اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

تعبیر مهاجرانی از سوء استفاده از روحانیون ساده اندیش

مهاجرانی : مشروعیت قدرت‌طلبان به این است که از بعضی از کسانی که در منطقه هستند روحانیونی که نفوذ دارند با نزدیک شدن به آن‌ها با بهره برداری از نوعی ساده اندیشی‌ها برای خودشان مشروعیت فراهم کنند.

تعبیر مهاجرانی از سوء استفاده از روحانیون ساده اندیش

رخدادهای 13 شهریور1359

چکیده

 

  • رئیس مجلس شورای اسلامی: آقایان بنی صدر و رجایی به دنبال دو جلسه طولانی به تفاهم نزدیک شده اند .
  • عطاء الله مهاجرانی: خلع سلاح عشایر اشتباه بوده و آنان باید مسلح بمانند چرا که اسلحه برای عشایری به معنی زندگی است به معنی موجودیت است .
  • سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو امروز با انتشار بیانیه ای بار دیگر از دولت شوروی خواست که با متوقف کردن ارسال اسلحه به عراق به تعهد خود در مورد صلح در خاورمیانه عمل کند .
  • نیروهای عراقی یک بار دیگر قصر شیرین و اطراف آن را با آتش توپخانه مورد حمله قرار دادند .
  • آیت الله بهشتی گفت : مسئله اشغال لانه جاسوسی و نگهداری از کسانیکه در آنجا بوده اند در رابطه با سرعت بخشیدن به سیاست قطع کامل وابستگی سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران از غرب و شرق صورت گرفته است .
  • عبدالسلام جلود مرد شماره دو لیبی گفت  : ما انقلاب اسلامی ایران و پیروزی این انقلاب را در واقع پیروزی تمدن شرق بر تمدن غرب می دانیم که اوضاع را به طور کلی در منطقه دگرگون کرد.

آیت الله هاشمی : رئیس جمهور و نخست وزیر به تفاهم نزدیک شده اند

رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز گفت : آقایان بنی صدر و رجایی به دنبال دو جلسه طولانی به تفاهم نزدیک شده اند .

وی اظهار داشت : دراین فاصله جناب آقای رئیس جمهور وجناب آقای نخست وزیر دو ملاقات طولانی داشتند ،

آیا مهاجرانی و دوستانش در ستاد اجرایی فتنه 88 با خود به این مسئله فکر کرده بودند که به گونه ای عمل کنند تا دشمن حتی فکر توطئه علیه نظام اسلامی را نداشته باشد ؟ آیا همگامی و همراهی با دشمنان برونی و نیز تحریک عوامل ساده و میدانی برای ایجاد آشوب در کشور و ... خلاف فرمایشات مهاجرانی در سال 59 را نشان نمی دهد ؟

در اولین دیدار آقای رجایی با جمعی از افراد پیشنهادی کابینه شان با آقای رئیس جمهور ملاقات کردندکه خودشان گفتند خیلی مفید بوده وبسیاری از مسائلی که مشکلی بود درراه تفاهم حل شد، کمی مسائل باقی مانده بود دیشب بازجامعه روحانیت مبارز ازاین دونفر برادران بزرگوارمان دعوت کرده بودندوتانزدیک ساعت نیم بعد از نصف شب با ایشان مذاکره میکردندو تقریبا به تفاهم کامل نزدیکیم.(1)

مهاجرانی : ما باید مجال فکر کردن به توطئه را از دشمن بگیریم

عطاء الله مهاجرانی نماینده شیراز در مجلس طی سخنانی در جلسه علنی امروز اظهار داشت : بر اساس اطلاعاتی که به ما از فارس رسیده است  وضعیت در منطقه فاجعه آمیز است .  وی ادامه داد : بنا به فرموده امام  قرار بود ماجوری عمل کنیم که مجال تفکر توطئه را از دشمن بگیریم الان بایستی از امکان وقوع فاجعه صحبت کرد وبه این خاطر است که با توطئه آمیزی ها و یا سوء استفاده از فرصت ها و با بهره برداری از بعض مقبولیت ها ومشروعیت ها دارند مسئله ای را برای ما ایجاد می کنند که ممکن است این مسئله به فاجعه منجر شود  .

خان ها با نزدیک شدن به روحانیون ساده اندیش به دنبال کسب مشروعیت هستند

مهاجرانی در مورد فتنه خوانین در استان فارس گفت :  زندگی ایلی و زندگی کوچ نشینی همواره با نوعی عدم امنیت همراه است واین عدم امنیت راخان ها اخیرا با ایجاد مشکلات کاذب سعی کرده اند ، به نفع ریش سفیدی وبه نفع موقعیت طلبی وقدرت خواهی خودشان حل کنند . مشکلات کاذب درست کردند . مشکلات را حل کردند وبا بعضی از مقامات صحبت کردند وبعد در این صحبتها برا ی خودشان نوعی موقعیت ایجاد کردندو الان اینها درصدد انسجام هستند .

بعد از پیروزی خاتمی در سال 1376 مهاجرانی و دوستانش که بر سر کار آمده بودند برای کسب مشروعیت به دنبال شیخی رفتند که امام او را از فعالیت های سیاسی منع کرده بود ، آیت الله منتظری در این مسیر پلی شد تا کارگزاران خاتمی به اهداف خود برسند ! و در فتنه 88 نیز عوامل فتنه از آیت الله منتظری و تعدادی از روحانیون ساده اندیش که بعضا در برخی ارگان های نظام نیز دستی بر کار داشتند حداکثر سوء استفاده را بردند

نماینده شیراز در تشریح این فتنه گفت : این افراد به دنبال آن هستند که موفق بشوند نوعی مقبولیت ومشروعیت برای خودشان فراهم کنند . مقبولیت آنها این است که بتوانند به بعضی مقامات رسمی و سیاسی نزدیک شوند  ومشروعیتشان به  این است که از بعضی از کسانی که در منطقه هستند روحانیونی که نفوذ دارند با نزدیک شدن به آن ها با بهره بردار ی از نوعی ساده اندیشی ها برای خودشان مشروعیت فراهم کنند .

مدعیان نمایندگی امام در مقابل نهادهای انقلاب می ایستند ! / عشایر باید مسلح بمانند !

مهاجرانی با اعلام این که فتنه گرها خود را در برخی موارد نماینده امام دانسته و در مقابل نهادهای برآمده از انقلاب می ایستند گفت : نمی توانیم بگوئیم که زندگی کوچ نشینی با امنیت همراه است واین اشتباه را برادرانی که معتقد بودند بایستی عشایر را خلع سلاح کرد هم انجام دادند . اسلحه برای عشایری به معنی زندگی است به معنی موجودیت است . حتی با اسلحه اش حرف می زند . (2)

درخواست ایران از شوروی : صادرات سلاح به عراق را متوقف کنید

سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو امروز با انتشار بیانیه ای بار دیگر از دولت شوروی خواست که با متوقف کردن ارسال اسلحه به عراق به تعهد خود در مورد صلح در خاورمیانه عمل کند . در بیانیه مطبوعاتی سفارت ایران در شوروی آمده است : ایران از اظهارات هفته گذشته برژنف رهبر شوروی در مورد رفع تشنجات و کاهش مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه و خاور نزدیک استقبال می کند ، محمد مکری سفیر ایران بارها از شوروی خواسته است در سیاست تحویل اسلحه به رژیم فاشیست عراق تجدید نظر کند و  به این ترتیب تعهد خود را به صلح و ثبات در منطقه ثابت کند .

سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو همچنین اعلام کرده است : ایران قصد ندارد نقش ژاندارم منطقه را بر عهده بگیرد و ایفای چنین نقشی به وسیله کشورهای دیگر را نیز نخواهد پذیرفت . (3)

درگیری در مرزهای غربی ادامه دارد ؛ انهدام دو پاسگاه عراقی

ساعت نه صبح دیروز نیروهای عراقی یک بار دیگر قصر شیرین و اطراف آن را با آتش توپخانه مورد حمله قرار دادند . بر پایه گزارش های رسیده تا این ساعت چندین توپ به باغات قصر شیرین اصابت کرده و باعث آتش سوزی هایی در این شهر شده است . نیروهای ایرانی نیز به این تهاجمات پاسخ گفته و بر اثر آتش متقابل یک پایگاه مرزی عراق منهدم شد . (4)

 

سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو امروز با انتشار بیانیه ای بار دیگر از دولت شوروی خواست که با متوقف کردن ارسال اسلحه به عراق به تعهد خود در مورد صلح در خاورمیانه عمل کند .

آیت الله بهشتی : در تسخیر لانه جاسوسی به دنبال نفع اقتصادی نبودیم

آیت الله بهشتی گفت : ما در تسخیر لانه جاسوسی آمریکا به دنبال منافع اقتصادی نبودیم. وی در پاسخ به این سوال که برخی جراید از قول شما عنوان کرده اند که گروگان گیری جاسوسان آمریکایی به نفع ایران نیست گفت : این عبارت که گروگان گیری به نفع ایران نیست عبارت من نبوده است من گفته ام ما در گروگان گیری به دنبال نفع اقتصادی نبوده ایم .

اشغال لانه جاسوسی در جهت قطع کامل وابستگی سیاسی و اقتصادی ایران بود

آیت الله بهشتی ادامه داد : مسئله اشغال لانه جاسوسی و نگهداری از کسانیکه در آنجا بوده اند در رابطه با سرعت بخشیدن به سیاست قطع کامل وابستگی سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران از غرب و شرق صورت گرفته است . وی گفت : به نظر من مسئله انقلاب برای ما مسئله اصلی است همه مسائل سیاسی و اقتصادی و اجتماعی باید در رابطه با حفظ انقلاب و حفظ استقلال کامل ما و حفظ هویت کامل اسلامی انقلاب مورد بررسی و تصمیم گیری قرار بگیرد و امیدوارم این رویه همچنان در جمهوری اسلامی حاکم باشد . (5)

عامل آتش سوزی در سینما رکس اعدام شد

عامل آتش سوزی در سینما رکس آبادان اعدام شد . حسین تکبعلی زاده متهم ردیف اول آتش سوزی سینما رکس آبادان که پیش تر خودش را به دادگاه معرفی کرده بود پس از 18 جلسه محاکمه اعدام شد . (6)

جلود : پیروزی انقلاب اسلامی پیروزی تمدن شرق بر تمدن غرب است

سرگرد عبدالسلام جلود مرد نیرومند لیبی پس از قذافی گفت : ما انقلاب اسلامی ایران و پیروزی این انقلاب را در واقع پیروزی تمدن شرق بر تمدن غرب می دانیم که اوضاع را به طور کلی در منطقه دگرگون کرد .وی ادامه داد : پیروزی انقلاب ایران ملت های منطقه را به ادامه راه امیدوار ساخت . (7)

پی نوشت :

1- مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی ، جلسه 13 شهریور 1359

2- مشروح مذاکرات مجلس ، 13 شهریور 1359 ، مهاجرانی در صحن علنی مجلس می گوید قرار بود چنان عمل کنیم که دشمن حتی به فکر توطئه نیز نیفتد ، او ادامه می دهد عاملان فتنه یعنی خوانین از طریق ارتباط گیری با برخی روحانیون ساده اندیش به دنبال کسب مشروعیت ومقبولیت برای خود هستند او در ادامه راه حل هایی را برای درمان مشکلات فارس و بخصوص عشایر بر می شمرد که مسلح ماندن عشایر از جمله آنها است ! در باره این سه بخش از سخنان مهاجرانی گفتنی هایی وجود  دارد که به اختصار به آنها اشاره می کنیم 1- آیا مهاجرانی و دوستانش در ستاد اجرایی فتنه 88 با خود به این مسئله فکر کرده بودند که به گونه ای عمل کنند تا دشمن حتی فکر توطئه علیه نظام اسلامی را نداشته باشد ؟ آیا همگامی و همراهی با دشمنان برونی و نیز تحریک عوامل ساده و میدانی برای ایجاد آشوب در کشور و ... خلاف فرمایشات مهاجرانی در سال 59 را نشان نمی دهد ؟ 2 – ارتباط گیری با روحانیون ساده اندیش برای کسب مشروعیت و مقبولیت متدی است که در طول تاریخ دین و دیانت همواره از سوی منحرفین دنبال شده است ،  مردم انقلابی ایران یادشان نرفته که در ابتدای انقلاب چه کسانی به دنبال کودتا بودند و برای مشروعیت بخشی به این کودتا با کدامین روحانی نماها مذاکره می کردند ،‌ بعد از پیروزی خاتمی در سال 1376 مهاجرانی و دوستانش که بر سر کار آمده بودند برای کسب مشروعیت به دنبال شیخی رفتند که امام او را از فعالیت های سیاسی منع کرده بود ، آیت الله منتظری در این مسیر پلی شد تا کارگزاران خاتمی به اهداف خود برسند ! و در فتنه 88 نیز عوامل فتنه از آیت الله منتظری و تعدادی از روحانیون ساده اندیش که بعضا در برخی ارگان های نظام نیز دستی بر کار داشتند حداکثر سوء استفاده را بردند ولی حماسه نه دی نشان داد که مردم تنها منشا مشروعیت را ولایت فقیه می دانند و بس و دیگران را با این محور می سنجند  نه بر عکس .

3- اطلاعات ، 13شهریور 1359 ، صفحه 2

4- اطلاعات ، 13شهریور 1359 ، صفحه 2

5- اطلاعات ، 13 شهریور 1359 ، صفحه 2

6- طاهر خانی ، رضا ، روزنگار جامع ایران پس از انقلاب اسلامی ، صفحه 100 ، درباره حسین تکبعلی‌زاده و اینکه انگیزه اصلی‌اش از آتش زدن سینما چه بود جز اعترافاتی که خودش در دادگاه انقلاب که به ریاست سید حسین موسوی تبریزی برگزار شد و گفت‌وگوهایی که با روزنامه‌ها و مجلات آن زمان داشت تقریبا اطلاعات بیشتری وجود ندارد. نکته‌ای که در مورد او هیچ کسی تردید نداشت این بود که او اعتیاد به مواد مخدر داشت و سابقه‌دار و خلافکار بود. پدرش را سال‌ها پیش از دست داده بود و مادرش با مرد معتاد نوشابه‌فروشی ازدواج کرده بود. ماجرای آتش زدن سینما رکس را نیز او بود که به زنی که در محرم و صفر روضه‌خوانی می‌کرد تعریف کرده بود. درست در شب هفتم شهدای سینما رکس که همزمان با شب شهادت امام علی بود این زن که به ننه نمکی مشهور بود واقعه را از مادر حسین تکبعلی‌زاده می‌شنود و برای چند نفر نقل می‌کند. این در روزهایی است که تکبعلی‌زاده ظاهرا در خفا زندگی می‌کرد

تکبعلی‌زاده بعد‌ها در دادگاه اعتراف می‌کند که بعد از آتش زدن سینما تا هفتم شهدا در آبادان می‌ماند و بعد به اصفهان می‌رود. او یک بار دستگیر اما موفق به فرار از زندان شد و در چهارم دی ماه ۵۷ بار دیگر دستگیر می‌شود. او در اعترافاتش گفته: «در خانه نشسته بودم که ماموران آمدند و من را دستگیر کردند و به زندان انداختند.» او در زندان بود که انقلاب به پیروزی می‌رسد و ۲۳ بهمن از زندان آزاد می‌شود: «به اصفهان رفتم. چند روز بعد به تهران آمدم و امام در مدرسه علوی بود. به آنجا رفتم که خودم را معرفی کنم. اما شلوغ بود و نتوانستم. دوباره به اصفهان برگشتم، خواستم به آبادان بیایم تا خودم را معرفی کنم.» این وقتی است که مردم آبادان از دولت موقت و انقلابی می‌خواهند که قاتل فرزندانشان را به سزای عملش برساند و به همین دلیل روزنامه‌ها عکس او را به عنوان قاتل فراری منتشر می‌کنند. تکبعلی‌زاده در اعترافاتش گفته هر روزنامه‌ای را که باز می‌کرده نامش را به عنوان جنایتکار ساواک می‌دیده است: «در آبادان به خانه آقای رشیدیان – نماینده مجلس اول شورای اسلامی – پناه بردم.» رشیدیان به گفته خودش از او می‌خواهد که در خانه مادرش مخفی شود تا چاره‌ای بیاندیشند. ظاهرا در این زمان او بار دیگر به اعتیاد روی آورد و با اینکه در هر جایی که می‌نشسته درباره آتش زدن سینما حرف می‌زده است . در‌‌ همان زمان تعداد زیادی از خانواده‌های داغدار در قم و اداره دارایی آبادان تحصن می‌کنند و از امام خمینی می‌خواهند تا عاملین این جنایت آدم‌سوزی را مجازات کنند. تکبعلی‌زاده هم در‌‌ همان زمان نامه‌ای به امام می‌نویسد به این مضمون: «بسم الله قاسم الجبارین. من حسین تکبعلی‌زاده یکی از فرزندان جانباز اسلام که بی‌گناه و طبق یک توطئه حساب شده در معرض اتهام آدم‌سوزی سینما رکس آبادان قرار گرفته‌ام و عکسم را هم در مجله جوانان چاپ کرده‌اند.» او در ادامه می‌خواهد که این اتهام را رفع کنند. دفتر امام نیز در پاسخ به این نامه از آیت‌الله جمی نماینده و امام جمعه آبادان می‌خواهد تا به این ماجرا رسیدگی کند. اما خانواده‌های بازماندگان خواستار ایجاد عدالت هستند. سرانجام نیز تکبعلی‌زاده به همراه ۲۵ نفر دیگر از مسئولان شهربانی و ساواک و روسای ادارات و مقامات استانی به عنوان متهم معرفی می‌شوند و دادگاه‌ از ابتدای شهریور سال ۵۹ به ریاست سید حسین موسوی تبریزی برگزار می‌شود.

حسین تکبعلی‌زاده از دستگیری مجدد تا اعدام در زندان آبادان ماند. در طی دادگاه آنجایی که از آتش‌سوزی و فرارش از سینما و جای گذاشتن همراهانش می‌گفت نیز بار‌ها دچار تشنج عصبی شد. با این همه اعترافات تکبعلی‌زاده در دادگاهی که در آبادان تشکیل شد، تنها سندی است که از او به جای مانده است.

تکبعلی‌زاده در این دادگاه می گوید «رفتم خانه و بچه‌ها آمدند و گفتند می‌خواهیم یک سینما را آتش بزنیم. چهار شیشه کوچک تهیه شد تا تینر در آن ریختیم و به سینما سهیلا رفتیم. در سینما شیشه‌ها را از سالن انتظار روی زمین انداختیم و بعد کبریت زدم. اما آتش نگرفت. به سالن سینما برگشتم و جریان را به بچه‌ها گفتم. همگی از سینما بیرون آمدیم. »

به نوشته روزنامه اطلاعات، متهم آتش‌سوزی سینما رکس در ادامه دادگاه از آن شب تعریف کرد که باز می‌گردند تا دوباره سینما سهیلا را به آتش بکشند. اما سینما بسته بود و در بازگشت این سینما رکس و ۶۰۰ نفر تماشاگرش بودند که انتظار تلخی می‌کشیدند تا در آتشی که تکبعلی زاده و به تحریک ساواک می خواهد روشن کند بسوزند.  او در ادامه از شرح آتش‌سوزی می‌گوید: « نیمه‌های فیلم بود که ... بلند شدیم و رفتیم داخل سالن انتظار. از در عقب از طرف بوفه سر آن دوراهی کمربندی در سالن سینما که آب سردکن هم همانجاست. همه با هم رفتیم وقتی رسیدیم صحبتی از کجا ریختن تینر‌ها شده بود. آنجا ایستادیم. هیچ کس داخل سالن نبود و بوفه تعطیل شده بود. » بعد از آنکه مواد در همه جا پخش شد ظاهرا به اعتراف خود تکبعلی‌زاده کبریت را او کشید و آتش یک باره شعله گرفت.

حسین تکبعلی‌زاده پنج‌‌شنبه ۱۳ شهریور ماه ۵۹ به همراه سروان منوچهر بهمنی، علی نادری مدیر سینما رکس، اسفندیار رمضانی مدیر داخلی سینما، سرهنگ سیاووش امینی آل آقا رییس سابق اطلاعات شهربانی آبادان و فرج‌الله مجتهدی اعدام شد  . رک ابراهیم زاده ،‌فرزانه ، عامل آتش سوزی سینما رکس ؛ از اقرار در خانه تا اعتراف در دادگاه ، پارسینه به نقل از تاریخ ایرانی ، 23 شهریور 1391 ، موسوی تبریزی رئیس دادگاه در مصاحبه دیگری می گوید « اینکه کدام سینما و فیلم انتخاب شود که جمعیت زیادی داشته باشد، کجا مواد آتش‌زا بریزند که مردم کشته شوند از قبل برنامه‌ریزی شده بود.ساواک از ضعف افراد سوءاستفاده می‌کرد. آن‌ها از نقاط ضعف ۴ عامل آتش‌سوزی سینما رکس مطلع بودند، مثل اعتیاد تکبعلی‌زاده.» آتش‌سوزی سینما رکس کار ساواک بود ، تاریخ ایرانی ، 5 شهریور 1391

7- اطلاعات ، 13 شهریور 1359، صفحه 16

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول