اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نفلین سینیت سراب جوانه امیدی با عمر 10 سال

کلید گشودن قفل زنگ‌زده نفلین سینیت دست کیست؟

نفلین سینیت 10 سال پیش در چنین روزی با کلنگ اسحاق جهانگیری نفت آذربایجان لقب گرفت و مردم این خطه با بازگشت جهانگیری به دولت امید دارند فکری برای گشودن قفل زنگ‌زده نفلین بعد از 10 سال بکنند.

کلید گشودن قفل زنگ‌زده نفلین سینیت دست کیست؟

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، معمولا روزهایی خاص وجود دارند که برای مردم خاطره‌انگیز می‌شوند،27 شهریورماه سال 1382 برای مردم شهرستان سراب از روزهای به یادماندنی و تاریخی بود چرا که در آن روز مردم سراب شاهد جوانه زدن امیدهای بی‌شمار خود در تحقق توسعه فراگیر منطقه و رونق تولید و اقتصاد منطقه و به تبع آن خداحافظی با بیکاری شدند.

با حضور اسحاق جهانگیری وزیر صنایع و معادن دولت هشتم سوت آغاز احداث بزرگ‌ترین مجتمع صنعتی منطقه با عنوان طرح ملی تولید پودر آلومینا از سنگ نفلین نواخته شد.

نفلینی که نفت آذربایجان لقب گرفت و مردم منطقه سجده شکر بر درگاه الهی به جای آوردند که از دل خاک‌های منطقه فلزی استراتژیک فرآوری شده و راهی بازارهای جهانی خواهد شد.

اینک 10 سال از جوانه زدن‌های امید و آرزوی مردم سراب می‌گذرد اما به نظر می‌رسد این جوانه‌ها یخ زدند و به گرمای روح‌بخشی نیازمندند تا شکوفه دهند و حضور جهانگیری به عنوان معاون اول رئیس جمهور و نیز نعمت‌زاده به عنوان وزیر صنعت که مردان آشنا با این طرح و پروژه هستند امید مردم را به دولت تدبیر و امید افزوده تا بلکه کلیدداران دولت روحانی فکری برای گشودن قفل زنگ‌زده نفلین بعد از 10 سال بکنند.

جهانگیری و تاکید بر اهمیت طرح نفلین

یکی از هفته‌نامه‌های استانی در سال 82 گفتگویی با جهانگیری انجام داده که در آن وی به تحقق این طرح و اهمیت آن اشاره کرده است.

جهانگیری گفته بود: ممکن است اجرای یک پروژه دارای نرخ پایین بازگشت باشد اما به عنوان پشتوانه می‌تواند منطقه را متحول و ایجاد اشتغال‌زایی کند.

وی ادامه داد: در کنار آن می‌توان واحدهای دیگری را نیز با بهره‌گیری از محصول اولیه تولیدی ایجاد کرد.

جهانگیری اجرای کارخانه نفلین سینیت را دارای نقش اساسی در توسعه و پیشرفت دانست و افزود: در کنار آن سیمان و فلزات دیگر نیز تولید شده و برای خودکفایی کشور مهم خواهد بود.

وزیر وقت صنایع یادآور شد: رئیس جمهور و استاندار و نمایندگان استان به طور جدی اجرای این طرح را خواستار شده‌اند.

مردم عمل می‌خواهند نه حرف و صحبت

حجت‌الاسلام علی‌اکبر اکرمی امام جمعه سراب خطاب به دولتمردان گفت: انتظار داریم بعد از 10 سال آقای جهانگیری پروژه نیمه‌تمام نفلین سینیت را تمام کند و به انتظار و مطالبه به‌حق مردم پایان دهد.

وی افزود: مردم از وعده‌های داده شده خسته شده‌اند و عمل و اقدام اساسی در ادامه طرح نفلین سینیت را از دولتمردان مطالبه می‌کنند.

تاخیر در پروژه قابل قبول نیست

مهناز بهمنی نماینده سراب در مجلس شورای اسلامی در مورد آخرین روند نفلین سینیت سراب گفت: در ملاقات‌هایی که با آقایان جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و کرباسیان رئیس سازمان ایمیدرو داشته از آنها خواسته است که عنایتی خاص به این طرح تاثیرگذار در اقتصاد منطقه و کشور داشته باشند.

وی با بیان اینکه با انتصاب جهانگیری به عنوان معاون اول رئیس جمهور و نیز نعمت‌زاده به عنوان وزیر صنعت و معدن امید مردم سراب به سرانجام رسیدن این پروژه حیاتی برای توسعه و عمران منطقه افزایش یافته است، اظهار کرد: با توجه به اینکه جهانگیری در زمان وزارت صنایع و معادن آغازگر این طرح ملی بود و تاکیدات زیادی نیز در اهمیت این طرح داشت؛ امیدواریم که نسبت به پیشرفت نفلین سینیت تدبیری شایسته بیاندیشد.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه با گذشت سالیان متمادی از کلنگ‌زنی و حصارکشی طرح نفلین سینیت سراب اقدام عملی قابل توجهی صورت نگرفته است، یادآور شد: تسریع در احداث و به سرانجام رساندن این طرح عظیم ملی که از آن به نفت آذربایجان تعبیر شده خواسته همگانی و مطالبه به‌حق مردم سراب از مسئولان است.

مجری طرح 3 بار در یک سال عوض شد

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه برخی ناملایمات پیش آمد، گفت: متاسفانه دخل و تصرف نماینده محترم سراب، سبب شد که مجری پروژه تغییر کند در حالی که باید پیمانکار تغییر می‌یافت و الان، همان مجری قبلی در ونزوئلا مشغول همین کار است؛ 6 ماه بعد دوباره مجری عوض شد و هر کدام از اینها یعنی دلسردی و ناامیدی مردم؛ این ناملایمات در کنار ناملایمات بین‌المللی که اصل است، باعث بروز مشکلات جدی شد.

علیرضابیگی تاکید کرد: سئوال این است که چرا مجری طرح باید سه بار در سال گذشته عوض شود؟ چرا مجری بدون تخصص تعیین شد؟ چرا با اعتماد مردم این طور بازی می‌شود؟ ما انجام این طرح را به مردم وعده کرده بودیم؛ اما این مشکلات باعث شد که شرمنده مردم سراب شویم.

بروز مشکل در جذب و تخصیص اعتبار

مسعود سعادتی فرماندار سراب گفت: نفلین سینیت از مطالبات به حق مردم منطقه است.

وی افزود: خوشبختانه اعتبارات خوبی برای طرح تصویب شده بود اما مشکل در تخصیص و عدم جذب این اعتبارات است.

فرماندار سراب در مورد علت تاخیر طرح نفلین گفت: متاسفانه سوء مدیریت‌های قبلی و کمبود اعتبارات موجب این اتفاقات شده است ولی در طی سفرهای اول و دوم ریاست جمهوری به استان بودجه‌های خوبی برای این مجموعه تصویب شد که می‌توانست آن را به یک حرکت قابل توجه وادارد.

فرصت‌سوزی‌ها بس است به فکر فرصت طلایی پیش‌آمده باشیم

حسین انواری نماینده ادوار مجلس سراب نیز که در مراسم آغاز به کار طرح نفلین نمایندگی وقت سراب را بر عهده داشت، گفت: 27 شهریور سال 82 همگان امیدوار و شادمان به مراسم کلنگ‌زنی آمده بودند چراکه با اجرایی شدن این طرح توجه کارآفرینان به سراب معطوف شده بود و خرید و فروش در منطقه رونق گرفته و تمایل مهاجران به بازگشت فزونی یافته بود.

انواری تصریح کرد: متاسفانه فرصت‌سوزی‌هایی شده و عدم نظارت بعدی بر ادامه طرح منجر به حذف ردیف اعتباری نفلین از بودجه کشور و به حاشیه رفتن آن شد.

وی افزود: اینک این طرح به خلوتگه عده‌ای افراد سودجو بدل شده و پیشرفت چندانی ندارد.

نماینده ادوار مجلس پیش‌بینی کرد: با ورود افراد آشنا به این طرح به مدیریت اجرایی کشور فرصتی طلایی دست داده تا با محوریت نماینده سراب در مجلس این طرح نهایی شود.

اراده جمعی لازم است

محمد حسین فرهنگی عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: اراده جمعی برای بازگشت طرح نفلین به مدار اجرا وجود دارد و باید با هماهنگی و تعامل بین همه مسئولان و کمک مردم این طرح به مرحله اجرا درآید.

واگذاری به بخش خصوصی

مجید نصیرپور نماینده دوره هشتم مجلس از حوزه سراب گفت: تزریق قطره‌چکانی اعتبارات دولتی و تغییرات مداوم مجریان و مدیران صنعتی در کنار تحریم‌ها و محدودیت‌های اعمال شده بانکی از دلایل رکود این پروژه ملی هستند.

معاون نظارتی امور مجلس رئیس جمهور ادامه داد: راهکار برون‌رفت طرح از رکود، بسترسازی برای وارد کردن بخش خصوصی و مشارکت دادن آنها در اجرای طرح است.

روشن شدن شمع‌های کارخانه آرزوی فرماندار وقت سراب

صفر اصغری فرماندار وقت سراب گفت: در 27 شهریور 82 با هزاران امید و آرزو و شوق فراوان از آماده شدن بستر توسعه منطقه سراب در مراسم کلنگ‌زنی حضور یافتم.

وی با اظهار تاسف از تاخیر در پروژه تصریح کرد: توسعه هر کشوری با میزان تولید فلزات استراتژیکی چون آلومینیوم محک زده می‌شود و این طرح افزون بر اینکه به توسعه سراب می‌انجامد طرحی درآمدزا برای اقتصاد ملی نیز محسوب می‌شود.

مدیرکل امور روستایی استانداری ابراز امیدواری کرد که روزی برسد که شاهد برافروخته شدن شمع‌های کارخانه باشد.

احمد حسین‌پوری شهردار فعلی سراب که در آن زمان به عنوان شهروند در مراسم آغازین طرح حاضر بوده گفت: ده سال پیش شور و شعف سطح شهرستان سراب را فرا گرفت و در یک روز ابری که باد نسبتاً شدیدی هم می‌وزید وزیر وقت صنایع که دست بر قضا هم‌اکنون معاون اول رئیس جمهور است، کلنگ کارخانه تولید آلومینا از نفلین سینیت را در سایت دوزدوزان در شهرستان سراب به زمین زد.

آن روزها همه فکر می‌کردند 30 ماه دیگر سراب متحول خواهد شد و دیگر کلمه مهاجرت در این منطقه محروم از صنعت معنایی  نخواهد داشت و هر کس به نوبت خود از انوار این خورشید مشعشع بهره‌مند خواهد شد ولی چه شد که حالا پس از 120 ماه احداث این کارخانه همچنان با شک و تردید همراه است در این 10 سال بر سراب و سرابی چه گذشت خدا می‌داند.

شهردار سراب با اشاره به اینکه وجود چنین کارخانه‌های بزرگی می‌تواند رونقی به طرح‌های عمران شهری نیز بدهد در مورد دلایل رکود در پروژه به این موارد اشاره کرد:

-تشدید تحریم‌ها باعث عدم ورود شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی در این طرح شد فرصتی که باید قبل از تشدید تحریم‌ها از آن استفاده می‌شد.

ـ کارشکنی برخی سودجویان و منفعت‌طلبان که در صورت راه‌اندازی این کارخانه در داخل سود سرشار آنها از واردات مواد اولیه این کارخانه (واردات بوکسیت از آفریقا) قطع می‌شد.

ـ در اجرای اصل 44 قانون اساسی خصوصی‌سازی در کشور سرعت بیشتری گرفت و اجرای طرح آلومینا با مشکل مواجه شد، مدت زیادی نیز بدین صورت سپری شد تا مصوبه‌ای در دولت آقای احمدی‌نژاد گذرانده شد که دولت در این طرح سرمایه‌گذاری کند.

ـ عدم ثبات مدیریت در برخی مقاطع در اجرای طرح که به گواه بسیاری از مسئولین و کارشناسان از ارکان مهم استمرار و سرعت اجرای طرح است، به‌ویژه در دوره اخیر افراد ناآشنا با ذات طرح به ‌عنوان مجری انتخاب و پس از چند ماه چاره‌ای جز استعفا ندیدند. در حال حاضر هم کسی مسئول رسمی نیست و به ‌عنوان مجری حضور ندارد.

براساس این گزارش، با راه‌اندازی کارخانه نفلین سینیت 70 هزار تن آلومینا به همراه محصولات جانبی مورد نیاز کشور تامین شده و در فازهای بعدی به ترتیب به 200 هزار تن و 500 هزار تن در سال افزایش پیدا خواهد کرد.

با اجرای این طرح اشتغال مستقیم دو هزار نفر و غیرمستقیم 10 هزار نفر پیش‌بینی می‌شود که با احداث کارخانه سیمان این میزان افزایش پیدا خواهد کرد.

بی‌شک با اجرای این طرح شاهد تحول چشمگیر اقتصادی در منطقه خواهیم بود و به نظر می‌رسد با توجه به نقش استراتژیک فلز آلومینیوم و تولید پودر آلومینا در آذربایجان که ماده اولیه آلومینیوم است، خودکفایی فلز استراتژیک آلومینیوم به زودی در کشور محقق شود و منطقه آذربایجان به عنوان قطب صنعت آلومینیوم کشور در آینده مطرح شود.

انتهای پیام/60010/غ40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول