اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امشب

سومین جلسه از کلاس‎های‎ آموزشی خبرنگاران گلستان برگزار شد + تصاویر

سومین جلسه از کلاس‎های‎ آموزشی خبرنگاران گلستان امشب برگزار شد.

سومین جلسه از کلاس‎های‎ آموزشی خبرنگاران گلستان برگزار شد + تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، امشب سومین جلسه از دور جدید کارگاه آموزشی برای خبرنگاران استان گلستان به مدت چهار ساعت با عنوان‎های «کارکرد رسانه در پیشگیری از وقوع جرم‎» و جلسه دوم «جریان‎شناسی سیاسی» با حضور اساتید استان برگزار شد.

این جلسه با حضور برخی از خبرنگاران در دو ساعت اول با موضوع «کارکرد رسانه در پیشگیری از وقوع جرم‎» و بیان نکات مرتبط از سوی حسین شعبانی، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گلستان آغاز شد.

وی در این جلسه به توضیح در خصوص شکل سازمانی و سلسله مراتب دستگاه قضایی پرداخت تا خبرنگاران علاوه بر آشنایی با سیستم قضایی بتوانند در کسب اطلاع و تهیه خبر و گزارش‎های مختلف با آشنایی و تسلط کاملی در حوزه قضایی ورود پیدا کنند.

14 حوزه قضایی و 4 دادگاه عمومی در گلستان فعال است

وی با تشریح اینکه در استان گلستان 14 حوزه قضایی و 4 دادگاه عمومی وجود دارد، متذکر شد: در حوزه قضایی شهرستان دو نهاد قضایی دادگستری و دادسرا فعالیت می‎کنند در حالی که در حوزه قضایی بخش دادگاه عمومی و به طور معمول با دو شعبه عمومی وظیفه رسیدگی به امور قضایی را بر عهده دارد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گلستان در پاسخگویی به سئوال‎های متعدد خبرنگاران در حوزه دستگاه قضایی استان گفت: با توجه به اینکه در استان از لحاظ تامین مکان‎های نگهداری متهمان به صورت بازداشت موقت با مشکلات و مسائلی روبه‌رو بوده‎ایم اما در حال حاضر یک بازداشتگاه موقت در مرکز استان با ظرفیت 50 نفر ساخته شده است.

فرد بازداشتی زندانی نیست/ آسیب روح زندان قابل جبران نیست

وی تأکید کرد: فردی که در این بازداشتگاه تحت نظر باشد و به نوعی نگهداری شود زندانی نیست بلکه این به دلیل قرار تامینی است که قاضی برای رسیدن پرونده به نتیجه مبادرت به دستور بازداشت موقت می‎کند.

شعبانی متذکر شد: افرادی که در این قسمت نگهداری می‎شوند با افرادی که پس از صدور حکم برای گذراندن دوران محکومیت در بند زندان نگهداری می‎شود، متفاوت است.

وی اذعان داشت: ما اعتقاد داریم میزان صدمه‎هایی که از لحاظ روحی به فرد زندانی وارد می‎شود به حدی است که در بسیاری موارد به هیچ عنوان جبران نخواهد شد، بنابراین قضات دقت نظر بالایی را در خصوص نگهداری فرد در محیط زندان و یا بازداشت موقت و حتی صدور حکم به خرج می‎دهند.

شعبانی با طرح برخی چالش‎ها و انتقادات در حوزه قضایی و انتظامی به سئوال خبرنگاران پاسخ داد و مقرر شد در جلسات آتی به بیان مسائلی در راستای نقش رسانه در حوزه پیشگیری از وقوع جرم و به درخواست خبرنگاران به بحث و گفت‎و‎گو در حوزه قانون مطبوعات و آشنایی خبرنگاران گلستانی با این قانون بپردازد.

در دو ساعت دوم این جلسه نیز حمیدرضا بهمن‎نژاد از اساتید برجسته علوم سیاسی در استان گلستان به ادامه مباحث مطرح شده در جلسه گذشته پرداخت.

وی در این کارگاه با اشاره به نقش احزاب سیاسی قبل از پیروزی انقلاب تاکنون پرداخت و با طرح سئوال‎های گوناگون به نوعی ذهن فعال و پویای خبرنگاران را با دنیای سیاست و تحولات چند 10 سال گذشته آشنا کرد.

آشنایی خبرنگاران با حوزه‎های مختلف هدف اصلی این کلاس‎ها است

رئیس کمیته آموزش خانه مطبوعات استان گلستان نیز در پاسخ به انتقاد خبرنگاری مبنی بر اینکه این کلاس‎ها کارگاهی نیست و فایده‎ای برای خبرنگار ندارد، اظهار داشت: شاید در هفته‎های ابتدایی این جلسات کارگاهی به نظر نیاید اما به ‎طور مثال خبرنگاری در حوزه سیاست و تحولات سیاسی موفق است که با تحولات چندساله کشور و منطقه آشنا باشد.

غلامرضا رجایی با اشاره به اتفاقات پس از انتخابات سال 88 افزود: خبرنگاری که می‎خواهد اطلاع‎رسانی صحیح و درستی را در حوزه یک فتنه و جریان نادرست داشته باشد نیاز است با آشنایی نسبت به جریانات سیاسی در میدان حاضر شده و به تهیه گزارش، خبر، مقاله و یادداشت بپردازد.

وی بیان کرد: شاید بسیاری از خبرنگاران حتی با جایگاه‎های سازمانی و تشکیلات قوه قضائیه آشنا نبودند که در این جلسه حداقل با شکل تشکیلاتی این نهاد بسیار مهم در جامعه آشنا شدند.

رجایی اضافه کرد: نیاز است تا خبرنگاران به‎ خصوص در استان گلستان که با توجه به چند قومیتی بودن روبه‌رو است و هر روز مسائل و چالش‎های گوناگونی در استان رخ می‎دهد با آگاهی مناسبی به موضوع‎ها بپردازند که این کلاس‎ها می‎تواند زمینه و شروع خوبی در این راستا باشد.

وی در پایان در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس در خصوص ادامه داشتن این کلاس‎ها، ابراز داشت: قصد بر این است که این کلاس‎ها ادامه داشته باشد و برای بهتر شدن کلاس‎ها هر روز و هر هفته از نظر همکاران و خبرنگارانی که در جلسه شرکت می‎کنند استفاده می‎کنیم که در هفته‎های گذشته نیز موضوع نبود بودجه مناسب برای استفاده از اساتید مرتبط با حوزه خبر که نیاز است از خارج استان در این کلاس‌ها حاضر شوند را بیان کردیم و کماکان این موضوعی است که با آن مواجه هستیم و امیدواریم هر چه سریع‌تر حل شود.

انتهای پیام/83004/ذ40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول