اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور:

حج مانند محرم و عاشورا به صورت فرهنگ ارائه شود

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور خواستار توجه جدی ائمه جمعه و مبلغین و مبلغان به مقوله حج شد و گفت: باید حج مانند محرم و عاشورا به صورت فرهنگ ارائه شود.

حج مانند محرم و عاشورا به صورت فرهنگ ارائه شود

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی پیش از ظهر امروز در همایش مرزبانان، ائمه جماعات، مبلغین و مبلغان اظهار داشت: متأسفانه در شرایط فعلی نمی‌توان به خوبی از مناسک حج بهره برد و حج اسماعیلی را آنگونه که مورد نظر اسلام است به جا آورد.

وی ادامه داد: همین اندازه که مسلمانان در کشورهای مختلف در این ایام گرد خانه خدا طواف می‌کنند و یکجا جمع می‌شوند نیز غنیمت است و باید حداکثر بهره‌برداری را از این فریضه داشت.

این مسئول با اشاره به اینکه بهره‌برداری از مناسک حج و این فریضه سفارش شده الهی در دو بخش باید صورت گیرد افزود: بخشی از معنویات سفر حج مربوط به امت اسلامی در سطح بین‌الملل است و بخشی از آن مربوط به درون کشورهای اسلامی است که ضرورت دارد بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه توجه به مقولی درونی حج به عهده مسئولان و ائمه جمعه در کشورها است، ترصیح کرد: به هر شکل و روشی که هست باید مردم را با حج و ویژگی‌ها و معنویات این سفر آشنا کرد و در راستای تقویت فرهنگ دینی و اسلامی بهره‌ برد.

تقوی اضافه کرد: وظیفه فرهنگ‌سازی از حج در راستای تقویت مبانی اسلامی تنها به عهده مسئولان نیست؛ بلکه رسانه‌ها با کمک مسئولان و ائمه جمعه باید در این راه گام بردارند.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌های لازم در این حوزه صورت گرفته است، عنوان کرد: از کشورهای مختلف بیش از ده‌ها هزار حاجی راهی این سفر می‌شوند که حرکتی گسترده و عظیم برای فرهنگ‌سازی است.

این مسئول با تأکید بر گسترش ارزش‌های دینی و معنوی فریضه الهی در سفر به مکه مکرمه و مدینه منوره، متذکر شد: مبلغان همانگونه که از محرم و عاشورا استفاده ‌می‌کنند باید از این فرصت هم بهره لازم را ببرند و فرهنگ‌سازی کنند.

وی اضافه کرد: معارف دینی و اهل بیت تنها در محرم و عاشورا خلاصه نمی‌شود؛ بلکه از هر فرصتی باید برای معرفی معارف دینی و اهل بیت اسمت و طهارت(ع) بهره برد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور افزود: سوژه دین فقط کربلا و روز عاشورا و دهه نخست محرم نیست؛ بلکه سوژه‌های زیادی مانند سفر حج، دهه کرامت، میلاد امامان و پیامبران و ... است که باید مورد استناد قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: کربلا و عاشورا فصل دیگری از دین است اما همانگونه که برای این موضوع برنامه‌ریزی شد و به صورت فرهنگ ارائه شده است فریضه حج الهی نیز باید به صورت فرهنگ ارائه شود.

تقوی خواستار توجه جدی مسئولان در این حوزه شد و گفت: مدیران فرهنگی در سطح کشور باید دیدگاه‌های خود را تغییر دهند و از فرصتی که دین اسلام براتی معرفی و تبیین مبانی در اختیار مسلمین قرار داده است بهره ببرند.

وی همچنین خواستار ارائه راه و روش نوین در مسائل فرهنگی شد و با اظهار تاسف از عدم نوآوری در این زمینه بیان داشت: متاسفانه در این زمینه تنها بر تکیه به روش و سیره بزرگان اکتفا شده و ندیدیم نوآوری و ابتکار عمل در حوزه مسائل فرهنگی صورت بگیرد.

این مسئول اضافه کرد: مسائل فرهنگی تنها حفظ مباحث و روش بزرگان و گذشتگان نیست بلکه باید با حفظ آن‌ها، روش‌های نوین و جدیدی ارائه شود.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور، روش و سیره گذشتگان را سرمایه‌های معنوی برشمرد و افزود: اگر این سرمایه‌ها را توسعه ندهیم کاری انجام نشده و تنها از سرمایه مصرف کرده‌ایم که پس از مدتی این سرمایه نیز از بین خواهد رفت.

انتهای پیام/90004/ذ40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول