیک این مجتمع به بهره‌برداری برسد.

وی بالاترین میزان بارندگی سالانه استان قزوین را مربوط به بخش آبگرم با سرانه 150 میلی‌متر اعلام کرده و می‌افزاید: باید سعی کرد تا با توسعه کشاورزی دیم مقدمات درآمد‌زایی برای مردم و روستائیان بخش آبگرم را فراهم کرد.

وی کمبود بارندگی و بارش تگرگ را عامل اصلی وارد آمدن خسارات به محصولات کشاورزی آوج دانسته و اظهار می‌کند: طی سال‌های گذشته 35 درصد گندم استان در شهرستان آوج تولید می‌شد که متأسفانه در سال جاری عملکرد باغات و زمین‌های کشاورزی کاهش یافته است.

موسوی، تولید گندم و جلوگیری از دلال‌بازی‌ها در حوزه گندم را جزو راهکار‌های اساسی برای کمک به بخش کشاورزی دانسته و تأکید می‌کند: لازم است تا با اتخاذ راهبرد‌های صحیح، سمت و سوی کشاورزی و گردشگری را در منطقه آبگرم بیشتر جلوه داد تا به این سبب مقدمات توسعه صنعتی و استقبال سرمایه‌گذاران از نواحی صنعتی این شهرستان فراهم شود.

وی تصریح می‌کند: طی سال‌های گذشته به علت وجود تعارضات بین منابع طبیعی و کشاورزان مشکلات عدیده‌ای برای توسعه کشاورزی آبگرم به وجود آمده بود.

فرماندار آوج می‌افزاید: با پیگیری‌های انجام شده توسط نماینده بویین زهرا و آوج تاکنون نزدیک به 4 تا 5 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی بخش آبگرم به مردم بازگردانده شده که این مهم، مقدمات رونق کشاورزی بخش آبگرم را مهیا کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آوج پیرامون کشت و برداشت محصولات دیم در سطح شهرستان آوج می‌گوید: در سال جاری شش هزار و 831 هکتار از اراضی شهرستان آوج به زیر کشت جو رفته است که یک‌هزار و 891 هکتار از میزان یاد شده جو به صورت آبی و چهار هزار و 940 هکتار نیز کشت دیم بوده است.

احمد افتخاری پیرامون خرید محصولات کشاورزی در شهرستان آوج ابراز می‌کند: همچنین کشاورزان آوجی گندم برداشتی خود را به قیمت هشت هزار ریال می‌توانند به تعاونی روستاها عرضه کرده و به فروش برسانند.

این مسئول کشاورزی پیرامون کشت و برداشت محصول گندم در شهرستان آوج تصریح کرد: در سال جاری 46 هزار و 450 هکتار از اراضی شهرستان آوج به زیر تولید و کشت گندم رفته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آوج ادامه داد: سه هزار و 922 هکتار از اراضی گندم این شهرستان به صورت آبی و 42 هزار و 528 هکتار نیز به صورت دیم کشت شده است.

بنابر این کشاورزان و باغداران نیز لازم است اصول و راهکارهای ارایه شده توسط جهاد کشاورزی را برای افزایش سطح زیر کشت زیر نظر داشته باشند و با پیوستن به طرح‌های مدرن آبیاری، سیستم‌های مکانیزه داشت و برداشت، استفاده از آموزش‌های ارایه شده توسط کارشناسان کشاورزی در راستای اجرای طرح‌ها و سیاست‌های جهاد تأثیرگذار بوده و با عزم راسخ برای مقابله با بحران کم آبی که نوعی زلزله خاموش محسوب می‌شود بکوشند.

انتهای پیام/77005/ق40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول