اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

آیا کهگیلویه و بویراحمد با مدیریت خادمی لباس تغییر به تن می‌کند

کهگیلویه و بویراحمد در فاصله سه تا چهار سال، سومین استاندار خود را شناخت تا نام هجدهمین استاندار این استان در تاریخ ثبت شود؛ حال همه بی‌صبرانه منتظر تغییر چهره استان و فرار از محرومیت‌ها هستند.

آیا کهگیلویه و بویراحمد با مدیریت خادمی لباس تغییر به تن می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، این‌روزها در استان کهگیلویه و بویراحمد روزهایی متفاوت است که به زعم بسیاری از دلسوزان و کارشناسان، شروعی دوباره برای یک حرکت بزرگ در راه برون رفت از بیکاری، مشکلات معیشتی و اقتصاد مردم در این استان محسوب می‌شود.

این روزها خون جدیدی در رگ‌های توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد جاری شد تا امیدهای مردم درد کشیده این استان با امیدهای دولت تدبیر و امید گره بخورد و باز هم مردم چشم به آینده‌ای چهار ساله بدوزند.

 در کهگیلویه و بویراحمد مدیریت 385 روزه سید حسین صابری که مصادف با فشارها و محدودیت‌های مالی و غیر مالی داخلی و خارجی بود، پایان گرفت تا یک مرد بومی تازه‌‌نفس، کلید دولت روحانی را برای قفل‌های سنگین این استان تحویل بگیرد.

صابری هر چه را بافته بود به دست نماینده دولت یازدهم داد تا مردم این استان یک بار دیگر شاهد استانداری بومی باشند که البته انتخاب او این بار تفاوت‌های عمده‌ای با قبل داشت که یکی از مهمترین آن‌ها اجماع نمایندگان مجلس، بخش زیادی از سیاسیون و مردم روی یک گزینه واحد بود.

* مدیران چابک و کاربلد دوای درد مشکلات

نشاط و تحرک ایجاد شده در استان کهگیلویه و بویراحمد نویدبخش تعمیم این فضا به بدنه خسته و رنجور مدیریتی در این استان است تا بلکه سکاندار تازه‌نفس کهگیلویه و بویراحمد در کنار خود مدیرانی چابک و کاربلد برای تحقق انتظاراتی که مردم در همین روزهای نخست مطرح کردند، ببیند.

آن‌گونه که خود سید موسی خادمی در نخستین صحبت رسمی‌اش در کسوت استاندار اشاره کرد، وی کاربلد بودن و همسو بودن با سیاست‌های اعتدالی دولت را از مهم‌ترین معیارهای انتخاب مدیران دانست.

* پاسخ خادمی به طرح بحث‌های سردسیری و گرمسیری

سید موسی خادمی به مهم‌ترین نگرانی بخشی از مردم در مورد تقسیم‌بندی‌های گرمسیری و سردسیری پاسخ و به طور صریح به این موضوع واکنش نشان داد.

خادمی گفت: هیچ فردی در کهگیلویه و بویراحمد در عملکرد من رنگ و بوی سیاسی و قومی نمی‌بیند؛ من نه ریش‌سفید و کدخدای یک ده هستم، نه فرماندار یک شهرستان و نه هم نماینده یک استان، بلکه من نگاهم به همه مردم یکسان است و شهرستانی و قومی و طایفه‌ای فکر نخواهم کرد.

اگر چه سوابق سید موسی خادمی در مسئولیت‌های قبلی تا حد زیادی نگرانی از رویکرد قومی و طایفه‌ای را در مدیریت او برطرف می‌کند ولی دست کم باید یک دوره 6 ماهه تمام صبر کرد و دید این مرد معتدل بومی صاحب تجربه برای هدایت کشتی متوقف شده کهگیلویه و بویراحمد چه خواب‌هایی دیده است.

استاندار جدید کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: هر فردی در این استان به قومی، طایفه‌ای و قبیله‌ای وابسته است و هر اقدامی را می‌توان با چنین انگی تخطئه و تحت‌الشعاع قرار داد ولی باید این نگاه از فرهنگ و فضای عمومی این استان رخت ببندد که راه آن در سایه کار گروهی، اعتماد، حفظ همدلی موجود و همراهی و همکاری آحاد مردم است.

* خط و نشانی که خادمی در نخستین ثانیه‌های مسئولیتش برای مدیران کشید

خادمی البته از همین نخستین ثانیه‌های مسئولیتش در مسئولیت سنگین استانداری کهگیلویه و بویراحمد خط و نشان را برای مدیران دولت یازدهم مشخص کرد و گفت: هیچ رفتار و تصمیمی را با تفکر قومی و شهرستانی از هیچ مدیری بر نمی‌تابم و در دولت یازدهم هیچ مدیری در این استان حق ندارد، مسائل قومی و سردسیری- گرمسیری را در تصمیمات ودستوراتش دخیل کند.

او این را هم گفت که با هر مدیری می‌توانم کار کنم ولی با مدیرانی که در مسئولیت خود، کارشان را بلد نیستند به هیچ وجه کار نخواهم کرد.

خادمی، دست خود را به سوی همه افراد همسو با سیاست‌های اعلام شده دراز کرد و گفت: ‌موسی خادمی به تنهایی موفق به شکستن سیکل فقر، بیکاری و عدم سرمایه‌گذاری و تولید در این استان نخواهد بود و از همه مردم، مسئولان، سیاسیون و همه آحاد مردم می‌خواهم تا کار گروهی را در این استان شروع کنیم و از تک‌روی‌ها و یکه‌تازی‌ها بپرهیزیم.

* آیا کهگیلویه و بویراحمد لباس "تغییر" بر تن می‌کند؟

به هر حال هر چه باشد، اکنون سید موسی خادمی مردم کهگیلویه و بویراحمد را برای روزهای خوش، بدون فقر و بیکاری امیدوار کرد ولی هر چه باشد فعلا" این حرف‌ها روی کاغذ، رنگ و لعابی زیبا دارند ولی سؤال اساسی این است که آیا کهگیلویه و بویراحمد واقعا" لباس "تغییر" را بر تن خواهد کرد؟ برای پاسخ به این سؤال کمی صبوری لازم است ولی شواهد کنونی، قلم به دستان و تحلیل‌گران و بسیاری از کارشناسان را نیز در کنار توده‌های دردکشیده مردم، امیدوار به تغییر کرده است.

اکنون بسیاری از محدودیت‌هایی که سید حسین صابری- استاندار قبلی- از آن‌ها حرف می‌ِ‌زد در حال کم‌رنگ‌تر شدن هستند؛ صابری در مراسم تودیع خود در یک اعتراف صادقانه گفت که بسیاری از محدودیت‌ها درون استان و محدودیت‌های ناشی از شرایط کشور، موجب شد تا نتوانم آنگونه که مردم این استان انتظار داشتند کار و خدمت کنم ولی خدا را شاهد می‌گیرم که هر چه در توان داشتم به کار گرفتم، هر چند به همه وظایفم عمل نکردم.

* تفاوت صابری با سایر استانداران تودیع‌‌ شده

صابری یک تفاوت عمده با بسیاری از استانداران تودیع شده داشت، او هرگز عملکردی را گزارش نداد و گفت که مردم و وجدان‌های بیدار کارهای انجام شده را می‌بینند؛ گزارش‌هایی که صابری اگر اهلش بود می‌توانست از کوتاه کردن دست متجاوزان اراضی ملی، قانون‌مندی و حاکم شدن نظم اداری، پاسخگویی بالا به مردم و رسانه‌ها، ساماندهی رودخانه بشار و تقویت محیط زیست، سفرهای منظم شهرستانی، توزیع عادلانه بودجه‌های شهرستانی، حمایت از ساخت مساجد و مصلی‌ها و مواردی از این دست به عنوان کارهای شاخصش نام ببرد، اما نبرد؛ گزارشاتی که البته همه آن‌ها را نماینده ولی‌فقیه هم تأیید کرد و گفت که این کارهای صابری قابل تحسین بود.

به هر حال استان کهگیلویه و بویراحمد، در روز سوم مهر ماه و در فاصله سه تا چهار سال، سومین استاندار خود را شناخت تا نام سید موسی خادمی به عنوان هیجدهمین استاندار کهگیلویه و بویراحمد ثبت شود؛ استانداری که معلوم نیست کی و چگونه جایش را به استاندار بعدی می‌دهد ولی دست کم توده مردم در این استان امیدوارند که این مدیر بومی موفق عمل کند و خط بطلان بر تفکر ناکارآمدی مدیران بومی بکشد.

حال این سؤال اساسی مطرح است که آیا سید موسی خادمی تا پایان دولت یازدهم و شاید هم دوازدهم، استاندار کهگیلویه و بویراحمد می‌ماند یا باز هم دنانشینان از عدم ثبات مدیریت و آزمون و خطاهای بی‌حاصل و فرصت‌سوز، رنج می‌‌‌برند؟

------------------------

گزارش از کریم بنام

-----------------------

انتهای پیام/82005/ج40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول