اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مشاور استاندار اصفهان بیان کرد

کاهش گردش نقدینگی در بانک‌های ایران

مشاور استاندار اصفهان در امور بانکی از کاهش گردش نقدینگی در بانک‌های ایران خبر داد و گفت: گردش پول در ایران پنج برابر نقدینگی واقعی است و این در حالیست که در دنیا این عدد 12 برابر است،

کاهش گردش نقدینگی در بانک‌های ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اصفهان، مراد‌علی صدر در کمیته بررسی موانع و مشکلات جاری واحدهای صنعتی اتاق اصفهان اظهار داشت: این بانک‌ها توانسته اند  246 هزار میلیارد ریال منابع جذب کنند، ولی  240 هزار میلیارد ریال مصارف داشتند که 98 درصد منابع مصرف شده و این در حالی است که درصد منطقی مصارف 80 درصد منابع  است.

وی تصریح کرد: بانک‌های تجاری شامل هفت بانک ملی، صادرات، تجارت، رفاه، پست بانک، ملت و سپه از 217 هزار میلیارد ریال منابع 170 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کردند که 79 درصد منابع را مصرف کرده‌اند که رقم منطقی در این مدت بوده است، ولی 16 هزار میلیارد ریال معوقات بانکی دارند که 10 درصد تسهیلات ارایه شده را شامل می‌شود و این در حالیست که درصد منطقی معوقات باید 5/2 درصد باشد، همچنین بانک‌های تخصصی کشاورزی، مسکن، توسعه صادرات، صنعت و معدن، توسعه تعاون و قرض‌الحسنه مهر ایران دارای 2 هزار میلیارد ریال معوقه هستند.

صدر علت معوقات بانکی را پرداخت نکردن افرادی که با نرخ 12 درصد تسهیلات دریافت کردند و برای دریافت مجدد تسهیلات باید بیش از 24 درصد بهره پرداخت کنند و حاضرند که 6 درصد جریمه تسهیلات قبلی را تقبل کنند دانست.

مشاور استاندار اصفهان با اشاره به تفاوت دیدگاه بانکداری در ایران و سایر کشورها گفت: به دلیل وجود تورم بالای ده درصد سپرده گذاران ایرانی برای سپرده‌های بانکی خود خواستار سود هستند و این در حالیست که سایر کشورها سپرده گذاران برای سپرده گذاری در بانک‌ها هزینه پرداخت می‌کنند.

وی با انتقاد از رویکرد برخی از تسهیلات گیرندگان در هزینه تسهیلات در موضوعات غیر از موارد اظهار شده گفت: هزینه تسهیلات بانکی در مسیرهای غیر از موضوعات اعلام شده باعث به وجود آمدن معوقات می‌شود، زیرا تسهیلات بر اساس نیاز بنگاه و تعیین بازگشت آن  پرداخت می‌شود.

صدر گفت: چنانچه 18 هزار میلیارد ریال معوقات بانکی استان اصفهان به سیستم بانکی بازگردد می‌تواند نقش مهمی در تأمین مالی واحدهای تولیدی استان داشته باشد.

وی اضافه کرد: بانک‌ها می‌توانند 80 درصد منابع خود را تسهیلات بدهند و این در حالیست که طی سال‌های گذشته برخی از بانک‌ها 100 درصد منابع خود را مصرف کردند.

مشاور استاندار اصفهان در امور بانکی از کاهش گردش نقدینگی در بانک‌های ایران خبر داد و گفت: گردش پول در ایران پنج برابر  نقدینگی واقعی است و این در حالیست که در دنیا این عدد 12 برابر است، علت گردش بالای نقدینگی در کشورهای خارجی تورم پایین و رونق کسب و کار است.وی بانکداری بدون ربا را مقدمه بانکداری اسلامی دانست و گفت: مهم‌ترین ابزار نهادینه شدن بانکداری بدون ربا عمل به قانون و راست‌گویی در دریافت تسهیلات بانکی است که متأسفانه این موضوع کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

انتهای پیام/2301/ل/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول