اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار آذربایجان‌شرقی عنوان کرد

از دخل و تصرف نماینده سراب در تغییر پروژه پیمانکار نفلین‌سینیت تا بالا رفتن کلاس تبریز با مترو

دخل و تصرف نماینده سراب در تغییر پروژه پیمانکار نفلین سینیت تا بارگیری واگن‌های مترو و بالا رفتن کلاس تبریز با بهره‌برداری از فاز نخست مترو از جمله مسائلی بود که استاندار آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگوی خود عنوان کرد.

از دخل و تصرف نماینده سراب در تغییر پروژه پیمانکار نفلین‌سینیت تا بالا رفتن کلاس تبریز با مترو

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، احمد علیرضابیگی بعد از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه زمانی فعالان اقتصادی ما، همه تلاش می‌کردند پیشرفت خود را از دیگری مخفی نگه دارند که مبادا باعث جلب حسادت و مشکلات بعدی شود، اظهار کرد: اما امروز سرمایه‌گذاری و موفقیت این جریان و این که مقام عالی دولت برای پذیرفتن سرمایه‌گذار تلاش می‌کند، نه تنها ضدارزش و مذموم نیست بلکه پسندیده هم هست، چون توانسته‌ایم نتیجه سرمایه‌گذاری را به زندگی مردم ببریم و مردم حس کنند که سرمایه‌گذاری مغایر با منافع آنان نیست.

صادرات 2.1 میلیارد دلاری از آذربایجان شرقی

وی ارائه گزارش مثبت از روند سرمایه‌گذاری و تلاش برای تسهیل این روند را شرط موفقیت مدیران استان دانست و تصریح کرد: خوشبختانه این اتفاق افتاده؛ در چهار سال گذشته برای ایجاد واحدهای تولیدی و صنعتی، بیش از 5 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داخلی صورت گرفته و میزان جذب سرمایه‌های خارجی نیز به بیش از 1.2 میلیارد دلار در قالب 65 طرح سرمایه‌گذاری رسیده است. افزایش صادرات از 1.1 به 2.1 میلیارد دلار در سال نیز حاکی از توسعه ساختار تولید صادرات‌محور است.

علیرضابیگی به برگزاری سه دوره همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در دوره مدیریت خود اشاره کرد و گفت: عده‌ای فکر می‌کردند که این همایش‌ها، تشریفاتی و بازی تبلیغاتی است؛ اما ما اثبات کردیم که اصلا نیازی به تبلیغات نداریم و به دنبال ارتقای کیفیت در روند سرمایه‌گذاری هستیم. نتیجه این که ظرفیت شهرک‌های صنعتی ما اشباع شده و به دنبال ایجاد یک شهر صنعتی 10 هزار هکتاری هستیم و دولت را هم مجاب کرده‌ایم که برای تامین آب این شهر، خط انتقال آب رودخانه ارس را اجرا کند.

علیرضابیگی، در تشریح آثار عملی سرمایه‌گذاری در استان، خاطرنشان کرد: در طول شصت سال از تاسیس تامین اجتماعی، تعداد بیمه‌شدگان اصلی استان 620 هزار نفر است که 400 هزار نفر از آن تنها در طول هشت سال گذشته اتفاق افتاده؛ این رقم، نشان‌دهنده این است که هر سال 50 هزار شغل جدید در استان ایجاد شده است. ضمن این که کاهش آمار بیمه بیکاری و کاهش تنش‌های کارگری بهترین نشانه برای توسعه سرمایه‌گذاری است و این آمار را نمی‌توان انکار کرد. البته نرخ بیکاری استان، از سوی مرکز آمار ایران 12 درصد اعلام شده اما چون منبع این آمار اظهار افراد است و برخی از افراد، کارهایی مثل کارگری و کشاورزی را شغل نمی‌دانند این آمار از این جهت مورد ایراد است. به عبارتی آمار بیکاری به تعریف‌های مختلف از اشتغال بستگی دارد.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه البته در برخی نقاط استان هنوز بستر مناسب برای پذیرش سرمایه‌گذار وجود ندارد، افزود: فراهم کردن این بستر برای ما اصل بود، چرا که اگر شرایط فراهم شود همه شروع به تکاپو و خلق فرصت‌های توسعه خواهند کرد. ما مخاطرات این کار را پذیرفتیم و از اعتبار خود خرج کردیم و از اتهام‌زنندگان نترسیدیم.

وی ادامه داد: وقتی سرمایه‌گذار احساس می‌کند که بستر عمومی مهیاست و نماینده دولت هم پشتیبان اوست دلگرم می‌شود. قرار نیست ما برای سرمایه‌گذاران نسخه تجویز کنیم، خود او منفعت را تشخیص می‌دهد و ما وظیفه داریم بستر را فراهم کنیم به نحوی که سرمایه‌گذاری و حمایت از سرمایه‌گذار، باعث مذمت و نکوهش نباشد. وقتی که دولت به سرمایه‌گذار اختیار می‌دهد که از جانب ایران امکان مراودات خارجی را فراهم کند این بهترین نشانه اعتماد دولت به سرمایه‌گذاران و حمایت از آنان است.

استاندار آذربایجان شرقی به سفرهای خارجی هیئت‌های اقتصادی استان هم اشاره‌ای کرد و گفت: این سفرها با امیال شخصی که انجام نشده، بلکه از ما درباره نتایج سفر سوال می‌پرسند. با این حال چرا تا این اندازه از اختیارات برای توسعه مراودات اقتصادی در گذشته وجود نداشت؟ چون این احساس به وجود آمده است که این ارتباطات، می‌تواند امکان توسعه را فراهم کند. ما بیشترین سفر خارجی را با هیئت‌های اقتصادی استان داشتیم، در حالی که این‌گونه سفرها زمانی ضدارزش محسوب می‌شد. ما در این سفرها، بازارهای بین‌المللی به دست آوردیم و امکان یافتیم که در شرایط تحریم، صنعت را مدیریت کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی توضیحاتش در خصوص متروی تبریز را با بیان اینکه «فاز اول خط یک آماده بهره‌برداری است» آغاز کرد و ادامه داد: ما در این زمینه یک خط ‌شکنی کردیم و با سفر به چین، با شرکت واگن‌سازی قرارداد بستیم که همین قرارداد، پایه قرارداد دیگر کلانشهرها شد، اما مشکلی که وجود داشت مشکل تحریم بود؛ ما در انتقال پول به چین مشکل داشتیم، سختی‌های زیادی پیش آمد و ریسک‌های زیادی متحمل شدیم؛ مجبور شدیم برای این که چرخ اقتصاد را در موضوع تولید و تامین مواد اولیه صنعت بچرخانیم از روش‌هایی استفاده کنیم که دشمن نتواند مانع آن شود.

مترو کلاس تبریز را بالا می‌برد

علیرضابیگی افزود: نهایتا موفق شدیم حدود یک ماه پیش، واگن‌ها را بارگیری کنیم؛ البته باید توجه داشت که با راه‌اندازی مترو، صنعتی جدید وارد استان می‌شود که قبل از این سابقه نداشته؛ خدمات پس از فروش و آموزش و راه‌اندازی آن چرخه مفصلی است که مرحله به مرحله باید انجام شود. ما امیدوار بودیم که در دولت دهم شاهد راه‌اندازی آن باشیم؛ اما آنچه مهم است این کار انجام یافته و شرکت واگن‌سازی هم به تعهد خود عمل کرده است. مترو، کلاس تبریز را در منطقه بالا می‌برد و یک تحول بزرگ برای این شهر محسوب می‌شود.

استاندار آذربایجان شرقی در مورد وضعیت پروژه‌های مهر ماندگار، به مشکلات اعتباری در سال گذشته اشاره کرد و گفت: البته این موضوع، یک مشکل عمومی در سطح کشور بود؛ علاوه بر این، استان ما با مشکل زلزله هم مواجه شد که پروژه‌های عمرانی ما را متاثر کرد. با این حال ما برای حل مشکل اعتبارات ناچار شدیم در برخی پروژه‌ها از روش‌های دیگر استفاده کنیم؛ مثلا در بزرگراه تبریز-اهر و خواجه-ورزقان شرکت ملی مس را شراکت دادیم یا در بزرگراه تبریز-سهند اولویت را روی باند اول قرار دادیم و از واگذاری اراضی به پیمانکار استفاده کردیم.

علیرضابیگی در ادامه توضیحات مبسوطی درباره وضعیت نفلین‌سینیت سراب از پروژه‌های بسیار مهم استان ارائه کرد و گفت: استحصال آلومینا از نفلین سینیت، مقوله تجربه نشده‌ای در کشور ما است و به همین خاطر، بخش خصوصی اعتماد به نفس لازم را برای ورود به آن ندارد چرا که بازدهی این سرمایه‌گذاری بزرگ مشخص نیست. ما برای آزمایش نتیجه این طرح، پایلوت آن را در نمونه آزمایشگاهی در آذرشهر راه‌اندازی کردیم. اصل این فناوری در دست روسیه و چین است؛ وزارت صنعت برای این طرح پیشقدم شد و با چین قرارداد بست و مشکلی هم نبود.

وی افزود: اما شرکت چینی به خاطر تحریم عقب‌نشینی کرد و ما به ناچار متوسل به قرارگاه سازندگی و شرکت‌های داخلی شدیم، ظرفیت تولید را هم به یک سوم تقلیل دادیم که گرچه با صرفه نبود اما برای بخش خصوصی اعتماد به نفس ایجاد می‌کرد.

دخل و تصرف نماینده سراب در مجری پروژه نفلین سینیت

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه برخی ناملایمات پیش آمد، گفت: متاسفانه دخل و تصرف نماینده محترم سراب، سبب شد که مجری پروژه تغییر کند در حالی که باید پیمانکار تغییر می‌یافت و الان، همان مجری قبلی در ونزوئلا مشغول همین کار است؛ شش ماه بعد دوباره مجری عوض شد و هر کدام از اینها یعنی دلسردی و ناامیدی مردم؛ این ناملایمات در کنار ناملایمات بین‌المللی که اصل است، باعث بروز مشکلات جدی شد.

علیرضابیگی تاکید کرد: سئوال این است که چرا مجری طرح باید سه بار در سال گذشته عوض شود؟ چرا مجری بدون تخصص تعیین شد؟ چرا با اعتقاد مردم این طور بازی می‌شود؟ ما انجام این طرح را به مردم وعده کرده بودیم؛ اما این مشکلات باعث شد که شرمنده مردم سراب شویم.

انتهای پیام/60002/ع40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول