اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

طرح پزشک خانواده در راستای تحقق عدالت سلامت بود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: طرح پزشک خانواده گامی در راستای تحقق عدالت در بحث سلامت بود.

طرح پزشک خانواده در راستای تحقق عدالت سلامت بود

محمد هادی ایمانیه امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: به سبب آن که سطح نخست خدمات پزشکی در پزشک خانواده بسیار ارزان است، هیچ بیماری به سبب فقر از اقدامات اولیه درمانی محروم نمی‌ماند.

وی افزود: اقدامات درمانی در طرح پزشک خانواده تا پیش از مرحله خدمات سطح دوم (عمل جراحی یا داروهای تخصصی) بسیار ارزان بوده و فقیرترین اقشار نیز می‌توانند با یک‌هزار و 500 تومان به پزشک عمومی مراجعه کرده و دارو و درمان اولیه را دریافت کنند.

ایمانیه ادامه داد: پیش از اجرای این طرح در مواردی بسیج جامعه پزشکی فراخوان می‌داد که بیماران را رایگان معاینه می‌کند و در آن زمان مواردی را مشاهده می‌کردیم که افرادی چند ماه منتظر مانده‌اند تا در دهه فجر رایگان به پزشک مراجعه کنند.

این مسئول اضافه کرد: در طرح پزشک خانواده کار از درمان‌محوری به سلامت‌محوری تغییر کرد هر چند که هنوز با تحقق این هدف فاصله داریم و در فازهای بعدی طرح می‌توان به آن دست یافت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرد: برخی از پزشکان ایرانی عادت کرده بودند که به صورت منفعل در مطب بنشینند تا بیمار به سراغ آنان بیاید و برای وی دارو بنویسند.

وی بیان کرد: حتی در مواردی دیده شده بود که در مراجعه بیمار به مطب بدون معاینات دقیق و اقدامات تکمیلی، تنها با معاینات سطحی و آزمایش، سی تی اسکن و ... بیماری تشخیص داده می‌شد.

پزشکان نیز باید گاهی به سراغ بیمار بروند

ایمانیه متذکر شد: این رویه نادرست بود چرا که بخش بزرگی از کار درمان مستلزم آن است که پزشک از مطب خود خارج شده و تحقیق کند که بیمار در چه محیطی، زندگی و چه مواد غذایی مصرف می‌کند، آیا در خانواده بیمار سابقه بیماری ژنتیک اعتیاد و ... وجود دارد.

وی تصریح کرد: پزشک برای یک درمان کامل باید سابقه بیماری را به طور کامل بداند و متوجه باشد که بیمار چند بار جراحی شده،َ در کودکی از چه بیماری‌هایی رنج برده و به چه مواردی حساسیت دارد.

این مسئول افزود: تا پیش از طرح پزشک خانواده کمتر سراغ داریم که پزشکی پس از معاینه و تجویز دارو با یک بیمار مبتلا به بیماری مزمن تماس گرفته و اثر داروهای تجویز شده و حال بیمار را سئوال کند.

وی تصریح کرد: در طرح پزشک خانواده این موارد دیده شده که البته این شاخص‌ها نه اکنون و در ابتدای راه، بلکه در ادامه این طرح تحقق می‌یابد.

ایمانیه ابراز داشت: در طرح پزشک خانواده کرامت بیمار به وی بازگشته و این پزشک است که باید سعی کند با تامین رضایت بیمار و تشخیص دقیق، درمان و مراقبت پس از درمان، برای خود سابقه خوب مهیا کند.

وی در ادامه ابراز داشت: در انگلستان و فرانسه پزشک با بیمار تماس می‌گیرد و به سبب آن که نگران است بیمار به سراغ پزشک دیگری برود سعی می‌کند بهترین خدمات را ارائه دهد هر چند اجرای این طرح مستلزم مواردی است که باید برای رضایت پزشکان لحاظ شود.

به گفته ایمانیه، طرح پزشک خانواده در ابتدا قرار بود رایگان باشد اما به دلایلی این طرح کامل اجرا نشد و در حال حاضر بین یک‌هزار و 300 تا یک‌هزار و 500 تومان فرانشیز بابت ویزیت توسط بیمار پرداخت می‌شود.

وی افزود: در نظام ارجاع دارو رایگان است و برای آزمایش و رادیولوژی تنها 30 درصد هزینه توسط بیمار پرداخت می‌شود.

توزیع درآمدهای جامعه پزشکی عادلانه‌تر شده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه گفت: از مزایای دیگر طرح پزشک خانواده این است که تمرکزگرایی در مطب پزشکان و داروخانه‌ها از بین رفته است.

وی اضافه کرد: پیش از اجرای این طرح مطب‌ها و داروخانه‌های مرکز شهر شلوغ و درآمدهای این مراکز بسیار بالا بود و در ازای آن اگر کسی در حاشیه شهر مانند مهدی آباد، بنی هاشمی و ... مطب یا داروخانه راه‌اندازی می‌کرد، ورشکست می‌شد.

ایمانیه یادآور شد: در حال حاضر پزشکان خانواده سقف پذیرش بیمار داشته و بیماران در بین پزشکان نقاط مختلف شهر توزیع شده‌اند، به همین سبب این پزشکان غیر مرکزی به داروخانه‌های مجاور خود ارجاع داده و توزیع درآمدهای جامعه پزشکی نیز به عدالت نزدیک‌تر شده است.

تعداد تزریقات در نسخه‌های فارس کاهش پیدا کرده است

وی در ادامه ابراز داشت: از دیگر برکات طرح پزشک خانواده این بوده که پیش از این تزریقات بسیار رواج داشت اما اکنون به خاطر اینکه تزریقات رایگان شده انگیزه برای تزریق بیهوده از میان رفته است.

ایمانیه افزود: در طرح پزشک خانواده تا جایی که امکان آن باشد از داروهای خوراکی به جای تزریقی استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: در این طرح همچنین درمانگاه‌های سرپایی افزایش یافته و آموزش‌های دانشجویان پزشکی نیز در این درمانگاه‌ها انجام می‌شود تا طریقه برخورد با بیمار و مدیریت موارد درمانی به طور تجربی انجام شود.

انتهای پیام/2448/ذ40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول