اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

تعدیل انتظارات طرفین برترین راه مقابله با طلاق

عواملی همچون دوستی‌های خیابانی، مشکلات اقتصادی، نبود تفاهم زوجین بزرگترین دلایل طلاق در جامعه امروز است که تعدیل انتظارات طرفین برترین راه مقابله با طلاق می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد.

تعدیل انتظارات طرفین برترین راه مقابله با طلاق

به گزارش خبرگزاری فارس از فیرورق، افزایش طلاق در جامعه امروز، نگرانی‌هایی در بین خانواده‌ها و مسئولین امر ایجاد کرده است.

روانشناسان و جامعه شناسان، در بررسی علل بروز طلاق در جامعه کنونی، مشکلات اقتصادی زوجین، دوستی‌های خیابانی، عدم توجه زوجین به نیازهای هم، چشم هم چشمی و... عنوان کرده‌اند.

اگر آمار طلاق را بررسی کنیم مشاهده خواهیم کرد که بیشترین رده سنی طلاق در خانم‌ها از 20 تا 24 سال و در آقایان از 25 تا 29 سال است.

در سال 91 بیشترین آمار طلاق را کسانی تشکیل دادند که کمتر از یک سال با هم زندگی کرده‌اند و اختلاف سنی آن‌ها بین سه سال بوده است و با توجه به آمار سال 91 نسبت ازدواج به طلاق در این سال 5.5 بوده، به عبارتی در مقابل هر 5.5 ازدواج ثبت شده یک طلاق به ثبت رسیده است.

عدم تفاهم، مشکلات اقتصادی بزرگترین دلایل طلاق

شاید یکی از عمده‌ترین دلایل طلاق در ازدواج‌های امروزی نداشتن رابطه رضایت بخش است؛ نبود اطلاعات دقیق و شناخت لازم از نیازهای اساسی دو طرف باعث بروز بسیاری از مشکلات و گره‌های جدی در روابط خانوادگی می‌شود.

یکی دیگر از دلایل مهم طلاق مشکلات اقتصادی خانواده‌ها است به طوری‌که وجود فشارهای مداوم مالی در زندگی طلاق‌ها را شدت می‌بخشند. از جایی که جامعه کنونی ما به سوی تشریفاتی شدن حرکت می‌کند و حتی اگر خانم و آقا از یک خانواده کار کنند و درآمدشان در حدی باشد که هزینه‌های معمولی زندگیشان را تامین کنند ولی زمانی که خرج‌های غیر قابل انتظار به هزینه‌های زندگی اضافه می‌شود دیگر هر دو طرف انگیزه خود را برای زندگی از دست می‌دهند.

نبود تفاهم نیز یکی دیگر از عواملی است که مواردی همچون ازدواج اجباری، عدم بلوغ اجتماعی، توقعات بی جا و ... را در بر دارد. یکی از پایه‌های اصلی یک زندگی وجود عشق، محبت و ابراز احساسات واقعی دو طرف است و بسیاری از افراد هدف خود در زندگی را جلب رضایت همسر خود می‌دانند و از او هم چنین انتظاری را دارند.

در صورت ضعف و نبود روابط شیرین در زندگی فرد احساس می‌کند که هدفش رو به زوال و نابودی است و دیگر انگیزه خود را برای ادامه زندگی از دست می‌دهد.

اعظم محمودزاده، کارشناس ارشد روانشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در فیرورق گفت: اغلب دلایل طلاق پیش از ازدواج وجود دارند اما به خاطر دوره قبل از ازدواج و باورهای مبهم از آن‌ها چشم پوشی می‌شود.

وی ادامه داد: از دلایل مهم طلاق می‌توان به مشکلات روحی و روانی زوجین و سوء ظن و بد اخلاقی و درگیری فیزیکی بین همسران نیز اشاره کرد و اغلب کسانی که برای حل مشکل به روانشناسان مراجعه می‌کنند از دخالت خانواده‌ها نیز ابراز نارضایتی می‌کنند.

بزرگترین پیامد طلاق، ضربه بزرگ روحی و شخصیتی به کودکان

غالباً پیامدهای طلاق در عرصه‌های فردی، خانوادگی، اجتماعی و در ابعاد روانی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مشاهده شده و معمولاً بیشترین آسیب‌ها را متوجه فرزندان طلاق دانسته‌اند. افسردگی و دلتنگی، ترس، کج خلقی و منفی بافی از آثار رایج طلاق بر فرزندان است. به دلیل آن که طلاق غالباً در پس مشاجرات و اختلافات علنی است و کودکان نه انتظار چنین اختلافی و نه تصویری روشن از آینده دارند، بنابراین فشارهای روانی زیادی را تجربه می‌کنند.

جدا شدن از والدین آن‌ها را آسیب‌پذیر می‌کند. از آنجا که کودکان نقاط اتکای خود را از دست می‌دهند، احتمال بیشتری وجود دارد که به خانه گریزی روی آورند. از سوی دیگر، با وجود تغییرات اجتماعی و فرهنگی در دهه‌های اخیر، طلاق در جامعه ما هنوز مسئله‌ای عادی قلمداد نمی‌شود و فرزندان طلاق در میان بستگان و محله انگشت نما و تحقیر می‌شوند.

این موضوع به دختران فشار بیشتری را تحمیل می‌کند؛ به ویژه آن که احتمال انتخاب شدن برای ازدواج آنان کاهش می‌یابد و احساس حقارت می‌تواند زمینه ساز بسیاری از شرارت‌ها و بزهکاری‌ها شود.

با آغاز کشمکش‌های خانوادگی هر یک از زن و مرد، می‌‌کوشند خود را در میان فرزندان موجه جلوه دهند و برای کسب حمایتِ بیشتر، به فرزندان خود روی می‌آورند. هر کدام از دو طرف، به ویژه زنان، برای تحکیم موقعیت خود، درصدد به انحصار گرفتن حمایت فرزندان خویش برمی‌آید و در برخی موارد، در صورت طلاق، ممکن است کودک نیز جزیی از این کشمکش باشد. انتخاب یکی از طرفین نزاع توسط کودکان و جبهه‌گیری در برابر طرف مقابل، هم کودک را از حمایت‌های وی محروم می‌کند و هم به افزایش کینه دامن می‌زند. در آموزه‌های اسلامی، عقوق والدین و قطع ارتباط با آنان از گناهان بزرگ شمرده می‌شود.

تعدیل انتظارات طرفین برترین راه مقابله با طلاق

حسن شفیعی، کارشناس ارشد روان‌سنجی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این خصوص، گفت: اصلاح نگرش به زندگی خانوادگی یکی از راه‌های مقابله با طلاق است، معمولاً نارضایتی از زندگی آنگاه پیش می‌آید که فاصله میان انتظار از زندگی و واقعیت‌های زندگی، غیر قابل تحمل یا اغماض باشد.

بنابراین یا باید به افزایش امکانات تا حد انتظارات اقدام کرد یا تعدیل انتظارات تا سرحد واقعیت‌ها را پذیرفت.

در کنار همه این‌ها روانشناسان جامعه نیز بهترین گزینه برای مشاوره دادن در زمینه‌های خانوادگی هستند.

گزارش از: حامد علی‌بک‌زاده

انتهای پیام/61009/س30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول