اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

کاشت درخت موز توسط دانشجوی سیرجانی در منزل

فرهاد عیسی‌پور دانشجوی سیرجانی با استفاده از روش‌های علمی موفق به کاشت درخت موز در حیاط خانه شد و محصول هم برداشت کرد.

کاشت درخت موز توسط دانشجوی سیرجانی در منزل

به گزارش خبرگزاری فارس از سیرجان، فرهاد عیسی‌پور دانشجوی رشته اقتصاد کشاورزی در دانشگاه پیام نور سیرجان موفق شد با تحقیق و روش علمی خود دو درخت موز را در باغچه دو متر مربعی حیاط خانه خود به ثمر برساند.

این پدیده نادر برای نخستین بار در سیرجان در محیط باز که سازگار با آب و هوا و خاک این شهرستان برای کاشت یا پرورش میوه موز نیست، نشان‌دهنده عزم جدی و تحقیقات این دانشجو در رشته تحصیلی و کاربرد علم کسب شده در دانشگاه است.

پرورش موز در سیرجان امکانپذیر است

این دانشجو در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس گفت: از سال گذشته تصمیم به پرورش موز در آب و هوای سیرجان گرفتم و بر همین اساس پس از کار تحقیقی خود از گلخانه‌های اصفهان نوعی از درخت موز را تهیه کرده و در باغچه کوچک خانه کاشتم تا اینکه با کنترل دما، رطوبت، نوع خاک و کود و با تغییر ژنتیک و حتی جلوگیری از وزش بادهای تند سال جاری این کار تحقیقی نتیجه داد و این درخت به بار نشست.

فرهاد عیسی‌پور افزود: در صورت حمایت مالی و در اختیار گذاشتن زمین مناسب توسط مسئولان قادر به پرورش موز در آب و هوای سیرجان در سطح وسیع هستم و کار تحقیقی خود را به هکتارها کاشت موز می‌برم.

یکی از استادان این دانشجو ضمن با اهمیت خواندن کار علمی و پژوهشی وی گفت: زمینه پرورش میوه موز در شرایط آب و هوایی سیرجان بسیار سخت است، اما فرهاد عیسی‌پور توانست با به کارگیری تکنیک‌ها و روش‌های علمی در زمینه مورد علاقه خود این شرایط را فراهم کند.

محمد معتمدی ابراز داشت: موفقیت اصلی این دانشجوی جوان به علت پشتکار و عزم جدی وی است و باید قبول کرد که پرورش موز در محیط باز با هوا، خاک و دمای سیرجان یک پدیده نادر است.

کاشت درخت موز در سیرجان پدیده‌ای نادر است

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور سیرجان هم به خبرنگار فارس گفت: پشتکار و علاقه فرهاد عیسی‌پور در موفقیت برای کار تحقیقی و به کارگیری تکنیک‌های علمی و عملی قابل تحسین و تقدیر است.

ژاله کورکی‌نژاد اظهار داشت: کاشت درخت موز می‌تواند یک موفقیت بزرگ برای این محقق و یک پدیده نادر باشد، زیرا موز شرایط آب و هوایی خاص خود را می‌خواهد و هیئت علمی دانشگاه وی را در توسعه طرح کمک می‌کند.

به گزارش فارس، فرهاد عیسی‌پور به همراه دانشجوی هم رشته‌ای خود سجاد سیوند کار تحقیقاتی و علمی برای پرورش موز در محیط و آب و هوای سیرجان را آغاز کرد.

==============

گزارش از محمد ایران‌نژاد

==============

انتهای پیام/80015/س40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول