اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

دولت تا زمانی که در خط امام باشد مورد حمایت است

دفتر تحکیم وحدت در بیانیه ای اعلام کرد تا زمانی که دولت در خط امام پیش رود از آن قاطعانه و صمیمانه حمایت خواهیم کرد . از جناب نخست وزیر خواستاریم که با جدیت هر چه تمامتر بر معیارهای مکتبی ، انقلابی و هر چه جوان بودن در مورد انتخاب سایر وزرای خویش بیش از پیش تاکید ورزند .

دولت تا زمانی که در خط امام باشد مورد حمایت است

رخدادهای 22 شهریور 1359

چکیده

 

  • بالگرد حامل رئیس جمهور و نخست وزیر که برای بازدید دو ساعته از نوار مرزی به استان ایلام سفر کرده بود مورد حمله یک فروند میگ عراقی قرار گرفت.
  • تیمسار باقری فرمانده پیشین نیروی هوایی که قصد عزیمت به فرانسه را داشت توسط پاسداران کمیته مستقر در فرودگاه مهرآباد دستگیر شد .
  • مهندس محمد توسلی شهردار تهران صبح امروز استعفای خود را تقدیم نخست وزیر کرد و ضمن آن از آقای محمد علی رجایی خواست تا هرچه زودتر شهردار جدید را جهت تحویل گرفتن مسئولیت های شهر تهران معرفی نماید .
  • محمد علی رجایی نخست وزیر : کسانیکه صد در صد در خط امام نیستند در تصمیم گیری ها نمی توانند نقشی داشته باشند .
  • استاندار ایلام : طبق اطلاعات رسیده نیروهای عراقی مقابل نوار مرزی استان ایلام با چند لشکر صف آرایی کرده اند و هدف آنها از این اقدام تصرف قسمتی از استان ایلام است .
  • آیت الله ربانی شیرازی عضو شورای نگهبان: داشتن پست وزارت و عضویت در شورای نگهبان از لحاظ قانونی سازگار نیست و آیت الله مهدوی کنی قرار است بین وزارت کشور و عضویت شورا یکی را انتخاب کنند .
  • ابوالحسن بنی صدر در رابطه با واکنش های گسترده به سخنان خود در روز 17 شهریور گفت  : من به احترام نظر و خواست امام و با سپاس از روحانیت کشور سخنی نمی گویم.
  • آیت الله منتظری: آقای بنی صدر باید سعی بکنند برای مجلس احترام قائل شوند اگر ایشان منتخب مردمند و وکلای مجلس زیاد هستند که منتخب مردم هستند و ایشان خیال نکنند که وکلای مجلس باید همه شان دنبال ایشان بروند .

حمله جنگنده های عراقی به هلیکوپتر حامل رئیس جمهور و نخست وزیر

عصر امروز و به هنگام بازگشت رئیس جمهور ، نخست وزیر و همراهان از بازدید نوار مرزی یک میگ عراقی به هلی کوپتر حامل بنی صدر و رجایی تیراندازی کرد که با واکنش بموقع خلبانان هلیکوپترهای حامل رئیس جمهور و همراهان و نیز دخالت جنگنده های نیروی هوایی میگ عراقی مجبور به فرار شد . (1)

تیمسار باقری هنگام فرار بازداشت شد

بامداد امروز تیمسار باقری فرمانده پیشین نیروی هوایی که قصد عزیمت به فرانسه را داشت و برای پرواز با هواپیمای ایرفرنس به فرودگاه آمده بود توسط پاسداران کمیته مستقر در فرودگاه مهرآباد دستگیر شد . تیمسار باقری از دو هفته پیش با استفاده از معافیت پزشکی به قصد استراحت در دفتر کار خود حاضر نمی شد . سپاه پاسداران مستقر در فرودگاه مهرآباد اعلام کرد که تیمسار باقری قصد فرار از ایران را داشته است .  (2)

 

آیت الله منتظری ضمن انتقاد از بنی صدر گفت : ایشان اول شروع کردند و بایستی کاری را که انجام داده اند جبران بکنند . دنبال این نزاع را کشیدن چه از ناحیه آقای بنی صدر و چه از ناحیه دوستان دیگر در شرایط فعلی جدا حرام است و به ضرر انقلاب تمام می شود .

دفتر تحکیم وحدت : تا زمانی که دولت در خط امام باشد از آن حمایت می کنیم

دفتر تحکیم وحدت در بیانیه ای اعلام کرد تا زمانی که دولت در خط امام پیش رود از آن قاطعانه و صمیمانه حمایت خواهیم کرد . در بخشی از این بیانیه آمده است : از جناب نخست وزیر خواستاریم که با جدیت هر چه تمامتر بر معیارهای مکتبی ، انقلابی و هر چه جوان بودن در مورد انتخاب سایر وزرای خویش بیش از پیش تاکید ورزند .

در بخش دیگری از این بیانیه تاکید شده است : بدیهی است که در برابر پیاده کردن معیارهایی که امام فرموده اند چه در خارج و چه در داخل سنگ اندازی هایی صورت می گیرد ولی مردانی که مقاومت را از امام خویش آموخته اند در برابر همه دسیسه های پیدا و پنهان علیه حاکمیت اسلام و مکتب ایستادگی خواهند کرد . ما سخت امیدواریم در این مرحله حساس در مورد شما که مقلد امامید شاهد همان ایستادگی باشیم . (3)

شهردار تهران استعفا کرد

مهندس محمد توسلی شهردار تهران صبح امروز استعفای خود را تقدیم نخست وزیر کرد و ضمن آن از آقای محمد علی رجایی خواست تا هرچه زودتر شهردار جدید را جهت تحویل گرفتن مسئولیت های شهر تهران معرفی نماید .(4)

رجایی : آنان که در خط امام نیستند در تصمیم گیری ها دخالت نمی کنند

محمد علی رجایی نخست وزیر طی سخنانی به مناسبت سالگرد وفات آیت الله طالقانی در کانون مالک اشتر شهر ری اظهار داشت : کسانیکه صد در صد در خط امام نیستند در تصمیم گیری ها نمی توانند نقشی داشته باشند . رجایی در مورد آیت الله طالقانی گفت : ایشان می گفتند ای مدعیان فدایی خلق ای کسانیکه هر جا مرا سپر مقاصد شوم خود قرار می دهید و به دنبال اسم من و زیر پوشش اسم من مقاصد شوم خود را معین می کنید اگر شما مرا قبول دارید من چنین هستم من هرگاه مایوس می شوم که مردم چگونه این بار را به منزل خواهند رساند به محضر امام می روم و آرامش پیدا می کنم .  (5)

شورای نگهبان در امور اجرایی نقشی ندارد

شورای نگهبان در اطلاعیه ای اعلام کرد که این شورا در امور اجرایی دخالت نمی کند . در بخشی از این اطلاعیه آمده است : از کلیه هموطنان تقاضا می شود از ارسال نامه و تلگرام در اموریکه مربوط به کار این شورا نخواهد بود جدا خودداری نموده و مشکلات خود را تنها با نهادهای مربوط که مسئول امور می باشند در میان گذارند . (6)

200 تانک و 300 خودروی عراقی عقب رانده شدند

به دنبال درگیری های دو روز گذشته در نوار مرزی ایلام  نیروهای عراقی با تعداد زیادی تانگ و نفر بر و توپخانه سنگین به پاسگاه های نی خضر ، هلاله و انجیره حمله کردند .

ابراهیمی استاندار ایلام گفت : در درگیری های صورت گرفته پاسگاه نی خصر متاسفانه آسیب فراوان دیده و مزدوران عراقی در این حملات از 200 تانک و 300 خودروی زره پوش و همچنین توپخانه استفاده کرده اند . (7)

خبر دیگر این که دیروز نیروهای عراقی از سه نقطه مرزی پاسگاه های مومنی ، خین و حدود مقر پاسداران و ماموران مستقر در مرز شلمچه را با سلاح های سنگین مورد حمله قرار دادند . این حمله با مقاومت پاسداران و ماموران انتظامی مواجه شده و دفع گردید . (8)

آیت الله ربانی شیرازی : داشتن پست وزارت و عضویت در شورای نگهبان سازگار نیست

آیت الله ربانی شیرازی عضو شورای نگهبان گفت : داشتن پست وزارت و عضویت در شورای نگهبان از لحاظ قانونی سازگار نیست . وی ادامه داد : خود آقای مهدوی کنی نیز به این مسئله توجه داشتند و در نظر بوده که یکی از این دو مقام را ترک گویند در چند روزی که کابینه آقای رجایی در شرف تشکیل بود و از ایشان دعوت برای پست وزارت کشور گردیده بود ایشان در ابتدا میل به شرکت در کابینه را نداشتند ولی به خاطر مسائلی این کار را پذیرفتند و اگر طبعا تغییر فکر ندهند و وزارت کشور را بپذیرند از شورای نگهبان کنار می روند و شخص دیگری از جانب امام برای عضویت در شورای نگهبان قانون اساسی انتخاب خواهد شد . (9)

 

بنی صدر با استفاده از سیاست فرار به جلو سکوت ناصحانه امام خمینی را حمل بر حمایت از خود کرده و به مردم می گوید « امیدوارم امام خود دستور سفارش و نصیحت لازم را به اینان خواهند فرمود تا کشور ما در راه وحدت استوار بماند .» این همه در حالی بود که امام خمینی همواره از مسئولان می خواستند اختلافات را علنی نکرده و به فکر صلاح کشور باشند .

بنی صدر : من معتمد مردم هستم و پا برجا می مانم

ابوالحسن بنی صدر طی سخنانی که به مناسبت سالگرد ارتحال آیت الله طالقانی و در بهشت زهرا ایراد شد گفت : بعد از بیانات من در روز 17 شهریور از دو سو عکس العمل هایی بروز کرد برای این که معلوم شود عکس العمل های مخالف از کدام منشا است کافی است خود شما درباره افرادی که با عناوین مختلف با استفاده از نام سازمان های مختلف موضع اتخاذ کرده اند تحقیق کنید و اگر دیدید این افراد از یک گروه هستند آن وقت معلوم می شود حق به جانب من بوده است . بنی صدر با اشاره به عکس العمل روحانیت و امام خمینی نیز گفت : این موضوع عکس العمل و بیان دیگری است .

امام مخالفانم را نصیحت کنند !

رئیس جمهور با اشاره به دیدار خود با سید احمد خمینی فرزند امام و همچنین آیت الله اشراقی نیز گفت : من به احترام نظر و خواست امام و با سپاس از روحانیت کشور سخنی نمی گویم و امیدوارم امام خود دستور سفارش و نصیحت لازم را به اینان خواهند فرمود تا کشور ما در راه وحدت استوار بماند . بنی صدر همچنین گفت : من به عنوان معتمد مردم کشور بر جا می مانم استوار هم می مانم و پاسدار وحدت مردم خواهم بود . (10)

آیت الله منتظری : طرح نزاع در شرایط کنونی حرام است

آیت الله منتظری در یک پیام تلویزیونی گفت : الان کشور ما در شرایط حساسی قرار دارد و ابرقدرت ها کشور ما را در محاصره اقتصادی قرار داده اند و در خارج هر اندازه می توانند عوامل امپریالیزم و صهیونیسم تبلیغات علیه انقلاب و رهبر انقلاب می نمایند و از طرف دیگر دشمن با ما در حال جنگ است و عراق رسما با ما در حال جنگ می باشد و در غرب کشور سربازان و پاسداران شهید می شوند ، اقتصاد کشور فلج است و دانشگاه ها تعطیل است و ما احتیاج به این داریم که وضع بهتری برای دانشگاه ها درست بکنیم .

بنی صدر شروع کرد و باید جبران کند

وی در ادامه ضمن انتقاد از بنی صدر گفت : ایشان اول شروع کردند و بایستی کاری را که انجام داده اند جبران بکنند . دنبال این نزاع را کشیدن چه از ناحیه آقای بنی صدر و چه از ناحیه دوستان دیگر در شرایط فعلی جدا حرام است و به ضرر انقلاب تمام می شود . آیت الله منتظری در بخش دیگری از سخنان خود گفت : آقای بنی صدر باید سعی بکنند برای مجلس احترام قائل شوند اگر ایشان منتخب مردمند و وکلای مجلس زیاد هستند که منتخب مردم هستند و ایشان خیال نکنند که وکلای مجلس باید همه شان دنبال ایشان بروند نخیر هر کدام فکر دارند و قوه مجریه باید دنبال مجلس باشد یعنی رئیس جمهور و دولت باید همیشه مجری دستورات مجلس باشند . (11)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 23شهریور 1359 ، صفحه 16

2- اطلاعات ، 22 شهریور 1359 ، صفحه 2

3- اطلاعات ، 22 شهریور 1359 ، صفحه 2

4- اطلاعات ، 22 شهریور 1359 ، صفحه 2

5- اطلاعات ، 22 شهریور 1359 ، صفحه 3

6- اطلاعات ، 22 شهریور 1359 ، صفحه 3

7- اطلاعات ، 22 شهریور 1359 ، صفحه 4

8- اطلاعات ، 22 شهریور 1359 ، صفحه 13

9- اطلاعات ، 22 شهریور 1359 ، صفحه 4

10- اطلاعات ، 22 شهریور 1359 ، صفحه 7 و 16 ، بنی صدر با استفاده از سیاست فرار به جلو سکوت ناصحانه امام خمینی را حمل بر حمایت از خود کرده و به مردم می گوید « امیدوارم امام خود دستور سفارش و نصیحت لازم را به اینان خواهند فرمود تا کشور ما در راه وحدت استوار بماند .» این همه در حالی بود که امام خمینی همواره از مسئولان می خواستند اختلافات را علنی نکرده و به فکر صلاح کشور باشند . بررسی شیوه برخورد امام خمینی با جریانات پیش آمده از آغاز ریاست جمهوری بنی صدر تا زمان عزل او، حکایت از تلاش ایشان تا حد امکان برای عدم دخالت در مسائل مختلف و اختلافات موجود می باشد. ایشان همیشه در مسیر بی طرفی، عدم دخالت مستقیم در مسائلی که از سوی مسئولین قابل حل بود و همچنین واگذاری مسائل به مجلس شورای اسلامی، حرکت می کرد، مگر اینکه واقعاً ادامه روند را به سود کشور و انقلاب نمی دیدند. ایشان از همان ابتدا ـ با اینکه بعداً اعلام کردند که با ریاست جمهوری بنی صدر موافق نبوده اند ـ مسیر را برای بنی صدر جهت انجام برنامه های خود باز گذاشتند و حتی وی را به قائم مقامی خود در فرماندهی کل قوا نیز منصوب کردند. اما این به معنی تأیید اقدامات بنی صدر محسوب نمی شود، بلکه ایشان نمی خواستند به گونه ای عمل کنند که بهانه ای به دست رئیس جمهور دهند. به همین دلیل، در مناسبت ها و بهانه های مختلف، خصوصاً به هنگام انتخاب نخست وزیر و اعضای کابینه، طی سخنان متعددی با بیان ویژگی های کلی نخست وزیر و اعضای کابینه متناسب با شرایط انقلاب اسلامی، تلاش می نمودند تا از انتخاب افراد غیر انقلابی از جانب بنی صدر جلوگیری کنند. ایشان همچنین یک بار صراحتاً با پیشنهاد بنی صدر برای انتخاب حجت الاسلام سید احمد خمینی به عنوان نخست وزیر مخالفت کردند . امام خمینی همچنین در مقابل برخی اختلافات میان مسئولین با وجودی که سعی می کردند به صورت مستقیم دخالت نکنند، با این حال در سخنان خود دائماً مسئولین کشور را به وحدت و پرهیز از اختلاف دعوت می کردند. ایشان همچنین در مواجهه با شرایط حادی همچون مسائل به وجود آمده پس از واقعه 14 اسفند 59 از دخالت مستقیم خودداری کردند و حل موضوع را به یک شورای سه نفره واگذار کردند. در عین حال از نمایندگان خود در این هیأت می خواستند تا گزارش اقدامات و روند پیشرفت امور را به اطلاع ایشان برسانند. سرانجام امام در اوج فضای اتهام زنی که بنی صدر از ابتدای سال 1360 ایجاد کرده بود، او را از فرماندهی کل قوا عزل کرده و تصمیم نهایی در خصوص وی را به مجلس شورای اسلامی واگذار نمودند و پس از تصمیم مجلس نیز او را از سمت ریاست جمهوری عزل کردند . رک اقدامات بنی صدر و رفتار امام خمینی (ره) در مواجهه با آن ، باشگاه اندیشه

11- جمهوری اسلامی ، 22 شهریور 1359 ، صفحه 2 ، سخنان آیت الله منتظری را می توان در دو بخش مجزا به بررسی نشست 1- در شرایطی که کشور از همه سو در محاصره دشمنان قرار دارد ، جنگ و تحریم اقتصادی از یک سو و نیز بحران های متعددی که از ابتدای انقلاب روز به روز بر انقلاب تحمیل شده است چرا و با چه مجوزی مسئولان اختلافات را به میان مردم کشیده و بحران زایی می کنند ؟ 2- اگر رئیس جمهور منتخب مردم است نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز منتخبان مردم هستند و بنی صدر نباید در سخنان خود با تکیه بر این که از سوی مردم انتخاب شده است درصدد رسیدن به مقاصد سیاسی خاصی باشد ، دولت همواره باید با مجلس هماهنگ باشد . دو نکته فوق خلاصه سخنان آیت الله منتظری در این برنامه تلویزیونی است . به موازات این دو نکته دو سوال نیز مطرح است 1- همه شرایط بحرانی که آیت الله منتظری مستند حکم خود برای حرام بودن کشیدن اختلافات به میان مردم اعلام کردند در میانه دهه 60 وجود داشته و عامل جنگ همه جانبه با رژیم بعث عراق و در واقع شرق و غرب نیز بر این بحران ها اضافه شده بود و با همه این اوصاف آیت الله منتظری همواره با کشیدن اختلافات به میان مردم و نیز تمکین نکردن به قانون در محاکمه متخلفان وابسته به خود از جمله باند مهدی هاشمی کشور را با بحران مواجه می ساخت حال سوال این است که آیا آیت الله منتظری سخنان و فتوای تاریخی خود را فراموش کرده بود ؟ یا دشمنی دشمنان کم و به صفر رسیده بود ؟ 2- آیت الله منتظری پس از انتخاب خاتمی در خرداد 76  به ریاست جمهوری می گوید « «ایشان(خاتمی) قاعده اش این بود می رفت پیش مقام رهبری و می گفت شما احترامت محفوظ، ۲۲ میلیون به من رأی دادند، از من انتظارات دارند و اگر بنا بشود که بخواهید در وزرای من و در استاندارهای من دخالت بکنید و افرادی را به من تحمیل کنید، من نمی‌توانم کار بکنم، بنابراین من ضمن تشکر از مردم استعفا می دهم. به مردم می گویم: ایها الناس می خواهند در کار من دخالت کنند. قاعده این بود که به این صورت عمل نماید.»  رک جهان نیوز ، 27 خرداد 1390 ،  حال چگونه است که آیت الله منتظری از بنی صدر می خواهد در برابر قانون تمکین کرده و با نمایندگان مجلس هماهنگ شود و از خاتمی می خواهد در برابر قانون بشورد و به استناد آرای خود از مجلس و بالاتر از آن ولایت فقیه و رهبری عبور کند ؟!

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول