اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل بهزیستی فارس:

سونامی سالمندی در راه است

مدیرکل بهزیستی فارس گفت: تا سال 2025 میلادی شاهد سونامی جمعیت سالمندان جهان و ایران خواهیم بود.

سونامی سالمندی در راه است

عبدالحمید کشاورز امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: جمعیت سالمندان کشور در حال افزایش است و با این نگاه که در آینده 20 درصد جمعیت ایران را سالمندان تشکیل می‌دهند، باید نظر کارشناسان و برنامه‌ریزان شهری و اقتصادی را به اهمیت موضوع جلب کرد.

وی ادامه داد: در استان فارس 22 هزار و 844 سالمند تحت نظارت سازمان بهزیستی قرار دارند که از این تعداد 11 هزار و 200 نفر در مراکز روزانه توانبخشی شهرستان شیراز خدمات مورد نظر را دریافت می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی فارس خاطرنشان کرد: با بهره‌گیری از توان هشت مرکز شبانه‌روزی و 13 مرکز توانبخشی روزانه در استان فارس مباحث مهم آموزشی و توانبخشی سالمندان را در دستورکار قرار داده‌ایم.

به گفته این مسئول، اهداف سازمانی ما در قالب فعالیت‌های مرکز درمانی و یا نگهداری سالمندان در مراکز خاص نیست بلکه هدف توانبخشی و افزایش اعتماد به نفس در سالمندان است، هر چند روند نگهداری سالمندان بلاصاحب کماکان بر عهده این سازمان و در مراکز تعیین شده، ادامه می‌یابد.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا سالمندان از حداقل‌های خدمات نظام رفاه اجتماعی برخوردار هستند یا خیر؟ ابراز داشت: در شهرستان شیراز 11 هزار و 200 سالمند زیر پوشش خدمات این سازمان قرار دارند که در صورت نداشتن دفترچه درمانی امکان صدور آن از سوی سازمان بهزیستی و ارائه چتر حمایتی درمانی وجود دارد.

این مسئول ادامه داد: ما بیشتر به دنبال گسترش مرکز روزانه توانبخشی در تمام شهرستان‌های فارس هستیم و هم‌اکنون در 13 شهرستان کار ارائه خدمات توانبخشی روزانه به سالمندان ادامه دارد.

مدیرکل بهزیستی استان فارس اضافه کرد: برای ارائه خدمات بهتر رفاهی و درمانی به سالمندان با عنایت به افزایش جامعه هدف از 0.7 درصد در سال گذشته به 8.2 درصد در سال جاری، توجه برنامه‌ریزان شهری و اقتصادی را به این امر جلب می‌کنیم که اگر برنامه‌ای سازنده و بلندمدت برای پاسخگویی مناسب به سالمندان نداشته باشیم، دچار مشکلات عدیده‌ای می‌شویم و این درحالی است که حفظ جایگاه و منزلت سالمندان و بهره‌گیری از تجارب ارزنده آنان برای آیندگان ضروری به نظر می‌رسد.

کشاورز خاطرنشان کرد: برخی از سالمندان دچار افسردگی‌های شدید هستند که ناشی از عدم پذیرش آنان در کانون خانواده است و این عامل مورد شناسایی کارشناسان امر در سازمان بهزیستی قرار گرفته و برنامه‌های خاص پزشکی، روانپزشکی و روانشناسی و دیگر خدمات مربوطه در مراکز روزانه این سازمان برای بهبود شرایط روحی سالمندان در حال ارائه است.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا برنامه‌های مناسب‌سازی معابر شهری توسط مسئولان مورد پیگیری قرار گرفته است یا خیر، گفت: با شرایط ایده‌آل بسیار فاصله داریم، هرچند در تمام دنیا این مشکل برای تردد سالمندان و معلولان حل شده است و به طور مثال در کشور چین یکصدمین سالگرد شهر بدون مانع را جشن گرفته‌اند اما در کشورهای در حال توسعه این موانع به عنوان چالشی بزرگ فراروی معلولان و سالمندان وجود دارد.

کشاورز جمعیت معلولان استان فارس را 90 هزار نفر اعلام کرد و از مسئولان شهری خواست تا توجه بیشتری به مناسب‌سازی معابر عمومی داشته باشند.

وی با انتقاد از وضع موجود ورود معلولان و سالمندان به بانک‌ها، واحدهای تجاری و درمانی را توام با مشکل ارزیابی و بیان کرد: یک تیم 100 نفره از کارشناسان امر پیگیری این موضوع را برعهده دارند تا در تعامل با فرمانداری شهرستان و شهرداری شیراز نسبت به مناسب‌سازی معابر اقدام شود.

به گزارش فارس، از ششم مهرماه هفته گرامیداشت سالمندان در شیراز با شعار (سالمندان چه می‌گویند؟) آغاز شد.

در این مراسم که در بوستان خلدبرین این شهر برگزار شد، اعضای کانون جهاندیدگان شیراز حضوری فعال داشتند.

برخی از سالمندان حاضر در این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز مشکلات درمانی و گرانی داروهای خاص را مورد توجه قرار دادند و از مسئولان خواستند تا روند درمانی سالمندان را بهبود بخشند.

سالمندان بر این باورند که بیکاری جوانان ایران یکی از موانع بزرگ نگهداری آنان در کانون خانواده است و باید با بهبود شرایط اقتصادی زمینه‌های عطوفت و انسانیت را تقویت کرد.

آنان اذعان داشتند که اگر فرزندان جوان آنان درگیر بیکاری باشند، بدون درآمد امکان توجه به سالمندان را ندارند.

آنان بر این باورند که بلوار زند شیراز می‌توانست یکی از محورهای تاریخی و خاطره برانگیز آنان باشد اما امروز با نرده‌کشی این خیابان و عدم امکان تردد پیاده و الزام مراجعه به مراکز درمانی در این محور پرترافیک، شرایط بسیار سختی را برای سالمندان به وجود آورده‌اند.

سالمندان می‌گویند در شیراز با گذشت حدود 20 سال هنوز پروژه قطار شهری به بهره‌برداری نرسیده و امکان استفاده از خدمات حمل و نقل درون‌شهری ارزان و سریع وجود ندارد.

انتهای پیام/2448/ذ40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول