اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در کارگاه چالش‌های کیفی فرآورده‌های لبنی آبیک مطرح شد

از متفاوت بودن مدیریت صنعت شیر تا بمب‌های میکروبی در تانکرها

در کارگاه آموزشی چالش‌های کیفی شیر و فرآورده‌های لبنی آبیک از متفاوت بودن مدیریت صنعت شیر تا وجود بمب‌های میکروبی در تانکرهای حمل شیر صحبت به میان آمد.

از متفاوت بودن مدیریت صنعت شیر تا بمب‌های میکروبی در تانکرها

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، کارگاه آموزشی چالش‌های کنترل کیفی شیر و فرآورده‌های لبنی شهرستان آبیک با همکاری معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین و شبکه بهداشت و درمان این شهرستان امروز در سالن جلسات شهرک صنعتی کاسپین برگزار شد.

در این کارگاه آموزشی مدیران مسئولان فنی کارخانجات و شرکت‌های شیر و لبنیات و کارشناسان شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک و معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین حضور داشتند که با چالش‌های کنترل کیفی شیر و فرآورده‌های لبنی و راهکارهای افزایش کیفیت این محصولات آشنا و از آموزش‌های لازم برخوردار شدند.

هفت مدل راهبردی برای تولید شیر و فرآورده‌های لبنی

در این کارگاه آموزشی فرهاد فرهنودی، کارشناس ارشد صنایع غذایی برای تأسیس کارخانه، شرکت و واحد شیر و یا فرآورده‌های لبنی هفت مدل راهبردی را بیان کرد تا بتوان محصولات لبنی با کیفیت و مناسبی را به بازار ارائه داد.

وی با اشاره به مدل سرمایه نخستین مدل راهبردی برای تولید شیر و فرآورده‌های لبنی افزود: در این مدل باید حداقل سرمایه‌گذاری، زمین مناسب، ابنیه، ماشین‌آلات، تجهیزات جانبی، سیستم‌ها و حمل و نقل مواد خام و تولیدات مورد توجه قرار گیرد.

این کارشناس با اشاره به دومین مدل یعنی بازار تولید شیر و فرآورده‌های لبنی، لازمه هر تولید را بازار مصرف آن ذکر کرد.

داشتن بازار محلی برای محصولات با عمر ماندگاری کوتاه، داشتن بازار محصولات با ارزش‌افزوده بالاتر، داشتن بازار برای محصولات با ماندگاری بالا، بسته‌های توزیع خرده‎‌فروشی و عمده‌فروشی، سیستم حمل و نقل سردخانه و داشتن بازار خارجی از موضوعاتی است که در زمینه بازار هدف شیر باید مورد دقت و توجه قرار گیرد.

فرهنودی، مواد اولیه را سومین مدل ذکر کرد و افزود: در این مدل دام و دامدار، مواد غذایی در دسترس دامدار و تولید کیفی کنترل و نظارت باید لحاظ شود چرا که تولید شیر از دامدار آغاز شده و سپس به واحدهای تولیدی می‌رسد.

تعریف مرزی معین برای کیفیت شیر

وی با بیان اینکه باید مرزی معین برای کیفیت شیر تعریف شود، بیان کرد: شیر از مواد غذایی است که چند وزارتخانه درگیر آن هستند، اما هیچ کدام خود را موظف نمی‌دانند که مسائل را رفع کنند.

ماشین‌آلات چهارمین مدلی بود که این کارشناس ارشد صنایع غذایی عنوان کرد و این را هم گفت که 90 درصد ماشین‌آلات این صنعت غذایی از خارج وارد می‌شود و چون مواد سازنده‌اش استیل است وابسته به خارج هستیم.

فرهنودی، صنعت شیر را پیچیده‌تر از سایر صنایع عنوان کرد و اذعان داشت: کیفیت شیر هزینه‌بر نیست چرا که می‌توان با بهبود روش‌های تولید، این صنعت را به کیفیت و استاندارد لازم رساند.

در این کارگاه آموزشی بهداشت دام، نحوه دوشش دام، ادوات شیردوشی، صاف کردن شیر، سرد کردن شیر و وضعیت تانکرهای حمل شیر از عواملی ذکر شد که می‌تواند بر کیفیت شیر در دامداری‌ها موثر باشد.

کارشناس ارشد صنایع غذایی نیروی انسانی مناسب را پنجمین مدل عنوان کرد و افزود: به کارگیری افراد متخصص و آموزش‌ دیده و وجود کارشناسان می‌تواند در کیفیت تولید شیر و فرآورده‌های لبنی تاثیر به سزایی داشته باشد.

متفاوت بودن مدیریت صنعت شیر و فرآورده‌های لبنی

فرهنودی، مدیریت را ششمین و مهمترین موضوع و مدل ذکر و اضافه کرد: مدیریت صنعت شیر و فرآورده‌های لبنی متفاوت از مدیریت‌ها است چراکه مدیریت این نوع صنعت، مدیریتی آنی و فوری است و هرگونه تعلل در این صنعت، خسارت مالی بسیار زیادی وارد می‌کند که مطلوب است مدیریت اصلاح و مشکلات این صنعت رفع شود.

وی، سیستم‌های تأمین و نگهداری سیستم پشتیبانی را هفتمین مدل عنوان کرد و ادامه داد: قطعات ماشین‌آلات شیر و فرآورده‌های لبنی باید به موقع تعویض و تعمیر شوند.

البته باید گفت که تعویض به موقع قطعات ماشین‌آلات و سیستم‌های تأمین صنایع شیر پیش از خراب شدن یک نوع صرفه‌جویی و سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود که مدیران شرکت‌ها و کارخانجات باید به این نکته توجه داشته باشند چراکه سبب حفظ کیفیت، کاهش ضرر اقتصادی و کاهش ضایعات نیز می‌شود.

وجود بمب‌های میکروبی در تانکرهای حمل شیر

کارشناس ارشد صنایع غذایی با اشاره به توزیع شیر از سوی تانکرهای حمل شیر اظهار داشت: اینکه در بین مردم گفته می‌شود شیرهای خامی که به صورت فله‌ای توزیع می‌شود باکیفیت و پرچرب است درست نیست چراکه اگر یک قطره از این شیر خام در کف آشپزخانه بریزد، یک بمب میکروبی است.

فرهنودی اضافه کرد: تانکرهای حمل شیر به دلیل نداشتن سردکن باید دوجداره باشند تا شیر را سرد نگه دارند.

وی تصریح کرد: برای کیفیت‌بخشی به شیر و فرآورده‌های لبنی باید به موضوع بسته‌بندی این مواد غذایی هم توجه کرده و دقت لازم صورت گیرد.

انتهای پیام/77006/ذ40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول