اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

صبر شیرین عمارت سه‌گوش برای تبدیل به موزه کلان‌شهر اهواز

مرمت اثر تاریخی عمارت سه‌گوش و تبدیل آن به موزه کلانشهر اهواز تیجه صبری شیرین و مطمئنا افتخاری ماندگار برای استان و کشورمان است.

صبر شیرین عمارت سه‌گوش برای تبدیل به موزه کلان‌شهر اهواز

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان،در صنعت گردشگری وجود موزه به ویژه مردم‌شناسی و آثار تاریخی و اسناد خطی نشان از هویت فرهنگی یک تمدن به شمار می‌آید، تا جایی که هر گردشگر خارجی در بدو ورود به شهر ابتدا سراغ موزه را می‌گیرد و تلاش می‌کند در ابتدا با آداب و رسوم مردم این شهر آشنا شده و سپس با آنها به گفت‌وگو بنشیند.

بر اساس سرانه موجود در بخش موزه‌های جهان وضعیت ایران از نظر این شاخص اصلاً مناسب نیست و خوزستان به دلیل نداشتن موزه استاندارد در جایگاه نامناسبی قرار گرفته است ولی تلاش‌ها برای ایجاد موزه‌ای در خورشان تاریخ و تمدن خوزستان در سطح استان آغاز شده است.

*ساخت موزه اهواز در اولویت نخست

شاید بسیاری ساختمان در نظر گرفته شده میان جزیره اهواز را دیده باشند، محلی که برای احداث موزه منطقه‌ای خوزستان در نظر گرفته شده است ولی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان در این زمینه نظری متفاوت دارد و اظهار داشت: خوزستان نیازمند موزه‌ای در خور شان در محلی تاریخی و با پیشینه تاریخی است و به این دلیل پیگیری‌ها برای دریافت ساختمانی فاخر، مرکزی و با مساحت زیاد از هفته‌های گذشته آغاز شد.

افشین حیدری با اشاره به اینکه ساختمان عمارت سه گوش (دانشکده ادبیات اهواز) برای این اقدام در نظر گرفته شده است، تاکید کرد: با حمایت استانداری خوزستان این ساختمان از دانشگاه شهید چمران به استانداری خوزستان تحویل داده شد و سپس از استانداری به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان سپرده شده است.

وی با اشاره به اینکه برای تحویل قطعی این ساختمان در حال پیگیری هستیم، افزود: پیگیری می‌کنیم تا شورای مربوطه برای واگذاری این ساختمان تشکیل و برای این منظور صورت جلسه لازم تدوین شود.

حیدری گفت: این دانشکده با مساحت بیش از 8 هزار متر زیربنا استعداد بسیار زیادی برای تبدیل شدن به موزه دارد و به دلیل مرکزیت در شهر اهواز مکان بسیار مناسبی دارد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با تاکید بر اینکه مرمت این اثر تاریخی برای تبدیل شدن به موزه در روزهای آینده آغاز خواهد شد، تصریح کرد: تبدیل شدن چنین ساختمانی به موزه نیازمند اعتبار بسیار زیادی است و به این دلیل در فاز نخست در هفته گردشگری کار مرمت این اثر تاریخی آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: این موزه در دو طبقه مجزا و با اعتبار اولیه 4 میلیارد ریال مرمت خواهد شد و برای تکمیل عملیات این موزه نیازمند مساعدت بیشتر هستیم.

تبدیل شدن اثری تاریخی که تا کنون کاربری آموزشی داشته است به موزه کار بسیار دشواری است و به این دلیل تلاش زیادی برای این مهم نیاز است ولی عزم جزم میراث فرهنگی برای موزه‌دار شدن اهواز تا حد زیادی این مشکلات را کاهش می‌دهد و به این دلیل همت بلندی برای این مهم نیاز است.

*گام نخست حذف موریانه از ساختمان موزه

نگهداری اسناد تاریخی و اشیا باستانی در موزه‌ها باید با شرایط ویژه انجام شود که استانداردهایی در این زمینه وجود دارد ولی ساختمان در نظر گرفته شده در حال حاضر استانداردهای مورد نیاز را ندارد و باید به شرایط استاندارد درآید.

وجود موریانه در این اثر تاریخی باعث شده تا بخش‌هایی از درب‌ها و پنجره‌ها نابود شود و به این دلیل اولویت نخست مرمت این اثر تاریخی موریانه‌زدایی این اثر است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان نیز در این زمینه گفت: موریانه‌زدایی اثر تاریخی عمارت سه گوش یکی از ابتدایی‌ترین اقداماتی است که باید در دستور کار قرار گیرد و سپس عملیات مرمت اثر آغاز خواهد شد.

سیدحکمت‌الله موسوی با اشاره به اینکه برای موریانه‌زدایی این اثر اعتبار در نظر گرفته شده است، افزود: برای موریانه‌زدایی اثر تاریخی عمارت سه‌گوش 500 میلیون ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی عنوان کرد: این اثر تاریخی زمان زیادی برای مرمت نیاز دارد و تلاش می‌کنیم در کمترین زمان ممکن و با دقت نظر مرمت این اثر تاریخی انجام شود.

شاید زمان زیادی صرف شود تا این اثر تاریخی مرمت و کاربری موزه را پیدا کند ولی ارزش تاریخی بنا و تلاشی که برای ساخت موزه در کلان شهر اهواز به کار گرفته می‌شود از جمله مسائلی است که به صبر بیشتر در این حوزه می‌ارزد و نتیجه این صبر شیرین خواهد بود.

انتهای پیام/72006/ل40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول