اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در بیانیه هیئت داوران جشنواره تئاتر استانی فارس مطرح شد

حذف انجمن باسابقه تئاتر در امور اجرایی جشنواره تأسف‌آور است

هیئت داوران بیست و چهارمین جشنواره تئاتر استانی فجر فارس از حذف انجمن نمایش در امور اجرایی جشنواره انتقاد کرد.

حذف انجمن باسابقه تئاتر در امور اجرایی جشنواره تأسف‌آور است

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، بیست و چهارمین جشنواره استانی تئاتر فجر با تمام خوبی‌ها و کاستی‌های خود چهارشنبه‌شب پایان یافت.

هیئت داوران این جشنواره که شامل حجت علیخانی، مهران امام بخش و پرویز فلاحی پور بود، در بیانیه‌ای نقاط قوت و ضعف این جشنواره را عنوان کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: بیست و چهارمین جشنواره تئاتر فجر استانی فارس، در شیراز، مهد فرهنگ و اخلاق و ادب ایران زمین، در فضایی نه چندان گرم و امیدبخش و با دستاوردهای نه چندان درخور ظرفیت‌های فرهنگی موجود این استان، برگزار شد و به پایان رسید.

هیئت داوران جشنواره، با توجه به واقعیت‌های موجود در سطوح ملی و محلی و ضرورت‌های گفتمانی و فرهنگی امروز میهن بزرگ اسلامی ایران لازم می‌داند، پیش از قرائت نتایج داوری این جشنواره، اشاراتی گذرا به واقعیت‌های نه چندان مطلوب حیات تئاتری این استان و خطرات احتمالی پیش روی آینده آن داشته باشد.

هیئت داوران همچنین در ادامه بیانیه خود اضافه کرده است: خانواده تئاتر استان فارس، طی یک‌دهه گذشته، بنا بر واقعیت‌های قابل ردیابی در تاریخ تحول تئاتر کشور، یکی از سالم‌ترین، جسورترین و موفق‌ترین و از جمله اخلاقی‌ترین اعضای خانواده بزرگ تئاتر کشور بوده است.

در این بیانیه تصریح شده است: تا سال گذشته، مبنای پذیرفته شدن و حضور در این جشنواره، سابقه اجراهای عمومی موفق و دانش نظری و فنی و هنری قابل قبول و محک خورده متقاضیان بوده است، اما به استناد آثار انتخاب شده و به اجرا در آمده در این جشنواره و غیبت محسوس نام‌های آشنا در آن، چه در میان خیل 16 نمایش شرکت‌کننده و چه در فعالیت‌های نه چندان سازمان‌یافته جنبی آن، از هر نظر، سالی غیرمعمول و نیازمند آسیب‌شناسی جدی است.

در ادامه این بیانیه اضافه شده است: تأسف‌آورتر از هر چیز، غیبت محسوس اعضای انجمن  نمایش در مدیریت اجرایی این جشنواره بود که به سهم خود مستحق بازنگری آسیب‌شناسانه است.

در این بیانیه خاطرنشان شده است: انجمن باسابقه و فعالی که از جمله انجمن‌های نمایشی نمونه کشور بوده و طی سال‌های گذشته با همکاری اداره کل استان، زمینه‌ساز تحولات بسیار چشمگیر و محسوس در استان فارس بوده است که از آن جمله می‌توان به مشارکت موثر و فعال در برگزاری چند جشنواره فجر استانی، جشنواره‌های کودک و نوجوان، حضور فعال در برگزاری صدها جلسه نقد و بررسی جشنواره‌ای، برگزاری چند جشنواره تئاتر جوان، جشنواره‌های تئاتر دفاع مقدس، برگزاری چند همایش تئاتر و تعزیه عاشورائیان، برگزاری ده‌ها بزرگداشت روز جهانی تئاتر (اردیبهشت تئاتر ایران)، و ده‌ها همایش و نشست تئاتری دیگر است که گواه روشنی بر توانایی و تجربه مثال‌زدنی این انجمن بوده و نادیده گرفتن آن جز وارد کردن خسارت به شان و جایگاه این انجمن و از طریق آن، آسیب‌رساندن به شان و کرامت تئاتر و خانواده بزرگ تئاتر استان، نتیجه دیگری نداشته و نخواهد داشت.

در ادامه این بیانیه آمده است: مدیران، مسئولان و اعضای خانواده بزرگ تئاتر استان فارس، هیئت داوران بیست و چهارمین جشنواره تئاتر فجر این استان، در نگاهی آسیب‌شناسانه و شاید نیز اندکی عجولانه، حذف انجمن با سابقه تئاتر این استان در مدیریت اجرایی این جشنواره را یکی از اصلی‌ترین و موثرترین دلایل بروز و ظهور جلوه‌های تاسف‌باری ارزیابی می‌کند که در بیست و چهارمین جشنواره فجر استانی فارس، به عینه مشاهده و تجربه کرده است.

این بیانیه می‌افزاید: در کلیت این جشنواره، علاوه بر ضعف‌های مورد اشاره، تعداد اندکی آثار قوی، با شاخصه‌های برجسته نیز وجود داشته‌اند که قادرند علاوه بر دفاع از حیثیت تئاتر استان، از حیثیت و افتخارات به‌حق منطقه‌ای و کشوری آن نیز دفاع کنند.

در بخش پایانی بیانیه این جشنواره آمده است: هیئت داوران بیست و چهارمین جشنواره تئاتر فجر استان فارس، بنا بر وظیفه حرفه‌ای و اخلاقی خود، با توجه به مشاهده نشانه‌ها و بارقه‌های امیدبخش ملموس در مناسبات میان مدیریت فرهنگی استان و خانواده بزرگ تئاتر فارس، لازم می‌داند خانواده جوان و فهیم تئاتر این استان را به مسئولیت‌پذیری و وفاق درون خانوادگی هرچه بیشتر از یک‌سو و تعامل موثر و مثبت‌تر با اداره کل و مدیران فرهنگی این استان از سوی دیگر جلب کند و معتقد است که رفع هرچه سریع‌تر پیش‌داوری‌های جاری در میان خانواده و برگزاری یک نشست درون خانوادگی برای بازنگری در مسائل مبتلا به تئاتر استان و جلوگیری از تداوم شماری از ضعف‌های جاری در این جشنواره در سال‌های آینده و باز گرداندن تئاتر استان به مسیر پرافتخار گذشته بسیار الزامی و کارساز خواهد بود.

به گزارش فارس، مراسم اختتامیه بیست و چهارمین جشنواره استانی تئاتر فجر چهارشنبه‌شب با حضور جمع کثیری از خانواده تئاتر استان فارس در تالار حافظ شیراز برگزار شد.

انتهای پیام/2448/ذ/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول