اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس تعذیه شبکه بهداشت کهگیلویه تأکید کرد

لزوم رعایت اصول بهداشتی در شستشو و پخت سبزیجات

کارشناس تغذیه و رژیم غذایی شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه با اشاره به تیغ دو لبه سبزیجات در تهدید سلامت انسان گفت: در شستشو و پخت سبزیجات باید اصول بهداشتی رعایت شود.

لزوم رعایت اصول بهداشتی در شستشو و پخت سبزیجات

به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه، نرگس جریده امشب در جمع خبرنگاران با اشاره به لزوم گنجاندن سبزیجات در سبد غذایی خانواده اظهار کرد: سبزی‌ها در سبد غذایی خانواده‌ها همانند یک تیغه دو لبه عمل می‌کند که از یک سو مصرف آن بسیار مفید بوده و از سوی دیگر عدم آشنایی با نحوه پخت واصول شستشوی آن عواقب جبران‌ناپذیری خواهد داشت.

وی با بیان این مطلب تصریح کرد: مقاومت ویتامین‌ها و املاح مختلف موجود در سبزی‌ها در برابر عوامل مخرب مانند حرارت، نور و اکسیداسیون با یکدیگر متفاوت است.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی شبکه بهداشت ودرمان شهرستان کهگیلویه  خرد کردن زیاد سبزی‌جات و در معرض هوا قرار دادن آن‌ها را موجب از بین رفتن ویتامین‌های موجود در سبزی‌جات دانست.

جریده با اشاره به اهمیت مصرف سبزی‌جات در رژیم غذایی افراد ابراز داشت توصیه‌هایی هم برای پخت سبزی‌جات داشت.

به گفته وی، برای پخت سبزی‌جات ابتدا آب را تا حدود 60 درجه سانتی‌گراد گرم کرده و سپس سبزی‌جات داخل آن ریخته شود زیرا حرارت آب موجب از بین رفتن آنزیم‌هایی می‌شود که می‌توانند ویتامین‌ها را از بین ببرند.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: سبزی‌ها به دلیل احتمال از بین رفتن مواد مغذی و همچنین ایجاد مواد سرطان‌زا نباید به مدت طولانی سرخ شوند و اضافه روغن مصرفی نیز نباید به داخل ظروف اصلی برگردانده شود.

جریده تصریح کرد :بهتر است تخته آماده‌سازی گوشت از سبزی‌ها جدا باشد و به جای تخته‌های چوبی از پلاستیک‌های فشرده استفاده شود و در صورت استفاده از تخته‌های چوبی، بعد از کار باید آن‌ها را به دقت شسته و سطح آن با لایه‌ای نازک از نمک پوشیده شود.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت کهگیلویه خاطرنشان کرد: سبزی‌ها از جمله گروه‌های غذایی هستند که مصرف روزانه 2 تا  چهار واحدشان توصیه می‌شود ولی شستشوی آن‌ها از موارد مهمی است که عدم دقت در آن می‌تواند سبزی‌ها را به یک تهدید جدی برای سلامت بدن تبدیل کند.

این کارشناس تغذیه مرحله پاکسازی، انگل زدایی، میکروب‌زدایی و آبکشی را چهار مرحله اصولی شستشوی سبزیجات اعلام کرد.

انتهای پیام/82016/ذ30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول