اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز ملی شبکه لرزه‌نگاری باند پهن کشور:

هر هفته 1200 زلزله در کشور اتفاق می‎افتد

رئیس مرکز ملی شبکه لرزه نگاری باند پهن کشور گفت: به طور متوسط هر هفته یک هزار و 200 زلزله بالاتر از دو ریشتر در سطح کشور روی می‎دهد.

هر هفته 1200 زلزله در کشور اتفاق می‎افتد

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، انوشیروان انصاری پیش از ظهر امروز در نشست با تعدادی از اعضای کارگروه زلزله استان گلستان اظهار داشت: بیشترین تمرکز این زلزله‎ها در کشور به دلیل ساختارهای زمین‎شناختی متعلق به محدوده زاگرس و البرز است.

گل‎فشانی موید تهدید زلزله در گلستان است

وی یادآور شد: سال گذشته به دلیل وقوع زلزله‎های بزرگ در استان‎های آذربایجان شرقی، بوشهر و هرمزگان حجم زلزله‎های کوچک در کشور رشد چشمگیری داشت.

انصاری با اشاره به زلزله‎خیزی استان گلستان خاطرنشان ساخت: گلستان به دلیل قرار گرفتن روی گسل‎ها همیشه در معرض وقوع زلزله است.

وی ادامه داد: از نمونه‎های بارز فعالیت‎های لرزه‎ای پنهان در گلستان، می‎توان به پدیده گل‎فشان اشاره کرد.

پیش‎بینی در مورد زمان زلزله فعلا امکان پذیر نیست

رئیس مرکز ملی شبکه لرزه‎نگاری باند پهن کشور تصریح کرد: این پدیده نشان می‎دهد، در لایه‎های پایینی زمین این منطقه، فعل و انفعالات در رسوبات زمین به شکل گل‎فشانی ظاهر شده است.

انصاری با اشاره به موضوع پیش‎بینی در موضوع زمان وقوع زلزله اذعان داشت: آن پیش‎بینی که در ذهن مردم وجود دارد که مثلا چند روز دیگر زلزله در یک نقطه روی می‎دهد، فعلا به هیچ‎وجه امکان‎پذیر نیست.

وی اضافه کرد: پیش‎بینی در مرکز ملی شبکه لرزه‎نگاری نیز برای درازمدت است و براساس مطالعه زمین‎شناختی و لرزه‎خیزی اعلام می ‎کنیم که مثلا پنج سال دیگر زلزله یک منطقه را تهدید می‎کند.

نحوه برخورد با زلزله در کشور فرار از زلزله است

انصاری متذکر شد: بهتر است به جای اینکه دنبال پیش‎بینی زلزله باشیم به دنبال نحوه صحیح مقابله با این پدیده طبیعی باشیم.

به گفته وی: متاسفانه نحوه برخورد با زلزله در کشور فرار از زلزله است و نحوه برخورد با این پدیده را از یاد برده‎ایم.

توجه به زیرساخت های فرهنگی و عمرانی در مقابله با زلزله ضروری است

این مسئول کشوری با تاکید بر راهکارهای برخورد با زلزله افزود: مقاوم‎سازی سازه‎ها و آموزش مردم بهترین راهکار برای مقابله با این پدیده طبیعی است.

قاسمی یادآور شد: همه نقاط ایران امکان زلزله وجود دارد و همین موضوع توجه به زیرساخت‎های فرهنگی و عمرانی را در سطح کشور ضروری ساخته است.

استان گلستان با جمعیتی حدود یک میلیون و 800 هزار نفر در شمال شرقی کشور قرار دارد و به دلیل شرایط اقلیمی و جغرافیایی، این استان هرساله شاهد حوادث و بلایای متعدد طبیعی از جمله زلزله، سیل و آتش‎سوزی است.

انتهای پیام/83002/ی30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول