اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

دپوی غیر بهداشتی زباله در جنگل‌های سوادکوه و وعده‌های مسئولان

سالانه 7 میلیون و 300 کیلو زباله در جنگل بهمنان سوادکوه به صورت غیر‌بهداشتی دپو می‌شود.

دپوی غیر بهداشتی زباله در جنگل‌های سوادکوه و وعده‌های مسئولان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در سوادکوه، روستای بهمنان یکی از روستاهای 18گانه دهستان کسلیان بخش زیراب شهرستان سوادکوه است که فاصله این روستا تا مرکز شهر زیراب حدود 10 دقیقه است.

جنگل‌های منطقه بهمنان سوادکوه میزبان زباله‌های شهری

منطقه چهارنسیه این روستا از سال‌های گذشته محل دپوی روزانه 20 تن زباله شهر و بخش زیراب است که محوطه حدود یک هکتاری آن بدون حصارکشی مناسب، محل عبور و مرور دام‌های اهلی و احشام ولگرد و جانواران جنگلی را فراهم آورده است.

محل دپوی زباله‌های شهر و اطراف زیراب در جنگل‌های این منطقه قرار دارد و چند رأس از حیوانات اهلی این منطقه با تغذیه از زباله‌های آن مسموم و تلف شده‌اند.

شیرابه‌های انواع و اقسام زباله‌ها به زمین‌های شالیزاری، باغ‌ها و صیفی‌کاری‌ها روانه می‌شود که با نفوذ به سفره‌های زیرزمینی آب و یا روان شدن به سطح زمین موجبات آلودگی‌های مختلف را فراهم آورده است.

با توجه به مسافرپذیر بودن این منطقه و مهاجرت معکوس مردم به روستاها، وجود دپوی زباله‌های شهر زیراب در منطقه زیبای کسلیان ضربه بزرگی بر مسافرپذیر بودن آن می‌زند.

18 روستای دهستان کسلیان درگیر مشکلات زباله

مردم این منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سوادکوه از وجود حیوانات وحشی در محل دپوی زباله‌های شهر زیراب خبر می‌دهند و عبور و مرور مردم در مواقع شب را خطرناک توصیف کردند.

آتش زدن زباله‌ها هم معضل دیگر زیست محیطی دهستان چهار هزار نفری کسلیان است که آثار آن تا مدت‌ها در محیط زیست و طبیعت آن باقی می‌ماند.

مهاجرت از روستاهای 18 گانه دهستان کسلیان هم از دیگر عواقب مشکلات دپوی زباله‌های زیراب در منطقه بهمنان است که با سیاست تثبیت جمعیت در روستاها منافات دارد.

استقرار یک بولدوزر و نگهبان در محل دپوی زباله‌ها

بخشدار زیراب در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به این‌که شهرداری و تیم پسماند آن اقدام به برگزاری مزایده و انتخاب شرکتی برای تفکیک زباله کرده است، گفت: ما قادریم هفته‌ای یک بار با هماهنگی ادارات و نهادها اقدام به اعزام لودر برای خاکریزی بر روی زباله‌ها انجام دهیم.

حشمت‌الله سمیعی به درخواست‌های مکتوب و پیگیری‌های لازم برای اختصاص یک دستگاه بولدوزر و نگهبان برای استقرار در محل دپوی زباله‌های زیراب اشاره کرد و افزود: روزانه 20 تن زباله در منطقه بهمنان دپو می‌شود.

وی با تاکید بر بسترسازی برای استفاده از ظرفیت‌های گردشگری دهستان کسلیان بر لزوم تقویت زیر ساخت‌های این منطقه شامل جاده و اماکن اقامتی و توجه به مسائل زیست محیطی منطقه اشاره کرد و گفت: با تشکیل تعاونی دهیاران و فعالیت شوراهای اسلامی اقدام به پیگیری و کاهش مشکلات دپوی زباله در منطقه بهمنان خواهیم کرد.

کاهش مشکلات دپوی زباله

سرپرست شهرداری زیراب نیز در گفت‌وگو با فارس با تاکید بر این‌که مشکلات بیان شده توسط مردم دهستان کسلیان درباره دپوی زباله‌ها به حق و صحیح است و ما به عنوان خادم مردم پیگیر حل مشکلات محل دپوی زباله‌ها در منطقه بهمنان هستیم، گفت: برای اختصاص یک دستگاه بیل مکانیکی و بولدوزر ویژه دپوی زباله‌های شهر زیراب پیگیری‌ها و نامه‌نگاری‌های لازم انجام شده است.

محمود اعتصامی افزود: درباره مشکلات زیست محیطی و بهداشتی نیز نامه‌هایی به مرکز بهداشت و محیط زیست داده‌ایم که هنوز اقدام مناسبی انجام نشده است.

وی تصریح کرد: تا پایان سال تمهیدات لازم برای کاهش مشکلات این منطقه انجام خواهد شد.

دفن بهداشتی زباله از شاخص‌های مهم زندگی شهری

جمع‌آوری و دفن بهداشتی زباله از شاخص‌های مهم و برجسته زندگی شهری است ولی انتخاب محل دپوی زباله و مشکلات مختلف آن و تاثیر مخرب بر گردش‌پذیر بودن دهستان کسلیان و ایجاد مزاحمت برای اهالی این منطقه از معضلاتی است که مسئولان شهری، بخش و فرمانداری باید برای کاهش آن برنامه‌ریزی کنند.

انتهای پیام/86015/م40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول