اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اتاق تجارت و صنایع استان هرات خبر داد

استقبال از سرمایه‌گذاری ایران در افغانستان

رئیس اتاق تجارت و صنایع استان هرات از استقبال دولت افغانستان و شخص رئیس جمهور این کشور برای حضور سرمایه‌گذاران ایرانی در افغانستان خبر داد.

استقبال از سرمایه‌گذاری ایران در افغانستان

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، حاجی‌سعید خطیبی ظهر امروز در همایش آشنایی با فرصت‌های تجاری و سرمایه اتاق‌های بازرگانی همدان و هرات با اشاره به وجود زیرساخت‌ها و معادن غنی در کشور افغانستان و شهر هرات اظهار داشت: دولت افغانستان از سرمایه‌گذاری برادران ایرانی در این کشور استقبال می‌کند.

وی با بیان اینکه باید در پی حفظ  منافع دو کشور باشیم تصریح کرد: ما نسبت به سایر کشورها احساس قرابت بیشتری با ملت ایران داریم.

رئیس اتاق تجارت و صنایع استان هرات از اینکه تاجران افغان در برخی از استان‌های ایران باعث اشتغال ده‌ها هزار نفری برادران ایرانی شدند ابراز خوشحالی کرد و افزود: در استان‌های خراسان جنوبی و تهران کارخانه‌های بزرگ با سرمایه‌گذاری بالای افغان ها ایجاد شده است.

وی بحران‌های متعدد افغانستان طی چند دهه اخیر را یادآور شد و اظهار داشت: افغانستان بعد از عبور از این مشکلات صفحه‌ای پربار را پیش روی خود باز کرده و دستاوردهای بزرگی را برای خود ایجاد کرد.

خطیبی نظام اقتصادی افغانستان را بر پایه نظام اقتصادی بازار توصیف کرد و گفت: در ارتباط با تسهیلات برای بخش تجاری در افغانستان قدم‌های بزرگی برداشته شده است.

وی خاطرنشان کرد: قوانین گمرکی در افغانستان قوانینی تسهیل ‌کننده است که ظرف دو ساعت به ترخیص کالا از گمرک می‌انجامد.

رئیس اتاق تجارت و صنایع استان هرات نظام بانکی افغانستان را نیز نظامی مدرن بیان کرد و افزود: در نصف روز حواله‌های بانکی از این کشور به کشورهای دیگر منتقل می‌شود.

وی یادآور شد: در افغانستان هر تاجری که اقدام به سرمایه‌گذاری کند و به ثبت برساند زمین رایگان در اختیار سرمایه‌گذار قرار داده می شود.

خطیبی از وجود 28 درصد از معادن افغانستان در شهر هرات خبر داد و تصریح کرد: معادنی چون سنگ مرمر، مس، اورانیوم و انواع سنگ‌های قیمتی از جمله مواد معدنی موجود در هرات است.

وی با اشاره به واردات 5 میلیارد دلاری از ایران تصریح کرد: این واردات اگر ادامه داشته باشد افغانستان را به جامعه مصرف‌کننده تبدیل می کند و ما به این امر راضی نیستیم.

رئیس اتاق تجارت و صنایع استان هرات خاطرنشان کرد: ما در پی صادرات کالا از افغانستان به ایران هستیم و باید به دنبال ایجاد اشتغال در کشور خود باشیم.

وی تصریح کرد: شکی نیست که دو ملت ایران و افغانستان دارای شاخصه‌های مهم و مشترکی هستند که در هیچ جای دنیا چنین شاخصه و اشتراکی وجود ندارد.

خطیبی در پایان خاطرنشان کرد: گسترش روابط فرهنگی، اقتصادی و تجاری بین دو کشور رسالت هیئت بازرگانی افغانستان است.

انتهای پیام/89017/ح30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول