اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از علل زلزله خاموش در آبیک گزارش می‌دهد

دخالت خانواده‌ها؛ مهم‌ترین علت طلاق در آبیک

عمده‌ترین، اصلی‌ترین و مهم‌ترین علت طلاق در شهرستان آبیک دخالت خانواده‌ها در زندگی زوجین و اختلافات خانوادگی است.

دخالت خانواده‌ها؛ مهم‌ترین علت طلاق در آبیک

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، بی‌گمان با پیوند مبارک ازدواج است که زوجین از طریق مشروع در پرتو قانون الهی، نسل انسانی را افزایش می‌دهند و همین پیوند مشروع سبب حفاظت انسان از ارتکاب زنا، جرائم اخلاقی و آلودگی‌های باطنی و معنوی قرار می‌گیرد و جامعه انسانی را از ناهنجاری‌ها و آلودگی‌های اجتماعی پاک نگه می‌دارد.

متأسفانه در جامعه کنونی به علت غفلت و ناآگاهی افراد جامعه از دستورات اسلام در خصوص زندگی مشترک و حقوق زناشوئی و نیز بی‌توجهی به رهنمودهای شرع بعد از بروز اختلافات میان زوجین و عدم اعمال شیوه صحیح طلاق، کابوس وحشتناک طلاق بر بسیاری از خانواده‌ها سایه افکنده و موجب تیره‌بختی و نگون‌ساری آنها شده که شهرستان آبیک نیز از این امر مستثنا نبوده است.

در روایتی از پیامبر گرامی اسلام (ص) آمده است: « ناپسندیده‌ترین حلال نزد خداوند طلاق است.» و بیانگر این مطلب است که خود خداوند هم چندان آن را درست نمی‌پندارد ولی به عنوان تنها حلال شرعی، از حقوق شرعی زوجین محسوب می‌شود.

متأسفانه در شهرستان آبیک علل مختلفی در بروز پدیده شوم طلاق وجود دارد که قصد داریم در این گزارش به آن علل و راهکارهای‌ پیشگیری از آن بپردازیم.

سید آیت‌الله بنی‌هاشمی رئیس دادگستری شهرستان آبیک به خبرنگار فارس در این شهرستان می‌گوید: از تیر ماه سال گذشته تا تیر ماه امسال یعنی طی مدت یک سال، 282 مورد طلاق در شهرستان آبیک صورت گرفته است.

وی می‌افزاید: از 282 مورد طلاق صورت گرفته، 175 مورد توافقی، 95 مورد به درخواست زوجه و 12 مورد به درخواست زوج بوده است.

دخالت خانواده‌ها، دلیل اصلی طلاق در آبیک

در شهرستان آبیک پیش از صدور حکم طلاق، پرونده زوجین به مشاوره اولیه پرتو ارجاع داده می‌شود که طبق گزارشات مشاوران، دخالت خانواده‌ها در زندگی زوجین مهم‌ترین علت جدایی و عدم ادامه زندگی بوده است.

رئیس دادگستری شهرستان آبیک دخالت خانواده‌ها در زندگی زوجین را دلیل اصلی طلاق در این شهرستان ذکر می‌کند و می‌گوید: پس از اختلافات خانوادگی، اعتیاد و مواد مخدر و نیز مشکلات اقتصادی بیشترین علت طلاق را در شهرستان آبیک تشکیل می‌دهند.

بنی‌هاشمی اضافه می‌کند: متأسفانه خانواده‌ها با نگاه سنتی به مسائل خانوادگی می‌نگرند و جوانان با دید امروزی به مسائل خانوادگی نگاه می‌کنند که بیانگر این است که شکاف بین نسل اول و سوم پر نشده و این خلأ مشکل‌آفرین شده است.

ذکر این نکته ضروری است که والدین باید بدانند جوانان باید واقع‌بین باشند و خودشان هم باید تصمیم گیرنده باشند چراکه فرهنگ نسل امروز متفاوت از فرهنگ سنتی گذشته است و این فاصله و شکاف باید با تجربه والدین پر شود.

رئیس دادگستری شهرستان آبیک معتقد است والدین باید بر زندگی فرزندانشان نظارت داشته باشند نه اینکه دخالت کنند ولی متأسفانه بیشتر خانواده‌ها دخالت را با نظارت اشتباه می‌گیرند که همین امر مشکل‌ساز شده است.

لازم به ذکر است، خانواده‌ها یا نسل قدیم باید بدانند که دیدگاه‌ها و نظرات نسل جدید امروزی نسبت به نسل گذشته متفاوت و متنوع است.

ارشاد و نصیحت با دخالت تفاوت فاحشی دارد، لذا خانواده‌ها باید خلأ موجود در دیدگاه‌هایشان را با نگرش مثبت و مناسب پر کنند، نه اینکه نظرات خود را به زور به جوانان القا کنند که مورد پسند نسل جدید نیست.

بنی‌هاشمی خاطرنشان می‌کند: اعتقادات دینی و مذهبی به ادامه زندگی مشترک زوجین بسیار تأثیرگذار است که مطلوب است جوانان در پایبندی به ارزش‌های دینی و اعتقادی کوتاهی نورزند.

بنابراین خانواده‌ها باید واقعیات جامعه امروز را بپذیرند و برای اینکه فرزندانشان باید به فرهنگ گذشته متعهد شوند، نباید اصرار و پافشاری بورزند.

این مسئول با اشاره به این حدیث از پیامبر اسلام (ص) که «ازدواج سنت من است»، اضافه می‌کند: منظور پیامبر (ص) تنها خود ازدواج نبوده بلکه ادامه زندگی نیز هدف بوده است که لازم است جوانان با تأسی از ائمه اطهار (ع) در ازدواج آسان بگیرند و دنبال تجملات و زرق برق‌ نباشند.

آموزه‌های دینی کم‌رنگ شده است

بنی‌هاشمی اظهار می‌کند: احساس می‌کنم آموزه‌های دینی در جامعه کم‌رنگ شده است و کمتر به مسائل دینی و مذهبی توجه می‌شود.

وی می‌افزاید: تقویت اعتقادات دینی، آموزش مهارت‌های زندگی بر اساس دستورات دینی و نهادینه کردن فرهنگ دینی در جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی به ویژه پدیده طلاق بسیار راهگشا و مؤثر است.

ذکر این مطلب خالی از لطف نیست که اسلام به منظور حفظ و استحکام بنیاد خانواده و جلوگیری از وقوع بحران خانمان سوز طلاق، دو نوع رهنمودها و دستورالعمل را به مسلمانان آموزش داده است.

نوع اول دستورالعمل‏‌هایی هستند که پیش از بروز اختلاف در زندگی عادی و زناشوئی همواره باید مدنظر و مورد توجه زوجین قرار گیرند تا خللی در رابطه عاطفی و زناشوئی ایجاد نشود.

نوع دوم دستورات و توصیه‌های درمانی هستند که پس از بروز اختلاف و تنش میان زوجین باید به کار گرفته شوند تا زندگی به حالت عادی برگشته و محبت و آرامش بر فضای خانواده حاکم شود.

مهریه سنگین پشتوانه نیست

رئیس دادگستری شهرستان آبیک با بیان اینکه در طول خدمت در حوزه دستگاه قضایی از یک سکه تا یک هزار و 200 و یک هزار و 300 مهریه هم طلاق صادر کرده‌، تصریح می‌کند: مردم باید در تعیین مهریه واقع‌بین باشند و وضعیت مالی زوج را در نظر بگیرند چراکه در صورت بروز مشکل، کینه و کدورت بین زوجین بیشتر می‌شود و با بازداشت مرد در صورت اجرای مهریه و عدم پرداخت مهریه، مشکلات متعددی رخ می‌دهد.

بنی‌هاشمی بیان می‌کند: مهریه یک سند و دین حقوقی است که قابل انکار نیست و در حالت عادی باید پرداخت شود که مطلوب است والدین در تعیین مهریه دقت لازم را داشته باشند و مهریه سنگین را هم ملاک قرار ندهند چراکه مهریه سنگین پشتوانه قابل توجیهی نیست.

یک مشاور خانواده نیز به خبرنگار فارس در آبیک می‌گوید: طلاق از حقوق شرعی است که جاری ساختن آن طبق روایات، عرش الهی به لرزه می‌افتد.

احمد نوروزی می‌افزاید: خانواده مقدس‌ترین نهاد و بستر آرامش و تربیت نسل است و با ازدواج نصف دین حفظ می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: این در حالی است که زن و مرد لباس هم هستند و از جنس هم آفریده شده‌اند تا در دنیا به آرامش برسند.

این مشاور خانواده خاطرنشان می‌کند: اینکه اذعان می‌شود علت اصلی طلاق، ازدواج است اشاره به این موضوع دارد که باید به مشاوره پیش از ازدواج توجه کرد نه اینکه پیش از طلاق مشاوره کرد.

نوروزی که سال‌ها است در شوراهای حل اختلاف هم فعالیت دارد، تصریح می‌کند: برخی از موضوعات پیچیده زناشویی وجود دارد که به دلیل چارچوب‌های فرهنگی و اجتماعی حیا و رودربایستی از سوی زوجین مطرح نمی‌شود و بهانه‌های دیگر را مطرح می‌کنند.

داشتن اعتقادات دینی، تشابه فرهنگی، آداب و رسوم نزدیک به هم، تشابه تحصیلات، ظاهر و طبقه اقتصادی خانواده از شرایطی است که این مشاور خانواده از شرایط لازم برای ازدواج مطرح می‌کند و می‌افزاید: زوجین باید مهارت خوب گوش دادن، خوش سخن گفتن و توانایی سازگاری در هر شرایطی را داشته باشند.

نوروزی تصریح می‌کند: زوجین باید توان حل مسئله و ایجاد ارتباط رضایت‌مندی و گفت‌وگوی مناسب را داشته باشند تا بتوانند از هرگونه دخالت خانواده‌ها در زندگی‌شان جلوگیری کنند.

وی ضعف اعتقادی، اخلاقی، عدم تناسب فرهنگی و عدم استفاده صحیح از تکنولوژی را از علل طلاق ذکر و اضافه می‌کند: عدم رعایت اصل همتایی، دوستی‌های پیش از ازدواج، هجوم فرهنگ غرب از طریق اینترنت و ماهواره، مهاجرت‌های اجباری، ازدواج‌های بدون مشورت و ازدواج‌های احساسی و توقعات بی‌مورد در بروز طلاق موثر است.

این مشاور خانواده یادآور می‌شود: دخالت خانواده‌ها در زندگی زوجین یکی از عوامل بروز طلاق است که در شهرستان آبیک یکی از مهم‌ترین دلایل ذکر شده و خانواده‌ها باید فرهنگ جامعه امروز را بپذیرند و با تعامل و تفاهم با فرزندانشان رفتار کنند تا فرزندانشان در آغاز زندگی با مشکل مواجه نشوند و پدیده شوم طلاق اتفاق نیافتد که زیبنده جامعه اسلامی نیست.

نوروزی، فقدان مدیریت رفتار زناشویی، عدم رعایت موازین شرعی در روابط جنسی به خاطر گسست فرهنگی و تحت تأثیر قرار گرفتن فرهنگ غرب و استفاده از ماهواره و عدم رعایت موازین اخلاقی و گسست روابط زناشویی را نیز در بروز پدیده طلاق تأثیرگذار می‌داند.

باید گفت که خانواده‌ها باید بدانند که اسلام در خصوص تقویت پیوند ازدواج رهنمودهایی دارد که می‌توان به حق انتخاب همسر، آگاهی شوهر و همسر به حقوق یکدیگر، معاشرت نیکو و اخلاق زیبا، ریشه‌دارتر کردن محبت بین زوجین، همکاری با همسر در کارهای خانه و مدنظر داشتن نیکی‌ها و اغماض از بدی‌ها اشاره کرد.

خانواده‌ها نباید با تفکر سنتی و نسل اولی به فرزندانشان نگاه کنند و به جای اینکه با ازدواج فرزندانشان به زندگی‌شان سر و سامان ببخشند و بستر آرامش را برای آنان فراهم کنند، خودشان آتش‌بیار معرکه شوند و زندگی زناشویی فرزندانشان که به امید خوشبختی در کنار هم قرار گرفته‌اند را به جهنمی سوزان تبدیل کرده و سبب جدایی و طلاق آنان شوند.

با تأمل در پاره‌ای از رهنمودهای اسلام در خصوص تحکیم پیوند زناشوئی و جلوگیری از هر نوع تنش و اختلال در این پیوند مبارک، درمی‌یابیم که اسلام اهمیت بسزائی در این باره قائل شده است.

حتی گفته شده که اگر زوجینی با هم اختلاف داشتند و نتوانستند مشکلات خود را رفع کنند باید بزرگانی از سوی زوجین به عنوان داور، ریشه‌های اختلاف میان زوجین را مورد بررسی قرار داده و با شیوه‌های مختلف از قبیل وعظ، نصیحت، راهنمایی و تذکرات لازم به زوجین برای ایجاد مصالحت و سازش تلاش کنند نه اینکه بستر جدایی دو نفر را فراهم کنند.

امیدواریم خانواده‌ها با دقت در ازدواج فرزندانشان، بهترین سرنوشت را برای آنان رقم زده تا فرزندانشان بتوانند سال‌های سال با خوشی و سلامتی در کنار یکدیگر زندگی کنند.

انتهای پیام/77006/ی40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول