اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم شبستر در خانه ملت:

مناظره دریاچه ارومیه راهکار علمی و عملی ارائه نکرد

نماینده مردم شبستر در خانه ملت با اشاره به اینکه این مناظره به جای پرداختن به راهکارهای علمی و عملی به مسائل سطحی پرداخته، گفت: مسائلی که در این مناظره عنوان شده پشتوانه علمی و کارشناسی نداشته و راهکاری که اکنون نیاز شرایط پیش آمده در حوزه این دریاچه است ارائه نشد.

مناظره دریاچه ارومیه راهکار علمی و عملی ارائه نکرد

علی علیلو امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: دعوت نشدن نمایندگان آذربایجان‌شرقی نقص اصلی این مناظره بود و اگر قرار بود در رابطه با این معضل مناظره‌ای صورت گیرد باید برای هر سه استان حق مساوی اختصاص می‌یافت نه اینکه عملا یکی از استان‌ها به کل نادیده گرفته می‌شد.

وی با اشاره به اینکه این مناظره به جای پرداختن به راهکارهای علمی و عملی به مسائل سطحی پرداخت، گفت: مسائلی که در این مناظره عنوان شده پشتوانه علمی و کارشناسی نداشته و راهکاری که اکنون نیاز شرایط پیش آمده در حوزه این دریاچه است ارائه نشد.

علیلو با تاکید بر اینکه گشتن به دنبال مقصر برای شرایط پیش آمده راهکار نیست، گفت: کسانی که ادعای دایه بهتر از مادر را دارند بیایند با نظر کارشناسی و علمی راهکاری را برای برون رفت از این مشکل ارائه دهند نه اینکه با دامن زدن به مشکلات کنونی آن را بغرنج‌تر کنند.

این نماینده مجلس نهم که حوزه انتخابیه‌اش یکی از شهرهای مقدم در صف تاثیرپذیران از خشک شدن دریاچه ارومیه است، گفت: در حال حاضر در بخش جنوبی دریاچه ارومیه بیش از 12 هزار حلقه چاه در حال مکیدن حیات این دریاچه است و باید جلوی این برداشت‌ها گرفته شود نه اینکه با فرافکنی و غوغاسالاری سعی در شانه خالی کردن از اشتباهاتی که مرتکب شده‌ایم کنیم.

دریاچه‌ای که به حالش باید گریست

بالاخره بعد از مرگ سهراب به فکر نوشدارو افتاده‌اند و برنامه‌ای را در قالب مناظره در رابطه با خشک شدن دریاچه ارومیه ترتیب دادند که در نظر اول ایرادی کلی مبنی بر عدم حضور مسئولی از آذربایجان شرقی بر آن وارد بود و مشخص نیست تهیه کننده آن با چه استدلال و منطقی این اقدام را انجام داده است.

در این مناظره مسئولان و نمایندگان دو استان آذربایجان‌غربی و اردبیل حضور داشتند و نماینده یا مسئولی از آذربایجان‌شرقی به این مناظره دعوت نشده بود این در حالی است که آذربایجان‌شرقی به اعتراف همین کارشناسان حاضر بیشتر خسارت را از خشک شدن دریاچه ارومیه دیده و خواهد دید.

اما در هر صورت نفس موضوع و برگزاری چنین مناظره‌ای مورد استقبال همه قرار گرفت ولی اینکه این برنامه به جای پرداختن به راهکارها تبدیل به میدان جنگی بین استان‌های حوزه این دریاچه شد و در این میان آذربایجان‌شرقی مدافعی را در این کارزار نداشت.

موضوعاتی که در این مناظره بیشتر مورد کنکاش قرار گرفت موضوع انتقال آب ارس، تغییر الگوهای کشت و برنامه‌های کشاورزی، توجه به پتانسیلی به نام مردم و مشارکت دادن آنها در رسیدن به اهداف و برنامه‌های تعیین شده بود.

اما در این میان موضوعی که همگی شرکت‌کنندگان در مناظره بر آن اتفاق نظر داشتند عدم مدیریت و سوء مدیریت‌هایی بود که طی چند دهه گذشته در رابطه با دریاچه ارومیه اتفاق افتاده اما آیا همین شرکت‌کنندگان جزو مدیران تصمیم‌گیر در این رابطه نبودند؟ نمایندگان مجلس چگونه می‌خواهند در رابطه با طرح‌هایی که حیات این دریاچه را به خطر انداخته پاسخگو باشند؟ محیط زیست چگونه می‌خواهد در مقابل اجرایی نشدن قوانینی که مسئولیت اجرای آنها را داشته جوابگو باشد؟ وزارت نیرو چگونه می‌خواهد در احداث سدهایی که بدون پیوست زیست محیطی اقدام کرده جوابگو باشد؟

مهم‌تر اینکه نماینده‌ای که به صراحت اعلام می‌کند مانع انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه به خاطر کشاورزی منطقه‌اش خواهد شد چگونه می‌خواهد در مقابل افکار عمومی برای از بین رفتن این زیستگاه پاسخگو باشد؟

انتهای پیام/60001/ع40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول