اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

فارس گزارش می‌دهد

تعطیلی پژوهشکده کرمان از شایعه تا واقعیت

انتشار اخباری مبنی بر تعطیلی بزرگترین مرکز پژوهشی دانش‌آموزی استان کرمان این روزها والدین را با موجی از نگرانی مواجه کرده است.

تعطیلی پژوهشکده کرمان از شایعه تا واقعیت

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، انتشار اخباری مبنی بر تعطیلی بزرگترین مرکز پژوهشی دانش‌آموزی استان کرمان در شرایطی که قرار است، دانش‌آموزان کرمانی خود را برای جشنواره خوارزمی آماده کنند، این روزها والدین را با موجی از نگرانی مواجه کرده است.

پژوهشکده تعلیم و تربیت استان کرمان در سال 1374 با هدف ترویج فرهنگ تحقیق و پژوهش در سطح استان کرمان و برقراری پیوند بین محتوای آموزش‌های کلاسیک و طرح‌های پژوهشی دانش‌آموزان و حمایت مالی و اجرایی از آنها افتتاح شد.

این مرکز بزرگترین مرکز پژوهشی دانش‌آموزان در سطح استان کرمان به شمار می‌رود که در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی از جمله خوارزمی و رباتیک آزاد ایران در سال‌های گذشته خوش درخشیده است.

پژوهشکده تعلیم و تربیت از ابتدا جایگاه قانونی نداشته است

محمدرضا سلطان‌زاده معاون پژوهشی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان گفت: پژوهشکده تعلیم و تربیت از همان ابتدا کد آموزشی و جایگاه قانونی نداشته است.

این در حالی است که این مرکز به قول مسئولان غیرقانونی در 18 سال اخیر فعال بوده و هم‌اکنون نیز چندین مرکز پژوهشی دیگر در کشور به همین شکل وجود دارند.

تعطیلی پژوهشکده واقعیت ندارد

ابراهیم شیخ‌بهایی، مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان نیز به خبرنگار فارس در کرمان گفت: پژوهشکده تعطیل نشده است، فقط کارکنان آن که نیروهای قراردادی هستند طبق ضوابط و بر مبنای طرح مهرآفرین باید چند سالی را در مناطق کمتر توسعه یافته بگذرانند.

وی با اشاره به اینکه در پژوهشکده تعلیم و تربیت پست سازمانی وجود ندارد، اظهار داشت: دانش‌آموزان می‌توانند برای طرح‌های خود به پژوهش‌سراها مراجعه کنند.

شیخ‌بهایی افزود: در حال حاضر دو پژوهش‌سرا در شهر کرمان فعال هستند و قرار است دو پژوهش‌سرای دیگر هم در محل پژوهشکده تعلیم و تربیت فعال شوند.

نارضایتی دانش‌آموزان از تجهیزات پژوهش‌سراها

یکی از برگزیده‌های جشنواره خوارزمی و جابربن حیان که در پژوهشکده تعلیم و تربیت کرمان پرورش یافته است در این زمینه گفت: پژوهش‌سراها تجهیزات آن ‌چنانی برای طرح‌های دانش‌آموزان در اختیار ندارند و عموما به وسیله معلمان موظف اداره می‌شود، یعنی مربیانی که تخصص پژوهشی قابل قبولی نداشته و فقط برای گذراندن ساعات کسر تدریس خود به پژوهش‌سرا مراجعه می‌کنند.

وی افزود: این سبب شده دانش‌آموزان از تجهیزات پژوهش‌سراها، کمبود نیروی انسانی و عدم تخصص آنان ناراضی باشند.

از سوی دیگر نیروهای پژوهشکده تعلیم و تربیت که سال‌های متوالی در کنار دانش‌آموزان و طرح‌هایشان بهترین تجربه‌ها را کسب کرده‌اند، قرار است به عنوان معلم در مدارس آموزش دهند به ترتیب باید تخصص چندین ساله‌ خود در پژوهشکده را کنار بگذارند.

کاش زودتر تکلیف ما را مشخص کرده بودند

یکی از اعضای کادر اداری پژوهشکده تعلیم و تربیت کرمان با اشاره به اینکه ما فرزندان خود را ثبت‌نام و برای زندگی یک‌ساله خود برنامه‌ریزی کرده‌ایم، گفت: دقیقا بعد از اینکه ما فرزندانمان را ثبت‌نام کرده‌ایم، می‌گویند باید به نقاط دورافتاده استان کرمان بروید.

وی افزود: اگر من می‌خواستم، تدریس کنم از همان ابتدا به جای انتخاب کادر اداری تدریس را انتخاب می‌کردم و شرمنده دانش‌آموزانی هستم که با سررشته کمی که از تدریس دارم باید به آنها تعلیم دهم.

یک منبع آگاه نیز با اشاره به اینکه پژوهشکده تعلیم و تربیت از بدو تاسیس تاکنون جایگاه تشکیلاتی و سیستمی در مجموعه آموزش و پرورش نداشته است، گفت: در تمام این سال‌ها پژوهشکده با مساعدت مسئولان پژوهش‌باور آموزش و پرورش استان کرمان به فعالیت پرداخته است و چون تخصیص نیرو به این مرکز مشکل بوده، اغلب کادر اداری و پژوهشی آن قراردادی بوده‌اند که یک سال پیش همه پیمانی شدند.

این مرکز دو گروه نیرو دارد، اداری و پژوهشی، نیروهای پژوهشی یا همان اساتید راهنمای بخش‌های پژوهشی نقش هیئت علمی غیر رسمی این مرکز را دارند که عموما از اعضای پاره وقت هیئت علمی دانشگاه‌ها نیز هستند.

در روزهای اخیر با تصمیم اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان همه این نیروها مجبور به حضور در مناطق کمتر توسعه یافته استان کرمان شده‌اند که با این تفسیر دیگر نیرویی در پژوهشکده باقی نمی‌ماند و نتیجه آن اختلال فعالیت‌های این مرکز پژوهشی است که شاهد آن هستیم.

برای صحت تعطیلی پژوهشکده تعلیم و تربیت کرمان تصمیم می‌گیریم سری به این مرکز پژوهشی بزنیم، ساعت 11 صبح است، وارد پژوهشکده که می‌شویم با تعطیلی تمام بخش‌ها مواجه می‌شویم.

بخش‌ها فعلاً تعطیل هستند

سیدعلی مرتضوی مدیر پژوهشکده تعلیم و تربیت استان کرمان گفت: فعلاً تا تخصیص نیروهای جایگزین بخش‌های علمی و اداری این مرکز غیرفعال هستند.

وی با اشاره به اینکه سیاستگذاری‌ها در این زمینه را اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان انجام می‌دهد از ارائه توضیحات بیشتر خودداری کرد.

اکنون موجی از نگرانی والدین و دانش‌آموزان را فرا می‌گیرد، آیا به تخصص نیروهای جدید و میزان ساعات کاری آنها در برنامه جدید آموزش و پرورش استان کرمان توجه شده است، آیا استفاده از نیروی اداری در امر مهم تدریس توجیه‌پذیر است، آیا استدلال غیرقانونی بودن مستمسک خوبی برای برچیدن یک مجموعه موفق است و هزاران سئوال دیگر از این قبیل که تصمیمات مدیران آموزش و پرورش استان کرمان را به چالش می‌کشد.

..............................

گزارش از: مریم بهادری

...............................

انتهای پیام/2446/ع30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول